Tussilago

Trådstartare
Brukar tjära min hästs strålar ibland då hon lätt får röta/blir mjuk o uppluckrad. Det bästa är väl att tjära på helt torra hovar, men nu när hon går på bete utan tillgång på stall kan det vara svårt.

Frågan är alltså om det är mer skadligt än bra för hästen att man tjärar på fuktiga hovar? Stänger man in fukten då?

Sv: Tjära..

jag brukar tvätta hoven med jodopax, torkat ur med en handuk och sedan tjärat. har funkat bra även på betet.

Smart! tack för det! Har aldrig fallit mig in att torka hovar med handduk, men det klart att det funkar!

jodopaxen hjälper hoven "att torka" bli hårdare. jag har gjort så på en av mina som lätt blir lite mjuk i hoven, på min hovslagares inrådan.

jag joddar också.. det rådet har jag också fått från min hovis.

Då ska jag testa jodopax då! Kan man ha en lite starkare lösning än man har till sår?

Liknande trådar

Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 190
Senast: Roheryn
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 478
Senast: Freazer
·
Hästhantering Precis som rubriken säger har jag en häst som är svår/jobbig att sko. Jag vet varför - en hovslagare har varit dum mot honom en gång -...
2
Svar
29
· Visningar
2 876
Senast: Askur2017
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 759
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Autistisk bror
  • Badrumsrenovering
  • Barn som inte sover