noble art

Trådstartare
Här på västkusten är vi ju inte vana vid en sådan underbar vinter vi haft iår, man har ju verkligen kunnat hålla igång hela vintern. Men nu händer ngt läskigt med markerna, tjälen släpper och marken bara försvinner, min häst kliver ner i hål som går till knät? Vad gör man? Hur länge pågår detta?

Att det är blött o sankt i skogen o på ängarna förstår jag ju, men när man helt oanandes skrittar på en grusväg som ser ut som vanligt och plötsligt försvinner marken och vi lämnar världens hål efter oss, då blir man ju lite skraj, tänk om jag hade galopperat istället.....
Nu vågar man ju inte göra annat än att skritta.

Sv: tjäle?

man håller sig undan sånna ställen där det kan släppa så där och väntar tills det är torrare ute

kl

vi har samma problem uppe hos oss:crazy:

Skulle man strunta i att rida där återstår i princip bara asfalten:(

Man får va lite försiktig och se vart det ser mest hållbart ut. Vi har en fin grusrunda där det ibland åker trafik. Man ser lite i bilspåren vart det är mer tendenser i marken att ge vika.

Hela mölndal är ju typ träsk i grund och botten:crazy:

Undvik grusvägar några veckor. ´Tycker det känns farligt att bara skritta på dem. Håll dig till skogsstigar, ridhus och asfalt.
Om det är en grusväg som används, som sladdas, grusas och körs på med fordon dagligen brukar de bära bättre.
Otroligt mycket man kan göra på asfalt, flytta lite här, flytta lite där... Trampa, snabba reaktioner igångsättn trav och avsaktn till skritt/halt i lugnt tempo såklart med mycket samling....

Är lite jobbigt några veckor, ibland brukar jag lägga in lite vila de veckorna, ställer inte av helt håller igång så pass att det bara är att tuta å köra då det börjar bli läge för det...
=D

Senast ändrad:

Tyvärr har vi ingen bra asfaltsväg precis vid stallet, det ligger direkt vid en 70 väg som de gärna kör i 90 och vi har inget ridhus.

Men jag ska försöka ta mig bort genom skogen (som ju tyvärr är en grusväg)till området där det finns lite asfalt, bra tips trotts allt.

Blir vägarna hårda o fina igen då vattnet runnit undan?

Jag måste rida på grusväg en del och upplever precis samma sak. Min ponny trampade ner i ett hål häromdagen. Nu var jag beredd på det och vågade inte annat än skritta men läskigt ändå. Men jag tycker att det verkar som om det redan blivit lite bättre.

Samma sak längre ner på västkusten, inte alls kul :(

Men det är inte så mycket att göra nu när snön smält. Bara att vänta till vattnet runnit undan...

Tyvärr har vi ingen bra asfaltsväg precis vid stallet, det ligger direkt vid en 70 väg som de gärna kör i 90 och vi har inget ridhus.

Men jag ska försöka ta mig bort genom skogen (som ju tyvärr är en grusväg)till området där det finns lite asfalt, bra tips trotts allt.

Blir vägarna hårda o fina igen då vattnet runnit undan?

hårda och fina skulle jag inte kalla det men när det torkat upp och blivit fast mark igen så är det ju inte längre underminerat och släpper. Men hårda grusvägar är det sämsta man kan rida på så jag skulle inte säga att dom blir fina

Oftast så blir det väll sådanna hål i kanten mot diket, eller var det mitt på vägen?
Här hos oss har jag bara sett det just i vägrenen, rider på som vanligt fast lite mer i mitten av vägen.

Jag förstår vad du menar med att grusvägar inte är bra, men jag tror att på samma sätt man kan träna upp en häst på asfalt så har min fått starka ben av att gå på grusvägar och det skadar honom inte. Vi fritids rider bara, mkt grusvägar o skogs stigar, ibland paddock, men aldrig manege.
Hade tidigare ett fullblod med griffelbands skada, och under läk tiden o igångsättningen fick vi, enl vet, ej gå på för mkt mjukt underlag. Så jag är inte säker på vad som är sämst eg??

Ett hårt stumt underlag är aldrig bra. Ett hårt sviktande underlag är bra i vissa fall (som tex asfalt)

Här i norr är vi vana. Aldrig annat än skritt på grusväg tills det satt sig igen. Tar lite tid beroende på hur mycket smältvatten som ska undan också. Jag har turen att ha bra skog att rida i.

Ja, det är under lossningen som det blir mjukt och hästarna sjunker igenom... Brukar inte ens hålla då man går på kanterna... Tar ett par veckor, håll ut!

Jag håller inte med om att hårda grusvägar är det värsta man kan rida på...
Känner ju direkt då hästen blir trött och får mjölksyra jämfört med om man rider på mjukt underlag. Sedan är det ju vad hästen är van vid, mina rids utomhus varje dag, på alla sorters underlag, skogsstigar med rötter på, sandvägar, grusvägar, asfalt, åkermark och ridhus underlag då och då. Stärkande för allt i benen, ligament, senor etc... Tror det är viktigare att variera underlaget. Visst, jag öser ju inte på i full fart på en sommartorr grusväg. Asfalt en varm sommardag är ju mjukare då att rida på, inte fullt ös då heller så klart men....

Nå, ja åter till ämnet

Brukar även bli endel vara kvar på gårdsplansridning denna årstiden (inte kommit dit ännu här uppe, men är på gång) Tråkigt men jag tror i längden att det bara stärker hästen genom att jag skrittjobbar, samlingsjobbar mycket denna tiden. Som tex "tramp-trav" galoppanslag, oj vad bakbenen jobbar och oj vad hästen blir lyhörd....

:laugh:

Det skulle jag inte lite på...

Du har ju ingen aning om vart vägen är underminerad.. Kan bli hål i vart som helst... Inte så kul om hästen går ner sig i annan fart än skritt, inte roligt då heller, kan bli djupa hål!

Va försiktig!

:)

*kl*

Hihi, stadsfolk :D Tjäle finns alltid efter att det frusit mer än bara precis översta centimetrarna, vilket ändå sker i typ hela Sverige varje vinter men i olika omfattning såklart.

Vi rider enbart på grusvägar och det skiftar från dag till dag hur marken är. Det är, tycker jag, plättlätt att se om marken håller, om det finns risk att den släpper eller om det är så allvarligt att man får vända. Vilket dock aldrig händer här. Även morsans häst verkar tycka det är plättlätt, hon trampar aldrig i hål. Min häst däremot är inte lika vettig, men så reagerar han ju inte heller om han sjunker ner.

Jag antar att man får en känsla för sådant om man vistas mycket ute i naturen eller något. Jag ser likadant om det är sankt eller inte. Vissa ställen går man bara rakt över, andra skulle man ALDRIG ge sig ut i. Men jag kan inte peka på vad det är som gör det :o

Jag måste få rätta dig!

Tycker det är lite komiskt att jag får "komplimangen" stadsmänniska, när det är så långt ifrån någonting jag är....

Bor på landet och har så gjort i många, många år. Rider till 99% ute i skog och mark, har så gjort i över 20 år!

Men det betyder inte att jag för den sakens skull tycker det är roligt att bege mig ut på ridtur på en underminerad grusväg på våren. Sysslar hellre med annat stärkande arbete tills det är okej ute i markerna igen....

Men detta hör ju inte alls till saken. Ber om ursäkt till TS....

Ett hårt stumt underlag är aldrig bra. Ett hårt sviktande underlag är bra i vissa fall (som tex asfalt)

jag har ridit min häst på grusvägar i både skritt, trav och galopp i snart 8 år. Hon har "peppar peppar" aldrig varit halt hos mig.
Förra ägaren red endast på mjukt när hon väl red = kotledsinflammation blev friskförklarad precis innan jag fick hem henne och som sagt aldrig visad en tendens till att vara oren hos mig. :)

Här där jag bor förresten(skåne) så är grusvägarna redan torra och fina samma med hagarna. på sina ställen kan man se att grusvägarna gått sönder lite men har endast sett två såna ställen.

Jag måste få rätta dig!

Tycker det är lite komiskt att jag får "komplimangen" stadsmänniska, när det är så långt ifrån någonting jag är....

Bor på landet och har så gjort i många, många år. Rider till 99% ute i skog och mark, har så gjort i över 20 år!

Men det betyder inte att jag för den sakens skull tycker det är roligt att bege mig ut på ridtur på en underminerad grusväg på våren. Sysslar hellre med annat stärkande arbete tills det är okej ute i markerna igen....

Men detta hör ju inte alls till saken. Ber om ursäkt till TS....

Jag skrev *kl* i början av mitt inlägg, det var inte riktat direkt till dig :)

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag stöter på en del vilda djur i skogarna där jag bor. De flest har jag fått nåt slags förhållande till och vet på ett ungefär hur de...
Svar
1
· Visningar
2 092
Senast: Luff
·
Hästvård Jag tar historien från början. Förra sommaren var jag med och red in en häst, fastnade så för den att det slutade med att jag köpte...
Svar
4
· Visningar
2 504
Ridning Vi har haft en så otroligt dålig vinter på gården iår vad gäller ridmöjligheter! Paddocken skottades fram, blev ojämn vid plusgraderna...
Svar
6
· Visningar
1 451
Hästvård Varning för sjukt långt inlägg!! Håller på och ältar.. Har varit på återbesök hos vet idag och hästen är fortfarande halt. Jag...
Svar
19
· Visningar
5 208

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka