Tjock av energi?

I

IYA

Är det verkligen så, att hästar inte blir feta av proteinet, utan av energin? En häst borde väl bli tjock av för mycket protein också.. Eller?
Tacksam för svar :) /IYA
 
Sv: Tjock av energi?

Det är överskott på energi som ger fett men även överskottsprotein omvandlas till energi.
PL
 
Sv: Tjock av energi?

Det är ju därför människor blir feta av godis tex, för mkt snabbenergi :smirk:
 
Sv: Tjock av energi?

För mycket protein blir till energi.
 
Sv: Tjock av energi?

Energi och protein är väl två olika saker?

Det måste väl vara så att det är energin (MJ) som hästarna blir tjocka av, vare sig den kommer från protein eller någon annanstans ifrån. Jmfr med människor som blir tjocka av kcal, vare sig de kommer från fett, kolhydrater, protein eller alkohol.
 
Sv: Tjock av energi?

Sweet skrev:
För mycket protein blir till energi.

Läste att för mycket protein från grovfoder inte är på något vis skadligt eller gör hästen fet?

Bytte grovfoder i våras o gav under sommaren pga dåligt bete, det var mindre MJ än normalt mot innan och bra med protein o hästen gick ner 30 kg trots den hade litet bete. Den här hästen har alltid haft gott hull, lite för gott, så det var en mycket positiv erfarenhet att minska MJ men ändå ha bra med SMRP. Då tog jag bort kraftfodret helt med gav 1 dl Krafft müsli samt 2 dl betfor blandat med mineralern. Lite äpplen o morötter.
 
Sv: Tjock av energi?

Energin från proteinet ingår i fodrets energivärde. Hästen blir varken mer eller mindre fet för att en större del av energin kommer från protein.
PL
 
Sv: Tjock av energi?

Det är sant, hästen tål ett högre proteinöverskott om det kommer från grovfoder än om det kommer från kraftfoder.
 
Sv: Tjock av energi?

...och överhuvudtaget är det inte bra med för mycket protein. (Speciellt inte från kraftfodret) Är jag ute och cyklar nu, eller är det därför hästar får fång? Och kan få svansklåda, knutor m.m. ?
 
Sv: Tjock av energi?

IYA skrev:
Är det verkligen så, att hästar inte blir feta av proteinet, utan av energin? En häst borde väl bli tjock av för mycket protein också.. Eller?
Tacksam för svar :) /IYA

Fett ger 9 kcal per gram, kolhydrater 4, och protein 4.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har förmånen att ha hösilage med riktigt bra protein, så i år behöver jag inte lägga en förmögenhet på proteinfoder. MJ/SmbRp-kvoten...
Svar
16
· Visningar
1 414
Senast: SiZo
·
  • Låst
Anläggning Nu är jag nyfiken på hur ni tänker! Själv kan jag se båda sidor här, men scenario: När jag flyttade in min häst i det stall hon står i...
6 7 8
Svar
149
· Visningar
11 036
Senast: Görel
·
Utrustning Jag är ganska okunnig när det gäller bett och har hållit mig väldigt basic hela tiden. All min erfarenhet är ju från ridskolebetsling...
2
Svar
21
· Visningar
1 144
Senast: Linda_A
·
Hästvård Jag har en liten islandshäst som verkar omöjlig att få upp i vikt just nu. Enligt analys borde hon behöva 7kg hö och lite extra protein...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
5 783
Senast: Kalkon87
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp