Tittar in i ditt kök del 26

Status
Stängd för vidare inlägg.
Idag blir det en panna med basmatiris, fisk, färsk basilika, cocktailtomater marinerade i olivolja och rödvinsväger och tapenade på oliver. Recept från Jamie Olivers Fem ingredienser. Gillar den kokboken, så många recept utan massor av ingredienser utan bara fem ingredienser i varje recept. Perfekt för att variera maten främst till vardags när man inte riktigt hinner göra något som tar lång tid men även ibland på helgerna tar jag recept från den när jag inte är riktigt inspirerad.
Det lät väldigt gott, kan hända det får kopieras här hemma någon dag snart :d
 
Det lät väldigt gott, kan hända det får kopieras här hemma någon dag snart :d

Blev supergott kan rekommenderas så enkelt med. De marinerade tomaterna smakar man av med havssalt, svartpeppar och basilikablad innan de åker ner i pannan.. Riset behövde dock lite längre koktid än de tio minuter som stod i receptet. Var lite rädd att olivtapenaden skulle skära sig med laxen men det blev bra. Är egentligen bara vit fisk i receptet men körde en kombo på lax och rödspätta som jag hade i frysen.
 
Jag har ett och ett halvt kilo lamm som behover "tas om hand" och ett kilo "rotisserie" (grillad pa spett i affaren) kyckling avplockat fran skelettet som ocksa behover tas om hand. :meh: Jag har ocksa bade vitkal och blomkal hemma ... saaaa ... det lar bli ett antal "lador" att ta ut ur frysen nar jag jobbar, hade jag tankt. Jag behover dock handla nagra morotter och kanske nagot annat ochsa, men jag maste anda ut i dag sa jag aker forbi bonden med "honor system ladan" da. Blir intressant att se vilka gronsaker som finns dar nu.
 
Har du något bra recept? Lät spännande!
Inget recept direkt, mer en lista på ingredienser! :D

I originalreceptet från 80-talet ska alltså egentligen fläskfilé användas men jag tycker att högrev passar väldigt bra, det behöver bara hanteras lite annorlunda. Men köttet ska stekas så att det får yta, sen fräser en lök, vitlök, kabanosskorv i slantar och champinjoner. Tillbaka med köttet i grytan, lite mjöl på alltihop, sen en liten skvätt vatten, kalvfond, dijonsenap, grädde och creme fraiche. Det här ska puttra tills köttet är mört så tiden beror på vilket kött som använts. När köttet är riktigt mört så häller du ner bitar av röd paprika, hackade cornichons och syltlök och låter det sjuda ett tag. Smaka av med salt, peppar, soja, cornichonspad och syltlöksspad, senap och paprikapulver samt cayennepeppar. Servera med ris eller risoni och nån grön grönsak som babyspenat, broccoli eller sockerärter.
 
Idag blev det långlagad rådjursstek från hyggliga grannen. Han sa att han hade lufttorkad vildsvinsskinka till mig och kom över med den, steken, rådjursfärs, -bog och -karré igår (förrgår?).

Alltså mums! Jag har ju på riktigt inte tillagat kött på över 20 år och aldrig någonsin rådjur. Men det blev helt himmelskt i ugnen på 80 grader i flera timmar. Broccoli och sugar snaps till (bara i ugnen en stund på slutet - älska färdigdelade frysta grönsaker :o). Och skyn som hade kopiösa mängder brynt smör i sig.:d Arbetsinsats-till-smakupplevelse-förhållandet var heeelt idealiskt.
 
Inget recept direkt, mer en lista på ingredienser! :D

I originalreceptet från 80-talet ska alltså egentligen fläskfilé användas men jag tycker att högrev passar väldigt bra, det behöver bara hanteras lite annorlunda. Men köttet ska stekas så att det får yta, sen fräser en lök, vitlök, kabanosskorv i slantar och champinjoner. Tillbaka med köttet i grytan, lite mjöl på alltihop, sen en liten skvätt vatten, kalvfond, dijonsenap, grädde och creme fraiche. Det här ska puttra tills köttet är mört så tiden beror på vilket kött som använts. När köttet är riktigt mört så häller du ner bitar av röd paprika, hackade cornichons och syltlök och låter det sjuda ett tag. Smaka av med salt, peppar, soja, cornichonspad och syltlöksspad, senap och paprikapulver samt cayennepeppar. Servera med ris eller risoni och nån grön grönsak som babyspenat, broccoli eller sockerärter.
Tack, ska testas! 👍
 
En vecka i fjällen bestod i en hel del färdigmat och take-away, men vi hade köpt med oss 1 kg oxfilé från lokala charken. Och det blev himmelskt gott som ugnsbakad med smasched potatoes och pepparsås. Äter inte rött kött så ofta men ska det vara det så prioriterar jag bättre kött. Absolut veckans höjdpunkt.
Igår blev det röding med ett fräs av svamp och sparris, väldigt gott det med, och så fick jag mitt potatismos :p Körde med en hel del parmesan.
Idag hemmavid blir det stuvade makaroner och falukorv, gott det med, nu har vi flera flaskor finsk senap så att alla bli nöjda 😀 Tydligen duger inte min svenska .
 
En vecka i fjällen bestod i en hel del färdigmat och take-away, men vi hade köpt med oss 1 kg oxfilé från lokala charken. Och det blev himmelskt gott som ugnsbakad med smasched potatoes och pepparsås. Äter inte rött kött så ofta men ska det vara det så prioriterar jag bättre kött. Absolut veckans höjdpunkt.
Igår blev det röding med ett fräs av svamp och sparris, väldigt gott det med, och så fick jag mitt potatismos :p Körde med en hel del parmesan.
Idag hemmavid blir det stuvade makaroner och falukorv, gott det med, nu har vi flera flaskor finsk senap så att alla bli nöjda 😀 Tydligen duger inte min svenska .

Låter fantastiskt gott med oxfilén och även röding. Resonerar som dig äter inte kött så ofta längre men när jag äter det så ska det vara bra kött från svenska bönder.
 
Åh, jag måste berätta om min matupplevelse idag.

Jag tog igår upp en påse köttbullar och en bytta med brunsås från frysen. Lät det tina i uterummet under natten. På lunchen kokade jag lite potatis och broccoli.

Slog mig ner vid bordet med en rejäl tallrik med potatis, köttbullar, sås och broccoli. Det såg sååå gott ut! Så jag tog en rejäl tugga och bara…. BLÄÄÄ!!!! Vad är det här???!!!! Det smakar bara så fel! Det smakar typ…. choklad??!! När jag tog lite sås på fingret och smakade så insåg jag… Det var inte sås i byttan bredvid köttbullarna i frysen. Det var min hemmagjorda chokladglass….!!! Och nej, det var verkligen ingen kulinarisk hit. Och värst av allt - min drömgoda chokladglass (när man inte har den till köttbullar) var bara till att kasta. Så note to my self -märk ALLA förpackningar i frysen…
 
Idag ska jag ut med en vän och alla hundarna och vandra en bit. Har med vegetariska piroger, hälften med halloumi och tomater, resten med en bönblandning med chilismak.
Hoppas det blir bra att värma över eld :)
Men, fått problem. Förra hyresvärden har skjutit av en del fasaner och ger nu bort. Skulle hänga en påse på min dörr, tips vad en gör med det, recept?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Avels fråga
  • Hur är processen
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp