Tjock häst

Ida_79

Trådstartare
Jag vet inte vad jag ska göra längre:(
Min valack bara ökar i vikt. Han har gått på gräs i bara 1 vecka nu.
För 2 veckor sedan vägde han 498kg och igår 576kg...
Har börjat ha han i vinterhagen nattetid nu så det inte äts gräs på natten.
Får då ca 3 kg hö som är väldigt lågt potein.
Får bara någon dl musli och mineraler när jag ridit.
Ska det bli så illa att jag inte ska kunna ha honom på bete i år och bara ge han hö:( Någon mer som har en extremt lättfödd häst?
Hur gör ni?

Sv: Tjock häst

Varför har inte hästen kommit ut på bete tidigar?
Har du ett våg hemma? 498/576?
Varför för han inte bete på natten när det är som bäst?
Varför hö o mussli nu om hästen gå på bete och är övervikt?

Trist sits!

Den stora risken med att byta till vinterhagen är att han "äter igen" det gräset han missat under natten så att summan av gräsätandet blir den samma.

Har du funderat på betesreducerare?

Varför har inte hästen kommit ut på bete tidigar?
Har du ett våg hemma? 498/576?
Varför för han inte bete på natten när det är som bäst?
Varför hö o mussli nu om hästen gå på bete och är övervikt?

Därför att vi inte haft något bete nära hemma,men nu har vi.
Nej ingen våg,men ett sånt mått band man kan använda. Vet att det inte visar exakt;)
Varför är det som bäst om natten? för att begränsa hans ätande..
hö får han hemma på natten när han går i hage utan gräs eller står inne.
Han måste juh få tugga;) Musli skadar nog inte,mest så han får i sej mineralerna. 1 dl gör nog varken till eller från:D

ja det är nog sant:/
Han skulle nog bli tokig med en betesreduserare;) Han hatar allt som sitter vid nosen;)

Därför att vi inte haft något bete nära hemma,men nu har vi.
Nej ingen våg,men ett sånt mått band man kan använda. Vet att det inte visar exakt;)
Varför är det som bäst om natten? för att begränsa hans ätande..
hö får han hemma på natten när han går i hage utan gräs eller står inne.
Han måste juh få tugga;) Musli skadar nog inte,mest så han får i sej mineralerna. 1 dl gör nog varken till eller från:D

Natten kan dom bete i fred, och gå dom på bete då behöver dom ingen hö och kraft foder.
Därför jag fråga.

Fast då är det nog så att han inte gått upp ca 50kg i veckan, utan snarare så att han svullnat upp pga den plötsliga grästillgången. Eftersom såna måttband inte kan ta hänsyn till gaser och vätskor i kroppen, tänker jag.

Såna viktmåttband skulle jag ta med en nypa salt. Omfånget säger ju knappat nåt. Är hästen fläskig ? Tex hö/gräs tar stor plats..och om man då mäter med måttband så kan det ju se ut som hästen ökat i vikt...fast den inte har. Stor mage är ju inte direkt ett mått på övervikt så att säga.

Nja, eftersom man mäter precis bakom frambenen så spelar inte magens stl in speciellt mkt. Däremot är dessa måttband oavsett fullständigt opålitliga! Mitt stora halvblod väger enl måttband ca 580-590. På våg väger han 670-680.. Nästan 100 kg fel. :crazy:

TS om din häst blir fet så kan du inte ha den på bete. Det är inte alla hästar som kan gå på bete. Så enkelt och tråkigt är det.

Min häst är extremt lättfödd och går helt enkelt inte på bete. Jag ser det inte som ett måste för att kunna leva ett perfekt hästliv. Han går ute dygnet runt i hage med lite gräs så han kan pilla dygnet runt men överlever inte på det. Hellre en frisk häst hemma än en fet på bete. Varför måste de gå på bete? För mig är bete något som unghästar och avelsdjur ska hållas på, inte hobbyhästar som bevisligen inte klarar av det med tanke på hur stort problem vi har med fång och fetma.

Min häst ska faktiskt inte få gå på bete i år, just för hon sväller upp okontrollerat på bete. Man kämpar hela vintern, sen är allt arbete borta på en vecka... Men på min brukar det värsta försvinna bara hon kommer in på box igen. Tycker även att 3kg hö till kvällen låter mycket, men du kanske har en stor häst? Min får aldrig mer än 2kg hösliage, just för att hon är så lätt född.

På min diffar det åt andra hållet... Nu var det längesen jag använde det men, hon vägde då typ 550-500kg och det det visade typ 430kg.

angående det här med måttbanden så tar jag det med en nypa salt;)
Han är inte bara svullen tjock;) Utan satt "fileer" på båda sidor av ryggen en bit ner.. Som ett fett lager..

Min häst ska faktiskt inte få gå på bete i år, just för hon sväller upp okontrollerat på bete. Man kämpar hela vintern, sen är allt arbete borta på en vecka... Men på min brukar det värsta försvinna bara hon kommer in på box igen. Tycker även att 3kg hö till kvällen låter mycket, men du kanske har en stor häst? Min får aldrig mer än 2kg hösliage, just för att hon är så lätt född.

Han är ca 165 cm:)

Det finns studieresor visar att en häst på några få timmar kan äta större delen av sitt dagsbehov om de släpps på bete endast delar av dygnet. Nu har det nog mest varit ponnyer som ar studerats men ena stor häst bör antagligen lyckas med detta om den går på bete halva dygnet. Hur ser hästen ut i övrigt? Är det bara på ryggen den har lagt på sig eller är det även längs med halsen, kring manken, under magen ovanför svansen som den har skaffat sig depåer?

Jag kollar min ponny med viktmåttband och det visar ungefär detsamma varje gång. Om det. Sedan stämmer med antalet kilo är egentligen inte lika intressant.

När det gäller höet så är det energin som är intressant, inte proteininnhehållet och då om det är i form av socker eller fibrer.

Hej!

Om han är så fet, ta bort honom från gräset eller testa med reducerare.

Min pålla får inte gå på bete i år, hon behöver hålla vikten för att avlasta sina hovar så dom får läka i fred. Jag har så svårt att förstå hur man kan låta sina feta hästar gå kvar på betet (eller ännu värre- släppa ut dom på bete när de redan är feta). Sen kan hästar såklart överraska med att plötsligt bli lättfödda (min är en sån), men då får man göra det bästa av situationen.

/Lavinia, med världens bästa stallägare som erbjuder fullservice året om, om man vill/behöver det.

Tycker även att 3kg hö till kvällen låter mycket, men du kanske har en stor häst? Min får aldrig mer än 2kg hösliage, just för att hon är så lätt född.
Det är väl absolut inte mycket till en stor häst, snarare väldigt lite?
Hur länge räcker 2kg? Hästar ska inte vara utan foder mer än några timmar.

Det är väl absolut inte mycket till en stor häst, snarare väldigt lite?
Hur länge räcker 2kg? Hästar ska inte vara utan foder mer än några timmar.

Jag har att välja på pest eller kolera, håller med om att det inte är mycket mat. Men enligt den uträknade foderstarten kan hon inte äta mer än 6-7kg hösilage om hon ska gå NER i vikt. Men då ska min ner till 450kg, är inte mycket kvar nu. Hade jag kunnat hade hon fått fritillgång, men det funkar inte i verkligheten. Då skulle hon inte ens ha tid att vila och än har hon inte blivit mer svårfödd med åren. (är +20)

Fast det går att lösa på olika vis. Man får skaffa "svagt" hö, hönät, motionera mer. INGEN häst bör stå utan foder mer än 4 timmar, det är skadligt för dom.

Liknande trådar

Foder & Strö Såhär års överöses man av artiklar, reklam från fodertillverkare mm på temat att ta in hästarna från betet och "stalla in". För mig är...
2
Svar
34
· Visningar
4 256
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Min häst må vara en Islandshäst på pappret, men i verkligheten verkar jag ha köpt mig ett fullblod. Hästen är extremt svårfödd. Dessutom...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
9 219
Senast: ufot
·
Foder & Strö Hästen är vintertid åt det svårfödda hållet om man jämför med tabellerna. Jag tycker inte hon är särskilt svår men hon ligger på en hel...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
5 278
Senast: Speedway
·
Foder & Strö Här kommer en tråd jag aldrig trodde jag skulle behöva posta. Jag trodde mig köpa en lättfödd häst, men tji fick jag. Min häst börjar...
Svar
11
· Visningar
4 560
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Muddypaws 24/25
  • Ta bort tandsten med ultraljud
  • Avlivning älskade katt