Tittig ponny

B

Bellina

Hejsan!
Min ponny är otroligt tittig av sig. Hon blir rädd för allt och tittar mycket på hinder. Tex. när jag skulle hoppa ett räcke på 80 cm idag så tvärnitar hon och jag ramlar av. Även om hon har hoppat hindret många gånger innan. Har någon något tips till mig vad jag ska göra med henne?
Tacksam för svar:)

Sv: Tittig ponny

Jag hade oxå en ponny som kunde vara lite tittig, speciellt på vattenmattor. Fick då lite tips om att lägga godis oså på matten och sedan låta ponnyn gå fram och äta från den. Fick mkt tips men testade desvärre dem aldrig efetrsom jag gick över till dressyr med ponnyn. Numera har jag en stor hopphäst som inte är tittig.
Lycka till:bump:

Öva massor av titthinder! Murar, plank, vattenmattor, färgglada hinder, rubbet ska du öva på:)

Men tänk på att hindrena ska vara låga! Gärna så hästen "kan gå över dem" om den skulle stanna.

Själv hade jag en tittig B-ponny men det gick över desto mer rutinerad han blev:D

Är det din ponny på din bild förresten?:)

Försök vänja henne vid saker när du leder henne elelr skrittar på henne. Hon kanske inte riktigt litar på ryttaren? :crazy: har sett många fall av det.. men om hon har hoppat hindret ett antal gånger innan så bör hon ju inte vara rädd för det om hon inte har ngn anledning för det, rev hon, trillade du av innan? det kan vara små grejor hon stör sig på. Hon kan ha ont? Har hon haft samma sadel länge? sitter den bra.. Lycka till!

Japp det är hennes häst på bilden hon e jätte fiin :)

Det handlar nog mer om att den inrew är framför skänklen. En häst som är framför skänklen stannar inte, hur läskiga hinder det än är även om den är tittig.

Tack för alla tipsen, ja det är min ponny på bilden:love:

Jag vet inte hur länge hon har haft den sadeln, hehe nu skäms jag:angel: , men det va en stubben dressyr sadel jag hoppade i. Men det har aldrig varit några problem annars att hoppa i den. Men hon är min foderponny och jag ska köpa henne nästa vecka och då ska jag köpa en ny sadel, en allround.
Efter jag hade ramlat av sänkte jag till ungefär 40 cm och då gick det bra att hoppa det. Sedan efter det skulle jag hoppa en oxer på 70 cm som aldrig varit något problem förut och så tvärnitar hon igen.

Jo hon heter bellina, eller ja Countess bellina
Men jag och mina kompisar har byggt och målat skrämsliga hinder och det har gått bra tt hoppa dom. men isrtället tvärnitar hon på vanliga vita hinderstöd.

Bellina skrev:
Jo hon heter bellina, eller ja Countess bellina
Men jag och mina kompisar har byggt och målat skrämsliga hinder och det har gått bra tt hoppa dom. men isrtället tvärnitar hon på vanliga vita hinderstöd.

Oj, brukar ju vara tvärtom:crazy:

Okej, då är det inte den Bellina som jag trodde det var, men de är väldigt lika! :bump: :D

Hade foderponny som var exakt likadan...
Henne lämnade vi tillbaka, älskade henne, nu gråter jag nästan....fånigt..
:cry:
Men tänk efter innan du köper henne, hur länge kommer du att orka med det?
Jag orkade med i ett och ett halvt år innan jag kom på att det inte skulle funka.
jag grät nästan varje gång jag ridit, EN gång på ett å ett halvt år hoppade jag en felfri runda!!! då hade hon redan vägrat på alla hinder en gång.
hon var rädd för allt, även om hon gjort samma sak en miljon ggr.
LYCKA TILL!!!!
:bump:

Håller med CarolineB helt och hållet.. bästa träningen för en tittig häst är att hoppa mkt tittiga hinder, eller helt enkelt alltid ha ngt att titta på i hinderna.. o hinderna ska vara så låga så att hästen i princip ska kunna gå över dem om den tvekar/stannar.

Liknande trådar

Hoppning Min ponny är ganska ny och jag hade honom inte i vintras men gamla ägarna säger att han inte hade broddar då. Jag ska tävla på...
Svar
1
· Visningar
798
Senast: Elo
·
Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
2 114
Senast: zarmino
·
Hundhälsa 2018 tog jag lite hastigt och lustigt emot en liten omplacering som for illa i dåvarande hem. Hunden var och är trots det relativt glad...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
5 315
Senast: Tonto
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 070
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar