Sv: tjäle?

Haha, inga problem :D

Dessutom var det mest ett generellt uttryck, inte alls negativt menat, jag tycker mest det är kul att alla har så olika kunskaper :)

så är det ju varje vår?? har inget med snön att göra öht, är tvärtom värre om det inte varit snö för då är tjälen djupare....

och det är farligt! ofta kan man se på marken vart den kan sjunka, och då gäller det att styra undan. och rid aldrig i annat än skritt om du inte har kollat redan att marken håller.

har du en ridbana så kan det ju vara smart att vara där tills det blir bättre. är ju bara en liten period innan det stabiliserats.

knapp
man får se sig för, hålla sig till skritt och undvika kanterna..iaf längs våra vägar, är där det ger med sig först.. ursch vad stora hål det varit vissa vårar och vilken tur att man inte ridit ner i något sådant. :eek:

Hur länge beror helt på vädret. Det är bättre det tinar långsamt för då händer det ju inte lika mycket med marken. När det är som du beskrev på grusvägarna brukar jag vara noga med att rida mitt i vägen. Det är närmast dikena som risken är störst.

Nackdelen med vår fina vita vinter är att snön som smälte undan kan dra med sig förstärkningslagret under vägytan på vissa ställen. Det innebär att även när tjälen gått ur och vattnet runnit undan så kan det finnas hål dolda under vägytan som kan dyka upp när som det blir tryck därovan. Så rid försiktigt där du ser att mycket vatten runnit och fått med sig gruset, speciellt intill diken där vattnet strömmar på.

Vi har samma problem, det blir hål i vägarna. Dessutom rinner det vatten från skogen vilket gör att snön smälter snabbare på vägen = lera som hästarna fastnar i.

Jag håller mig till vår grusväg där bilar kör dygnet runt, den är säker känns det som då den så pass mycket använd. Och volten är också okej nu så den kan vi träna på.

Var i Lindome bor hästen?
Har själv alltid varit bosat i Lindome så är det väster om motorvägen så kan jag troligtvis hjälpa dej med var man kan rida.

Kram

Ja, väster om motorvägen, sandsjöbacka, Torred, Årekärr, Högsered o däromkring. Det är ju så mkt bara skog som är jätte blöt, samt nu de läskiga grusvägarna- som dock verkar bli säkrare igen. Vart stod du med din häst?

Ja, väster om motorvägen, sandsjöbacka, Torred, Årekärr, Högsered o däromkring. Det är ju så mkt bara skog som är jätte blöt, samt nu de läskiga grusvägarna- som dock verkar bli säkrare igen. Vart stod du med din häst?

Finns mycket sankmarker runt här så jag kan inte rekomendera att rida där man inte känner till markerna för då kan man gå ner sig, vet några som har fasnat med sina hästar som man sedan har fåt dra låss med traktor.

Kram

Står hos Tomas o Lena. Hur kommer man till Årekärr utan att gå igenom bostads området? Om man rider in vid dunsered, finns det grusvägarna där? Var står du?

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag stöter på en del vilda djur i skogarna där jag bor. De flest har jag fått nåt slags förhållande till och vet på ett ungefär hur de...
Svar
1
· Visningar
2 092
Senast: Luff
·
Hästvård Jag tar historien från början. Förra sommaren var jag med och red in en häst, fastnade så för den att det slutade med att jag köpte...
Svar
4
· Visningar
2 504
Ridning Vi har haft en så otroligt dålig vinter på gården iår vad gäller ridmöjligheter! Paddocken skottades fram, blev ojämn vid plusgraderna...
Svar
6
· Visningar
1 451
Hästvård Varning för sjukt långt inlägg!! Håller på och ältar.. Har varit på återbesök hos vet idag och hästen är fortfarande halt. Jag...
Svar
19
· Visningar
5 208

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka