Titthinder???

Sv: Titthinder???

Det skulle kanske vara ngt med riktigt vatten under, eller ngt som rör sig. Eller en ngt hinder tex en grind som inte har några stöd på sidorna.

vågplank brukar vara ett problem för många hästar på tävlingar.

När jag tävlingsdebuterade min häst tyckte hon mest infångarna var läskiga!

Men hon är underbar, hoppar det man styr emot :bow:

Som här, en vit pressening, 1 björkbom, 2st aluminiumtunnor med vattendunk på. Dessutom blåste det ute.

img6.jpg

När vi fick nya hinder till min klubb, säkert 7-8 år sen, stannade säkert 80% ut sig på ett polkagris hinder! (klubbtävling)

Just nu är alla hinder titthinder... Håller på och hoppar en ponny som är ganska ohoppad så det mesta kräver en extra titt...

Jag håller med PrinceFair på att ett hinder är ett hinder & de ska hoppas, men många hästar tittar mycket "konstiga" hinder & då blir de ju ett "titt-hinder".:banana:

Inga hinder :devil: :D
Min ponny är total otittig , och skulle nog kuna hoppa
över de mest konstiga saker utan att blinka!

Vattenmattor kan vara riktigt farliga på träning, men brukar gå bra på tävlingar... Eller bara hinder som kanske har väldigt konstiga infångare + en grind...
Det varierar en del :rofl:

När vi var iväg på våran första klubbtävling i helgen så tittade hon på en grind som hon tyckte var lite läskig.. :p Men sen hoppade hon över den :) hon är lite orutinerad så sånt får man ta..

Var med på en tävling där det stod transportkrubbor under hindret :p . Lite elakt tyckte jag, men det flesta hoppa med ganska mycket pådrivning...

titthinder är oftast hinder med fyllning, motiv eller udda färger, det kan även vara ett normalsvårt hinder som står på udda ställe.. t.ex plankhinder direkt efter sväng från kortsidan kan många hästar stå emot en del..

varför har din häst svårt att se ett vitt hinder?

hästens färgseende är inte lika utvecklat som vårat, de blandar gärna ihop färger som liknar varandra, t.ex röda bommar mot brunt underlag, gula/vita bommar mot spånunderlag, blåa bommar mot grönt gräsunderlag..

sedan sitter de här med "svåra hinderfärger" mer i ryttarens huvud än i hästens.. ofta hör man att blåa hinder är svåra för hästen.. det är dom inte, röda hinder är mycket svårare för dem att se.. men iom att ryttaren tänker "enkelt rött" så blir det enkelt, och "svårt blått" så blir detsvårt.. man överför sina egna känslor för hindret på hästen.. så ett titthinder där hästen har svårt är oftast mycket ryttarens fel om hästen har hoppat en del titthinder hemma..

Min häst gillade verkligen inte vattenmattor, det var väldigt konstigt för honom!

Plankhinder i konstiga fäger kan vara lite knepigt ibland, speciellt när det är randit!

det låter konstigt, t.ex rödvita är ju hur lätthoppade som helst (trots att de är en av de mer skrämmande färgerna för hästar med den bakgrundsinsmältande röda förgen och de flygande vita fälten)

tror mer på en naturligare förklaring, vitt förekommer oftast inte i naturen.. det är oftast en konstgjord sak som är vit bland allt det bruna, gråa och gröna som naturligt finns i skogen..

vita hinderstöd brukar ju inte vara något problem menar jag..
men det kan ju ligga något i det.. hmm.. ja det tål nog att funderas på vad det är för något om hästen stoppar på helvita hinder..

Nu brukar ju inte hästen varken titta på eller hoppa över hinderstöd ;)
Hästar har ju svårt att uppfatta vitt i andra lägen också...
Ta t.ex en oxer med rödvita bommar fram och enfärgat vitt bak. Var med om ett sådant hinder på tävling för ett antal år sedan, och det var många hästar som inte "hoppade ut" ordentligt på det och således fick med sig bakbommen för att de inte räckte över.

vågplank brukar vara ett problem för många hästar på tävlingar.

har jag faktiskt aldrig märkt ngt av när jag var ute på tävlat. Inte på min häst eller på ngn annan häst.
När jag var min hästs andra CR så var det ett vågplank och det hade han aldrig hoppat innan och det var det hindret jag fick de bästa sprången på.

däremot kan ju plank vara lite luriga i allmänhet, lätta att riva.

Min häst är inte speciellt tittig. När jag rider bra så hoppar han precis allt. Mur, vattenmata, plank och allt man kan tänka sig. Rider jag kasst så kan han stanna på ett vanligt bomhinder.

Min ponny avskydde vattenmattor. Lika hemskt varje gång han skulle hoppat det. fats han var inte så förtjust i hinder över huvudtaget. han hade sina dagar när han hoppade som en dröm och dagar då alla hinder var farliga :p

Senast ändrad:

Hej, titthinder för mig och min ponny är helt klart vita hinder alltså med vita bommar, han anser att dem är väldigt lustiga och kluriga..
MVH Mickan

Plank kan ofta vara ett hinder som hästarna kan titta till på. Det kan även vara "skrikiga" färger på bommarna, eller mycket dekorationer och utstyrsel på hindren som får hästarna att titta till. Personligen tycker jag att det är bra med titthinder. Utmaning är alltid roligt, i lagom dos.

vatten, tunnor, konstiga färger, koner, plank med mönster.

Liknande trådar

Trav Hej, drömmer om att äga en pensionerad varmblodstravare som skulle kunna agera som läromästare inom körning. Skulle vilja ha råd o tips...
Svar
1
· Visningar
332
Senast: CaisaCax
·
Utrustning Hej! Jag är helt ny till ridning, men funderar på att ge det ett försök. Har letat efter en hjälm som kan passa mig då det för...
Svar
1
· Visningar
167
Hoppning Hej! Jag har en 8 årig "slutmätt" D-ponny som min dotter som är 14 år tävlar i lätta klasser. Min syster som är över-årig tävlar samma...
Svar
2
· Visningar
939
Senast: Ketrawzc
·
Trav Hej alla travkunniga! Jag har i många år sagt att jag vill prova köra en travhäst men det blir liksom inte av, för jag känner mig osäker...
Svar
10
· Visningar
985
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka