Tittar in i ditt kök del 25

Status
Stängd för vidare inlägg.
Vi kom inte hem forran efter 7 i kvall sa middagen blev (nu nar jag haller mig borta fran allt vad gluten heter och inte kan bara hoppa in pa narmaste restaurang pa hemvag 🥺 en omelett med lite kottfars med bonor i basta "Tex-Mex" stil left over fran i gar och en handfull "smokies" ... rokta prinskorvar alltsa och en ordentlig klutt salsa till det. Forvanansvart gott med tanke pa hur snabbt och enkelt jag rensade kylen for det. :p Och till denna, mycket ovanliga skapelse ett STORT glas vin. Bara for att forvissa mig om att det inte ar vinet jag ar allergisk mot, sa klart. :grin:
 
:up:
20211029_172358.jpg
 
Lunch idag blev en fransk galette på bovete med fyllning av fräst babyspenat och salladslök, en fetaostkräm på philadelphia, och lite gruyere och en näve lufttorkad parmaskinka som jag penslade med lite dijon innan jag klippte ned det, och lite rårivna morötter vid sidan av.
 
Gjort en hel kyckling som jag gnodde in med tikka masala pasta. Gjorde en plåt med 900 gram potatis som jag skalade och ett blomkålshuvud som jag delade i ca 3 centimeter stora bitar. Hällde på en matsked olivolja och en matsked rödvinsväger samt hackade korianderstjälkar och blandade runt. Hade på lite havssalt och svartpeppar.

Plåten med potatis och blomkål ställde jag in på nedre falsen och sen ovanför precis så ställde jag kycklingen på ett galler. Då droppar alla de goda safterna från kycklingen och tikka masala ner på plåten under. Lät det stå en timme på 180 grader sen tar man ut plåten, lägger kycklingen på grönsakerna och låter vila 5 minuter. Sen skar jag kyckling på skärbrädan, hade på korianderbladen över det på ugnsplåten och rörde runt och sen upp på en tallrik. Så enkelt och så supergott recept från Jamie Olivers bok 5 ingredienser. :d:d Ett av mina favoritrecept från den kokboken.

Får städa ugnen efteråt men det är klart värt det! Blir några matlådor också eftersom vi bara är två i hushållet.
 
Men gud sån comfort food! Frikadeller kokta i typ ramenbuljong med limeblad, citrongräs, kycklingfond, miso, korianderstjälkar, och lite röd curry, kokade sen ner buljongen till en tredjedel ungefär, blandade med kokosgrädde och fräst limeskal, sesamfrön, ingefära och vitlök. Äggnudlar till samt sockerärter och röd paprika och löjliga mängder koriander. Smak: lycka.
 
Jag fick rökt rådjurshjärta av grannen tidigare idag! Kvällens snacks ordnat :d

Haft en ändå hyfsad matdag i vad som känns som en oändlig räcka av trött och oinspirerad ”kycklingsoppa kan jag ju åtminstone äta utan att må dåligt”.

Idag dekonstruerad kycklingsoppa. :cool:Buljongen fick sällskap av färsk ingefära, lime, färsk gurkmeja och riven vitlök och dracks som förrätt. Sedan en fräst gudomlig pumpa (som jag inte vet namnet på pga ihopblandning vid omplanteringen), som är väldigt fast och nästan påminner om kastanj både i smak och konsistens, tillsammans med spetskål, bitar av kyckling, lite citron och chèvre.
 
Jag fick rökt rådjurshjärta av grannen tidigare idag! Kvällens snacks ordnat :d

Haft en ändå hyfsad matdag i vad som känns som en oändlig räcka av trött och oinspirerad ”kycklingsoppa kan jag ju åtminstone äta utan att må dåligt”.

Idag dekonstruerad kycklingsoppa. :cool:Buljongen fick sällskap av färsk ingefära, lime, färsk gurkmeja och riven vitlök och dracks som förrätt. Sedan en fräst gudomlig pumpa (som jag inte vet namnet på pga ihopblandning vid omplanteringen), som är väldigt fast och nästan påminner om kastanj både i smak och konsistens, tillsammans med spetskål, bitar av kyckling, lite citron och chèvre.

Kan det kanske vara en "chestnut squash" :p
 
Jag hade tankt laga en butternut squash/svamp (av olika sorter) mojang ... MEN jag hade inga curry lov, de ar bestallda och skulle ha kommit i gar, MEN ... kom under middagen.:cautious: Som bestod av hamburgare i stallet. (tur jag hade kottfars som maste atgardas.:p SA i morgon blir det butternut mushroom varianten i stallet. :D
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp