Sv: Tjafsig i munnen.
Har stoet vilat sedan ni paborjade inridningen??
Har hon inte vilat en langre period hade jag latit henna ga i hagen ett par veckor, eller langre.
Det ar psykiskt jobbigt for en hast att bli inriden, och de behover tid att "tanka igenom" allting som de lart sej.
Jag tror inte att det ar nagonting fel med tanderna eller munnen, da hon slutar nar hon koncentrerar sej. Jag tror att det har med bakbenen att gora.
Eftersom hon i volter och liknande ar mer stilla med huvudet, tror jag att det handlar om att hon inte ar tillrackligt stark i baken. Nar hon far riktigt med stod i volten, dar det ar latt att satta benen under sej, sa slutar hon. Jag skulle testa att rida henne i gramantyglar och se hur hon fungerar da. Gramantyglarna kommer att ge henne ett stod och hjalper bakbenen att arbeta battre. Om det hjalper vet du vart problemet ligger!!
En martingal hjalper inte speciellt mycket, mer an att halla hennes huvud fran din nasa om hon slanger det lite val hogt.
Hade sjalv en unghast som var mycket jobbig i munnen. Jag fattade ingenting. Bettet passade, munnen var kollad, ryttarna var kapabla. Jag fragade ALLA vad de trodde var for problem...jag fick manga olika svar, manga daliga svar!!
Till slut pratade jag med en man som arbetar som tranare for den irlandska armen, och han sa att det antagligen handlar om att ryggen och bakdelen inte ar tillrackligt stark och darfor "protesterar" hasten genom att sla och vara jobbig med huvudet.
Jag fick radet att stretcha hasten genom att stracka ut bakbenen efter ridning, samt att rida mer!! Vi stretchade och satte hasten i hardtraning. Det tog inte lang tid forrens han blev betydligt battre och till slut slutade han helt.
Har stoet inte vilat, skulle jag lata henne vila da det helt enkelt kan ha blivit lite val mycket for henne. Har hon vilat sa skulle jag satta henne i hardtraning.
Kom aven ihag att det ar manga som har bettet alldeles for langt nere i munnen. Om du sitter pa hasten och kramar tyglarna ska det INTE bli bagar utav sidostyckena....da sitter bettet for lost!
Jag skulle aven anvanda ett bett som var lite tyngre, tex ett massivt eggbett. Ett ihaligt bett gor manga hastar oroliga i munnen. Anvand fasta ringar for stabilitet.
Lycka till och hall oss upp-daterade!!