Sv: Tittig?!

Läste någonstans att en häst som har ont och/eller begränsad flyktförmåga blir extra tittig just för att upptäcka faror och kunna fly "i god tid". Det behöver kanske inte nödvändigtvis vara smärta som orsakar hälta, kanske sadelproblem, obalanserad ryttare eller annat :confused: Hästar är ju flyktdjur och vill undgå att bli "utvalda" av rovdjur.

Läste någonstans att en häst som har ont och/eller begränsad flyktförmåga blir extra tittig just för att upptäcka faror och kunna fly "i god tid". Det behöver kanske inte nödvändigtvis vara smärta som orsakar hälta, kanske sadelproblem, obalanserad ryttare eller annat :confused: Hästar är ju flyktdjur och vill undgå att bli "utvalda" av rovdjur.

Sen finns det dom som påstår att låsningar i nacke/hals kan orsaka tittighet, att hästen har svårare att se vad saker och ting är pga minskad rörlighet så de måste "titta" extra noga och vara extra försiktiga för att inte missa potentiella farligheter - hellre reagera en gång för mycket än en gång för lite.

Tävlingsnervös ryttare -otrygg häst.

*Tänker på SVT:s sändning från globens dressyr igår då flera hästar kommenterades som "tittiga"*

Nog borde väl de ryttarna vara trygga och vana vid stora tävlingar? :smirk:

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vill säga upp mitt tv-avtal med Allente - nästan 900:- i månaden för TV som jag aldrig tittar på. Men - man måste ringa dem. Och...
Svar
0
· Visningar
176
Senast: Otherside
·
Samhälle Tittar ni på nyheter på TV eller streaming? Själv har jag slutat att titta på nyheter. Jag behöver inte nyheter för att veta att idag...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
2 873
Senast: aiquen
·
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
257
Senast: Lavinia
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
545
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama