Tjock eller dålig mage, dåligt humör?

MonteRose

Trådstartare
Min häst är en avslappnad herre i sina bästa år som är mycket matglad och lättfödd. För närvarande får han inte mycket motion.

Han får 15 kg hösilage med TS på ca 60%, vilket motsvarar ca 1.5 kg TS/100 kg.

Vi brottas ständigt med övervikt (både hans och min ;)). Han är inte jättetjock, har ingen "fångnacke" men lite valkar här och där. Jag skulle kunna banta bort i alla fall 25-50 kg (idealviktet är ca 600 kg). Jag vill ju det bästa för honom och skulle på sätt och vis ge honom mindre hösilage så han kunde minska lite i vikt men samtidigt är jag mån om att hans mage och humör ska vara bra.

Tycker ni att man kan leva med lite övervikt för att resten av hästen ska må bra?

Sv: Tjock eller dålig mage, dåligt humör?

En häst ska inte vara överviktig.

Kan du inte byta ut tex 6kg hösilage mot 3kg halm? Detta är bara ett förslag, genom analysen kan du beräkna hur många kg hösilage plus halm han kan äta och ändå ligga i underkant för MJ för att gå ner i vikt. Då kommer han gå ner i vikt och det är ändå ingen fara för TS. Överviktiga hästar är NO NO.

Du kan inte beräkna antal kg hö bara på TS, utan har du en lättfödd häst måste du hålla koll på MJ och sedan lägga dig i underkant så han går ner i vikt. TS ökar du genom halmen sedan. Men kom ihåg att även halm innehåller MJ så du måste räkna på dem kg med.

Det bästa för lättfödda hästar är att byta ut en del av hösilaget mot halm. Då minskar man MJ intaget med de får ändå äta det dem ska för huvudet och magens skull. Men blir desto hälsosammare.

övervikt är aldrig bra, du har inte funderat på att börja skritta ut honom någon dag i veckan? så han gör av med lite energi och inte bara proppar i sig :p.
att bara banta är inte att rekommendera(förutom i nödfall där hästen pga sjukdom inte kan motioneras).

vad är det för häst du har? hur ser era hagar ut?(snö fyllda, frusna eller leriga) vad kan du göra för att få hästen att röra mer på sig om dagarna?

om ni har mycket snö i hagarna så kan du kanske löslongera honom där nån dag i veckan så han får lyfta lite extra på benen i en kvart.
skritta ut i skogen lite då och då, fördela lunch höet i hagen så han äter ett kilo i ena änden ett annat i andra ändet av hagen så han får röra sig lite mer.

men behöver hästen verkligen 15kg? det gav jag min häst(SWB) när hon var i full tävlings kondition på vintern och höet hade lite dåliga värden. nu behöver jag bara 9kg då vi inte har så kallt, hästen är inte riktigt i kondition och dom har gräs att pilla i sig i hagen.

Hej!

Min pålla har bantats 50 kg och blivit piggare, gladare och mycket bättre i magen, tidigare har hon alltid varit lite lös (eller mera lös) men nu mår magen toppen. Min har också varit extremt matglad, men har nu (utan fri tillgång) lärt sig äta i lugn takt och utan att kasta i sig maten. Tidigare kastade hon i sig maten och tappade ut hälften för att det inte fick plats i munnen..

50 kg är ändå en ganska stor del fläsk att bli av med och hästar mår inte bra av att vara överviktiga.

Jag säger som de andra, ge mindre mat (mer halm) och mer motion. Lite övervikt har en tendens att övergå i mera övervikt som sen övergår i ännu mera övervikt.. Och oftast ser man inte det som hästägare, eftersom man ser sin häst varje dag.

/Lavinia, så nöjd med sin nya smala häst!

Nej.

En häst ska inte vara överviktig. Motion och rätt foderstat kommer ge dig en lycklig och frisk häst!

Övervikten är inte ett ensamt problem utan för med sig mer bekymmer. Kroppen tar stryk av övervikten, och med stigande ålder på hästen kommer bekymren att öka.

Ta hjälp och se till att räkna ut en lämplig foderstat till din häst så kommer den sakta men säkert att nå sin idealvikt. Vi människor kan korkade som vi är använda oss av diverse dieter men hästen mår bäst av en långsam men stabil viktnedgång. Halm är ett utmärkt alternativ för att hästen ska få sitt tuggbehov stillat = Lycklig häst

Du får helt enkelt hitta ett grovfoder som passar din häst! En kombination med halm och silage + proteintillskott kanske?

Tack för era synpunkter!
Svara alla i samma inlägg.

Höet har 5.8 MJ/kg så jag ser ingen större vits med att byta ut det mot halm och att vid denna årstiden hitta hösilage med lägre MJ verkar vara helt omöjligt. Ska lägga in beställning till höbonden inför nästa skörd.

Han är SWB av den kraftigare typen och har bantat sig en del under hösten/vintern men har fortfarande en bit kvar och jag anser att han inte riskerar några belastningsskador av den övervikt han har nu.

Jag har mycket svårt för att minska TS nåt drastiskt och att ge honom så lite som 9 kg finns inte i min värld. Det skulle motsvara 0.9 kg TS/100 kg. Han skulle bli djupt olyckligt och säkert utveckla massa olater.

Hagen är delvis lerig och stimulerar tyvärr inte till några längre strövtåg. Hästarna är ute 10 timmar per dygn.

Inser nu att det bästa skulle vara mer motion. Får ta fatt i det ordentligt.

Tack för era synpunkter!
Svara alla i samma inlägg.

Höet har 5.8 MJ/kg så jag ser ingen större vits med att byta ut det mot halm och att vid denna årstiden hitta hösilage med lägre MJ verkar vara helt omöjligt. Ska lägga in beställning till höbonden inför nästa skörd.

Han är SWB av den kraftigare typen och har bantat sig en del under hösten/vintern men har fortfarande en bit kvar och jag anser att han inte riskerar några belastningsskador av den övervikt han har nu.

Jag har mycket svårt för att minska TS nåt drastiskt och att ge honom så lite som 9 kg finns inte i min värld. Det skulle motsvara 0.9 kg TS/100 kg. Han skulle bli djupt olyckligt och säkert utveckla massa olater.

Hagen är delvis lerig och stimulerar tyvärr inte till några längre strövtåg. Hästarna är ute 10 timmar per dygn.

Inser nu att det bästa skulle vara mer motion. Får ta fatt i det ordentligt.
Tycker att du tänker helt rätt. Ibland går det inte att göra så mycket annat än att öka på motionen, så långpromenader på helgerna (eller när du nu är ledig hela dagen) är ett tips. Det ska nog räcka till att få ner vikten till en bra nivå utan att du behöver dra ner på fodergivan :)

Jo.
Jag hade ju hoppats på att ni skulle svara att några trivselkilo inte är några som helst problem. :angel:

Fast är det 5,8 MJ per kg foder eller ts? Om det är per kg foder så kommer du ju upp i det dubbla TShalten på samma MJ med halm (eftersom halmen har över 90%TS). Så varför skulle inte det kunna vara ett allternativ? Då kan du ta bort 4 kg hö och ge 2 kg halm och fortfarande ha samma TS och tuggtilfredsställelse då halmen tar längre tid att äta men tagit bort 10MJ. Om du tar bort 6kg hö och lägger till 3Kg halm har du tagit bort 15 MJ. Det och motion kan räcka långt för att banta ner en häst till en sundare vikt.

Jo.
Jag hade ju hoppats på att ni skulle svara att några trivselkilo inte är några som helst problem. :angel:

Finns inget som helter trivselkilo i en positiv benämning . En häst som trivs och mår bra är välmående i sin kropp, dvs inga överviktiga kg!

Fast är det 5,8 MJ per kg foder eller ts? Om det är per kg foder så kommer du ju upp i det dubbla TShalten på samma MJ med halm (eftersom halmen har över 90%TS). Så varför skulle inte det kunna vara ett allternativ? Då kan du ta bort 4 kg hö och ge 2 kg halm och fortfarande ha samma TS och tuggtilfredsställelse då halmen tar längre tid att äta men tagit bort 10MJ. Om du tar bort 6kg hö och lägger till 3Kg halm har du tagit bort 15 MJ. Det och motion kan räcka långt för att banta ner en häst till en sundare vikt.

Det är klart, så kan man göra. Fast då får jag minska ännu mera på höet o lägga till mera lucern och salsa grön för att proteinet inte ska bli för lågt. Går absolut att göra.

Finns inget som helter trivselkilo i en positiv benämning . En häst som trivs och mår bra är välmående i sin kropp, dvs inga överviktiga kg!

Nä positivt är det knappast men jag inbillar mig att det psykiska välmåendet är viktigare för en häst än det fysiska.

Nä positivt är det knappast men jag inbillar mig att det psykiska välmåendet är viktigare för en häst än det fysiska.

Så du tror hästarna mår bättre psykiskt när de står under behandling för fång eller gud vet vad för ledhältor som resultat för fetma??

Tjocka hästar är ett resultat av okunskap eller lathet hos ägaren. Man kan alltid ge hästen ett bra liv med psykiskt bra mående på en foderstat som gör den välmående i kroppen med.

Varför ska en häst välja mellan att må bra i huvet eller kroppen för att människan ska vara bekväm?

Det är klart, så kan man göra. Fast då får jag minska ännu mera på höet o lägga till mera lucern och salsa grön för att proteinet inte ska bli för lågt. Går absolut att göra.

Jaa.. Så är det att ha välmående hästar och grovfoder som inte är anpassat efter den individens behov.

Nej, det tror jag inte, det är en ytterlighet och i vårt fall handlar det inte om fetma, så illa är det inte.

Som hästägare så inbillar jag mig i alla fall att de flesta människor försöker efter sina omständigheter att sköta sin häst på bästa sätt. Det är en komplicerad ekvation att få alla faktorer att passa ihop.

Jag tror inte det finns någon hästägare som fodrar sin häst med sjuklig fetma som mål.

Misskötselandelen är kanske honstant hos alla ekipage? Min häst är lite överviktigt men hans sadlar ligger perfekt medans boxgrannens är bättre i hullet men har en sadel som ligger katastrofalt dåligt. Som exempel.

Precis som hos människor går ofta välmående i kropp och knopp hand i hand. Min gamla ponny var under en period väldigt fet, när han bantades blev han gradvis gladare, piggare och fick en positivare syn på livet verkade det som. Han kunde röra sig mer och han var inte lika trött och hängig.

Tror inte att det finns så mycket folk som fodrar hästarna med målet att dem ska bli feta, däremot är det många som blir hemmablinda (har själv varit där), många förstår inte faran med övervikt, många vet inte vad övervikt kan leda till och det finns väldigt många som inte ser skillnaden på fett och muskler. Många trycker i sina hästar mat och sen blir dem helt lyriska över hästens "nya muskler", vilka i själva verket är fett. Många anser även att vissa raser "ska" vara tjocka. Antalet människor jag mött som ansett att ffa kallblod och andra grova raser "ska" vara "ordentliga i hullet" är skrämmande. Har tom varit med om att domare på utställningar för kallblod har prisat hästar som varit feta som gödsvin, där hästen knappt har orkat trava ordentligt för att den varit så tjock och orörlig.

Jag tycker att man som hästägare har ansvar för att hästen mår så bra det bara går, både fysiskt och psykiskt. Om man inte är beredd att behöva justera en foderstat (t.ex. ta bort hö och lägga till någon form av tillskott eller liknande) för att hästen ska må så bra det bara går så är det väl frågan om man ska ha ansvaret för en hästs utfodring kan jag tycka.

Det går att få en häst att må bra både fysiskt och psykiskt (förutsatt att hästen är frisk), det är inget man behöver välja antingen eller, så länge man själv är beredd att lägga ut dem där extra kronorna det kanske kostar eller den där extra tiden det tar att blanda fodret, eller den där extra ansträngningen som krävs för att hästen ska få det där extra målet mat om dagen, om man inte är beredd att göra det utan bara riktar in sig på att det ska vara så snabbt och enkelt (och billigt) som möjligt för en själv, ja... då kanske man ska fundera på att vara medryttare istället, eller rida på ridskola.

Det jag menar är att man MÅSTE inte välja. Man kan få allt.

Och bara för att grannen har en dåligt passande sadel, hur berättigar det dig att hålla hästen fet utan att det gör nåt?? :confused: Du ska väl ta hand om din häst på bästa sätt, inte låta den lida på vissa punkter för att andra gör så med sina hästar. Det där tänket fattar jag inte alls..

Ett jättebra tips är att blanda ihop halmen och silaget i tex ett hönät. Samma mängd räcker då mkt längre när de är inne. Ute i hagen kan de ju äta bara silaget så hinner de röra på sig och göra nåt annat än att bara äta ute i hagen tänker jag. Tror det var ett jättebra förslag att byta 2-3 kg silage mot halva mängde halm, tex vid nattmålet. :)

Jag har ett lättfött kallblod som är ett matvrak.
Tidigare stod hon och drog tänderna på boxgallret på morgonen för att få komma ut i hagen och äta.
Nu har jag ett finmaskigt nät inne , och då tar det dubbelt så lång tid för henne att äta samma mängd hö = mer tuggtid och mättare häst. Idag är hon lugn på morgonen.

Jag håller med dig till 100 % i allt du skriver och de saker du räknar upp.

Liknande trådar

Foder & Strö Min lilla storhäst blir alltid lite tjock över nacken under sommaren, har trott att det är tendenser till fång, men efter att ha pratat...
2
Svar
22
· Visningar
4 652
Senast: TinyWiny
·
Foder & Strö Min häst må vara en Islandshäst på pappret, men i verkligheten verkar jag ha köpt mig ett fullblod. Hästen är extremt svårfödd. Dessutom...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
9 358
Senast: ufot
·
Hästvård Det är väl gränsfall i fall detta rör hästvård eller foder men jag lägger tråden här ändå. Pållen det gäller: 75% Trakehner, resten...
2
Svar
20
· Visningar
2 619
Senast: akleja
·
Foder & Strö Vilka foder/ tillskott är kan man ge som är bra för magen?:) Jag har 2 shettisar som just nu bara äter hösilage. Ponny 1 äter mellan...
Svar
9
· Visningar
1 665
Senast: Amha
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• dubbla efternamn?
  • Positiva tråden del 2
  • Vad gör vi? Del CCIX

Hund, Katt, Andra Djur