"Tittig häst"

S

sojo28

Har ett underbart litet sto som tävlas i trav. Det är en relativt ranghög dam med mycket egen vilja och som för det mesta fungerar mycket bra. Problemet med henne är att hon är så väldigt "tittig" av sig och tror att varje träd i skogen ska flyga på henne.

Har någon erfarenheter av detta och kan ge lite goda råd hur man vänjer henne av med det? Skulle önska att hon koncentrerade sig mera vid ridningen och körningen istället för att fjanta sig.

Tack på förhand!!

Sv: "Tittig häst"

Det bästa rådet jag kan ge är nog - Bygg upp ett bra förtroende.

Sv: "Tittig häst"

Jag har en medryttarhäst som också är lite så där. Nu är ju han visserligen pensionär och han har funnits i familjen väldigt kort tid. Det som fungerar när jag rider honom är att ta samma runda varje gång och utöka den lite efterhand. Alltså: Grundrunda som blir lite längre för varje gång vi är ute. Han blir väldigt osäker och på tårna när vi rider förbi stället vi vände sist men han gör som jag ber honom och nästa gång är det lugnt dit.
Blev lite märkligt att förklara men jag hoppas att du förstår vad jag menar ändå.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Nu kommer ytterligare en ”vilken ras ska jag köpa” tråd… Jag söker efter en liten, glad hund som älskar långa promenader i skog och...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
9 538
Senast: hundtant
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 679
Hästmänniskan Ingen riktigt bra titel, men va sjutton. Suttit å läst lite olika trådar om köpa hästar och annat. Kikade lite spontant på hastnet mest...
Svar
13
· Visningar
3 392
Hästvård Hej! Jag tänkte kolla vad det finns för erfarenheter här av snubbliga hästar. Jag har ett sexårigt fullblodssto som snubblar väldigt...
Svar
13
· Visningar
4 296
Senast: Gimlan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Valet i USA
  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Vad läser du just nu?

Hund, Katt, Andra Djur