Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Det tror jag inte. Om en anställd är tjänstledig på 100% utan lön så bör inte arbetsgivaren kunna kräva närvaro på arbetsplatsen eller vid möten, då detta sker på betald arbetstid och den anställde får ju inte betalt och behöver därför inte närvara.Kan arbetsgivaren kräva närvaro vid möten och utbildningar trots att den anställde är tjänstledig?
Nej, det känns ju lite märkligt. Jag är tjänstledig 100% utan lön för studier och kan ju inte närvara på två platser samtidigt. Men jag skulle behöva hitta detta i text och hänvisa min arbetsgivare dit.Det tror jag inte. Om en anställd är tjänstledig på 100% utan lön så bör inte arbetsgivaren kunna kräva närvaro på arbetsplatsen eller vid möten, då detta sker på betald arbetstid och den anställde får ju inte betalt och behöver därför inte närvara.
Kan arbetsgivaren kräva närvaro vid möten och utbildningar trots att den anställde är tjänstledig?
Ok, så om det gäller en kurs (som det gör i detta fall) så kan de kräva det? Men om det gäller vanliga Arbetsplatsträffar, som rör det löpande dagliga arbetet så kan de inte kräva det?Beror på. Vanliga arbetsmöten eller utbildningar som handlar om sånt som man hade gjort om man jobbat verkar normalt nej, kan inte krävas. Däremot brukar det i tjänstledighetsöverenskommelser ingå att man ska hålla rimlig kontakt med chef och arbetsplats under tiden för tjänstledighet, så att man behöver träffa sin chef då och då är ganska normalt. Men för att det ska fungera måste båda parter givetvis vara lite flexibla med val av tillfälle, inte "kräva närvaro" för specifik tid.
Fast en kurs låter inte riktigt som ett möte med chefen som @sjoberga skriver om.Ok, så om det gäller en kurs (som det gör i detta fall) så kan de kräva det? Men om det gäller vanliga Arbetsplatsträffar, som rör det löpande dagliga arbetet så kan de inte kräva det?
Det känns inte rimligt att de kan ställa krav på att du ska gå en kurs. Du är ju ledig utan lön från ditt arbete. Men jag hade slagit en signal till facket för att dubbelkolla.Ok, så om det gäller en kurs (som det gör i detta fall) så kan de kräva det? Men om det gäller vanliga Arbetsplatsträffar, som rör det löpande dagliga arbetet så kan de inte kräva det?
Ok, så om det gäller en kurs (som det gör i detta fall) så kan de kräva det? Men om det gäller vanliga Arbetsplatsträffar, som rör det löpande dagliga arbetet så kan de inte kräva det?