Tittig häst med kass uppmärksamhet

Mirre

Trådstartare
Min ena häst vill inte koncentrera sig på arbetet utan går och tittar på allt annat och kan då inte gå rakt utan går över hela vägen.
Är man på bana/hagen så drar han in mot mitten hela tiden, och stannar vid grinden om man inte driver på honom. Han har väldigt dålig framåbjudning men är otroligt duktig när han väl försöker.
Skrittas bara just nu och tömkörs då mest. Longeras några enstaka varv då och då, håller på lär honom det. Vill inte rida honom ritkgit än då han är väldigt omusklad i ryggen. Tänkte han skulle få lite mer muskler först.

Vill ha bra tips på ökad framåtbjudning, och hur jag ska få honom mer koncentrerad på mig, och inte på allt annat runt omkring.
Även bra övningar vi kan göra som är i skritt men som är roliga för hästen.

Har man bommar så slarvar han oftast bara och går rakt igenom. Vill gärna kunna använda lite lägre cavaletti för att han ska få jobba lite mer men han skiter i dem. Hur får man honom koncentrerad på det?
Annars kunde ju bommar vara en bra grej för att kunna göra träningarna lite roligare. Kör väldigt korta pass med mycket pauser för att få honom motiverad.

Iof kan man väl rida honom korta stunder i skritt också, men han orkar inte bära upp sig med ryttare så tänkte börja med att bygga upp honom från marken.

Men alla tips är välkommna:)

Sv: Tittig häst med kass uppmärksamhet

Hoho, är det Brisse du pratar om? :rofl: :angel:
Han är likadan om man inte sysselsätter honom, då går han oich tittar på ALLT, och inte bara vrida huvudet utan gå åt samma håll man tittar ;)
Brukar funka att sysselsätta honom, vara på med ben och hjälper så han börjar jobba och koncentrera sig och tänka på att arbeta istället.
Stannar också gärna vid grinden eller dras mot den i paddocken om man är där inne och sitter i andra tankar. Men han är lätt att "väcka" så använder man bara benen så brukar han börja jobba på istället.

Skulle satsa på att rida ut och skritta i skogen mycket och passa på nu när det är mycket snö med att pulsa i den. Gå lite off, alltså in bland träd över stock och sten, gärna hitta backar att klättra i med. Det är super för både balans och muskeluppbyggnad!

Senast ändrad:

:) :bow: jättebra tips.
haha låter bekant det där.
Spec det att man måste gå åt det där intressanta som man tittar på.
Om det bara kunde bli vår nån gång och itne va så förbaskat halt överallt. Han rids inte just nu pga av att han har så dåligt med ryggmuskler. Men klättra kan man ju göra ändå, blir bara desto jobbigare för mig:angel: Har inte så mycket skog och gå i heller:(
men en jäkla massa snö hehe

Jag tror kruxet kan vara just att han inte är igång så mycket. mer ridning och aktivering tar nog hand om en del. eftersom du rider så lugnt så tycker jag inte det finns skäl att inte kunna tex skritta honom uppsuttet, bara för att han är lite klen i ryggmusklerna. han har väl inte problem med ryggen som sådan?

näe han har inte problem med ryggen alls:)
har bara väldigt lång rygg.
Men kanske skulle skritta lite uppsuttet då också:)

Zindy16 skrev:
näe han har inte problem med ryggen alls:)
har bara väldigt lång rygg.
Men kanske skulle skritta lite uppsuttet då också:)
Det tycker jag, har han inte problem med den och när inte ens vet. hittade något ser jag inget hinder till det!

mm fast var Herman hon undersökte.
Var mest Moses som jag varl ite fundersam på om man kunde rida innan han är mer musklad:)

Ja absolut. då får knappast igång honom annars om vi inte pratar en evighet....

jag menar på din kommentar att "kanske du skulle skritta honom uppsuttet då", att det tycker jag absolut du ska göra. Om du vill ha ingång honom inom en resonabel framtid och inte hålla på och "sätta igång" i ett halvår. det finns ingen anledning att du behöver vara SÅ försiktig att du inte rider honom, om arbetet anpassas vettigt och han inte är sjuk.

aha det var så du menade:)
var inte ritkgit med där förut;) :angel:
*skylla på trötthet*

Jodå ska börja skritta honom även uppsuttet nu:)
Med filt och täckgjord *manke! aj*;)

Liknande trådar

Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
576
Senast: MiniLi
·
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
293
Senast: Lavinia
·
Hundavel & Ras Jag sitter och gottar mig i allt som är hund tillsammans med en vän som också planerar valp inom kort. I min familj har planerna...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 246
Träning Hej! Jag ska ta över en häst som är 12 år. Hon gick som travhäst från att hon var 4-8 år sedan tog en familj över henne som tänkte ha...
Svar
1
· Visningar
831
Senast: Anna-KarinO
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama