Tittig pga fodret?

A

anna210

Min unghäst har blivit tittig och jag funderar på om det kan bero på foderbytet.... Han får nu Hippolyt. Är det någon annan som märkt att hästarna kan bli extra fjantiga av vissa foder?:smirk:
Det kan naturligtvis också vara så att det är en sådan period han är inne i nu - han är fyra år.
Men det ligger liksom nära till hands att det är fodret eftersom han blev tramsig ungefär vid foderbytet.:angel:

Sv: Tittig pga fodret?

Jag vet inte om de påverkas på det sättet av fodret. Kanske om du har bytt till ett med mer energi? Däremot är jag säker på att de kommer in i olka utvecklingsfaser. Jag har en sexåring som helt plötsligt har fått för sig att allt är farligt. Hon har inte varit sådan tidigare. Samtidigt har hon blivit tuffare för hon tittar mest på alla farligheter men hon går fram överallt ändå.

Ska dra ned lite på det nya fodret och se vad som händer...

Hippolyt tycks ha mycket "snabba" kolhydrater i sina många av sina foder. Dock vet jag inte precis hur mkt av varje ingrediens för det står ingenstans. En del hästar blir tittiga eller tillfälliga vrålpigga av blodsockertoppar. HH

Ja det kanske kan stämma... Ska kolla innehållsförteckningen imorgon.

Han får förresten Hippolyt Nutri star och Hippolyt natur musli...

Som du ser på innehållsförteckningen så är det mest processat spannmål, melass, sirap, äpplen och vindruvor i det ena och ungefär samma saker men utspätt med hö i det andra. Jag kan gott tänka mig att detta kan ge snabba blodsockertoppar som påverkar humöret en stund. HH

äppelsirap - vad kan detta vara tro? Sedan var det ju mellas som brukar ingå i "alla" foder...

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 869
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 611
Senast: Snurrfian
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 646
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Inspirerad av Magianas blogginlägg om HSP – ”etiketten” Highly sensitive person = högkänslig personlighet – så började jag fundera över...
Svar
0
· Visningar
825

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Födda -21
  • Lymfangit
  • Dressyrsnack nummer 18
Tillbaka