Tittar in i ditt kök del 25

Status
Stängd för vidare inlägg.
Risi frutti till lunch (kunde ätit gott och gratis på Vandalorum men ville hellre vara ensam en stund), clementin och godis under eftermiddagen, fröfralla med färskost i kväll.
 
F494F3FE-E97F-4A86-A481-7CED4F9BCEEA.jpeg
Firar födelsedag utomstads och har nu inmundigat mitt livs första skaldjursplatå :love:

Tog bort ostron till förmån för fler räkor eftersom jag är vis 😏
 
Det ser ut som om mitt storsta problem med allergier ar vete:arghh: sa just nu i alla fall utgar det fran min diet. Nar jag korde forbi restaurangen som har den fantastiska Kanadensiska Landsratten, "poutine" i dag insag jag att det ocksa skulle utga under overskadlig framtid. 😧 (lagg marke till att det har ar ett "anguished" face :p)
SA ... kvallen's middag blev poutine. MYCKET gott. Och det var nagot jag aldrig tankte laga sjalv.:laugh:
 
Hämtmat i form av galet god phad thai med massor med enorma tigerräkor. Så gott med krispiga grönsaker och goda såser till. ❤️
Skulle gjort glass till efterrätt hade jag tänkt. Men det får bli imorgon. Orkade ej!
Har tänkt göra vaniljglass med bitar av Linds Creme Brulée-choklad och rippel av antingen colasås eller mandelsmör. Hoppas det blir gott!
 
Hittade en stor bit lägg av lokal utegris. Den fick långkoka med lök, vitlök, paprika, tomat, chipotle, öl, balsamvinäger och bbq-rub till en alldeles ljuvlig dragen gris, serverad med äppelcoleslaw på spetskål egenhändigt stulen ur förälders trädgårdsland. Bonusbild på den större av spetskålorna i landet (powerkänga strl 43 för perspektiv) :laugh:
 

Bifogade filer

  • DSC_0527.JPG
    DSC_0527.JPG
    357,5 KB · Visningar: 37
Blev igår bjuden på kycklingfajitas med salsa och ärtguacamole (vi vägrar avocados) och creme catalana till efterrätt av mina arvtagare - allt var väldigt gott. Idag har jag varit hos min lokala potatisodlare och hämtat utrensad småpotatis, så här vankas kokt smör och örtslungad färskpotatis och panerad spätta, och en kall remouladsås på pickles, creme fraiche och majonäs innan ett par svängar till och från jobbet där jag livnär mig på a-fil och bär och knäcke mellan varven - om jag får tid.
 
Vi ska ut pa sta'n och utratta arenden och passa pa att fa vara "flue shots" och eventuellt "shingles" vaccinet ocksa nar jag anda haller pa. :p Men jag satter pa Souse Vide med en "iron steak" som far hallas medan vi ar ute pa vifft ... for att inmundigas i kvall, tillsammans med sallad av nagot slag, nypotatis och kanske bearnaise sas ocksa:d.
 
Natchotallrikar för oss ikväll. Himla gott med massor av ost och jättegod guacamole. 🤤
Efterrätt blev hemmagjord vaniljglass med små knäckbitar i och krossad choklad m créme brûlée över. Så gott!
Så taggad på glassmaskins-testande! 😍😅

Förberedde glass till morgondagens gäster och gjorde då sånt knäckigt smul som vi brukar ha som deg vid knäckig äppelpaj. Gjorde dem i airfryern. Och då hade det droppat ner knäckdroppar under ”gallret”. Så jag tog de jättegoda dropparna i ena satsen glass.
Den andra satsen blev vaniljglass med gucka med äpple/kanel/smör/socker/sirap.
 
Middag hos grannarna ikväll. Rostat hembakat surdegsbröd med burrata, hemgjord fikonmarmelad och balsamico till förrätt. Hemgjord pasta med gräddig sås på kantareller plockade här i Skottland (hade ingen aning om att det växte kantareller här!) till huvudrätt. Chokladtårta med grapefrukt och mango till efterrätt. Flertalet glas vin (fiano samt falanghina) till detta. Over and out! :sleep:
 
Sambon jobbade sent igår så jag gjorde gräddig svamppasta till mig själv på rödgul trumpetsvamp som vi plockat i MÄNGDER, helt sjuk vad mycket det fanns, 35 liter eller nåt på två timmesrundor i skogen. Rev över en ordentlig mängd parmesan också.

Bebisen åt en flaska ersättning 😂
 
Har en gryta på spisen med ekologiska grytbitar av nöt, champinjoner och lök. Har låtit grytbitar att sjuda i oxfond i en timme sen stekt på lök och champinjoner i stekpanna och tillsatt grytan. Sen har jag haft i vitt vin, tomatpurén, senap , lagerblad och en blandning på grädde och mjölk. Nu ska riset bli klart och sen ska vi äta . Grytan har fått en god och mustig smak.
 
Idag hade vi gäster och bjöd på:
Lammstek med ungsrostade rotfrukter, lök etc och tzatziki. Sååå gott!
Efterrätt 2 hemgjorda glassar:
Vaniljglass med knäckbitar och krossad creme brûlée på.
Vaniljglass med rippel av gucka på äpple, kanel, socker, smör, sirap. Och crunch med samma feeling som knäckig paj m havregryn, cocos, smör, socker, sirap och mjöl.
Succé!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hur är processen
  • Valp 2025
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp