tjära vid foderplats

Empalie

Trådstartare
Bygger just nu foderplats med pallkragar. Kan man måla den med tjära tror ni. Vill helst ïnte att hästarna ska vilja gnaga på det.

Sv: tjära vid foderplats

Tjära luktar ju enormt starkt väldigt länge, så jag hade inte målat med det faktiskt. Tror du verkligen att hästarna kommer att gnaga så mycket på den? finns ju annat att knapra på i en hage i allmänhet;)

Ren tjära har också den egenskapen att den blir mjuk igen när det är varmt ute. Så risken finns att hästarna blir fulla av tjära i pälsen.

Ja de har gnagt på de gamla, trots att det finns träd och annat att gnaga på i hagen. Några förslag på hur man kan behandla dem så de klarar sig mot utemiljön samt hästtänder.

När jag ha målat med tjära för att få hästen att låta bli att gnaga så ha jag målat tunt.
Så att vid ev värme så blir det ändå inte så smetigt.
Bero på kanske hur känslig hästarna är för tjäran, om dom gnager ändå om du målar tunt.

För som någon nämnde, målas det tjockt så är nog risken stor att dom får det i pälsen:crazy:

Ja de har gnagt på de gamla, trots att det finns träd och annat att gnaga på i hagen. Några förslag på hur man kan behandla dem så de klarar sig mot utemiljön samt hästtänder.

Lägg på en kant av plåt ? Tjäran sätter sig ju i pälsen och det hamnar hö på det som klistras fast osv nähhh urk ;)

Mia

Och jag tillhör det elaka släktet ;)

Ett definitivt botemedel är att blanda piri-piri med olivolja.
(på italienska heter denna krydda peperoncino)

Hetta upp det i en kastrull och låt det sedan svalna.
Förvara i glasburkar. Ju mer frön destå bättre effekt.

Oljan strycker jag sedan på sådana där favorignagställen.

Och hästarna är där bara en enda gång.
Luktar ingenting.

Mycket effektiv och billigt antignagmedel. Som man definitivt inte skall prova själv. :D

AM

Och jag tillhör det elaka släktet ;)

Ett definitivt botemedel är att blanda piri-piri med olivolja.
(på italienska heter denna krydda peperoncino)

Hetta upp det i en kastrull och låt det sedan svalna.
Förvara i glasburkar. Ju mer frön destå bättre effekt.

Oljan strycker jag sedan på sådana där favorignagställen.

Och hästarna är där bara en enda gång.
Luktar ingenting.

Mycket effektiv och billigt antignagmedel. Som man definitivt inte skall prova själv. :D

AM

Säkert effektivt, men i mina ögon knappast något man behandlar en foderplats med.

Missade helt att det var en foderplats :o

Fast en sådan kanske inte skall byggas i trä..det är ju som att be om gnagproblem

AM

Klart du kan måla med tjära!! Det funkar jätte bra, jag har målat all min boxinredning med dalbrändtjära! Det blev jätte snyggt o inte luktar de så länge, visserligen så älskar jag ju doften. Klibbar gör de inte heller, målar man när de är varmt ute så suger tjäran in direkt o torkar på sturt. Mina hästar har inte bitit nå och då är de ändå trä överallt :)

Spä med terpentin - annars torkar det aaaaldrig... Been there done that... :angel:

Liknande trådar

Anläggning Vi planerar att anlägga en spolplats utomhus till våren och jag vill gärna höra om era bra och dåliga erfarenheter av liknande. I...
Svar
14
· Visningar
983
Senast: hamilton1
·
Anläggning Mina och stallägarens hästar går på lösdrift med en höstation där de äter hö en och en. Förra året fixade vi en stor låda att ha halm i...
Svar
12
· Visningar
1 222
Senast: Marvin
·
Hästmänniskan Jag tycker att vi behöver en tråd där vi som lider av någon typ av psykisk ohälsa kan peppa varandra och bolla lite tankar kring vårt...
Svar
17
· Visningar
1 596
Senast: iNHALE
·
Anläggning Under sommaren har jag byggt en ridbana åt mina döttrar, och eftersom jag har lärt mig och fått mycket hjälp härifrån om hur man bygger...
Svar
5
· Visningar
1 151
Senast: Lars L
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka