Tittar in i ditt kök del 25

Status
Stängd för vidare inlägg.
Hittade på nån slags tagliatelle al limoni, med rivet citronskal och vitlök fräst i smör, sen ricotta, kycklingfond, parmesan, en skvätt grädde och massor av basilika. Tagliatellen blev överkokt (...) men såsen blev mycket god. Sen gjorde jag svamptoast gratinerad i ugn med cheddar till kvälls-snacks - ännu godare. v
 
Ikväll blev nog sista grillningen för i år. Trodde fasen skulle bli fryst innan vi hann in från kylan. 🥶
Vi grillade iaf entrecôte och spetspaprikor fyllda med färsk mozzarella och örter.
Till det körde jag klyftor av rödbetor, sötpotatis och potatis i airfryern med olja, kryddor och sesamfrön. Till det tryffel-bea.
Gött som fasen!
 
Nötfärsbiffar med hackade betor i, potatis/palsternacka/morot i ugn, lite getost till + en kall citron/timjansås.

Jag som hade tänkt dra ut och springa lite, känns som att det behöver vänta i några timmar. Och dessutom är jag rysligt sugen på att smälla ihop en äppelpaj men den kan ju eventuellt placeras efter springandet.
 
Gårdagens middag:

_20211015_185858.JPG


Rökta räkor och Kalixlöjrom med hembakt surdegsbröd. Porslinet är Rörstrand Lilas, både kadensfaten och tallriken.

Edit: Ja, katten fick räkor ;)
 
Ska ha gäster ikväll på middag för första gången sen innan pandemin! Två från min ridgrupp kommer, vi träffas varje vecka och åker i samma bil hem så det känns safe och alla är såklart friska. Ska bli så kul! :):banana:

Har gjort torsk i foliepaket för info vad som är i dem se den här tråden här https://www.bukefalos.se/threads/vilken-fisk-ska-jag-servera.1504561/page-2#post-19721477

Till blir det spetskål som jag gör i ugn med en marinad på japansk soja, honung, dijonnsenap, färsk ingefära och citronsaft och pinjenötter som jag strösslar över för lite konsistens. Till blir det vitt vin eller alkolholfritt om man hellre vill ha det. Har nu förberett allt så långt det går, gjort en sås till maten på creme fraiche, färsk finhackad dill, citronsaft och salt. Marinaden har jag också förberett och foliepaketen ligger i kylen. Så nu kan jag ta det lugnt några timmar!

Till efterrätt blir det Leila Lindholms New york blueberry cheesecake från boken "one piece of cake" Är bl.a. färskost såklart, kesella, smält vit choklad, vispgrädde och en del annat gottigt. Serverar jag med färska blåbär och lättivspad grädde med lite vaniljsocker. Bild tagen från nätet:

new-york-blueberry-cheesecake.jpg
 
Risotto på carnaroli, med grön sparris, hyvlad pecorini samt taleggio och päron blev lördagsmiddagen. Mycket gott!! Använde ett vitt Lindeman-vin i risotton som även dracks till maten, och nu efterplock med lite tapenade, vitt bröd, chark och ostbricka och en espresso till det.
 
Det skulle blivit köttbullar, kokt potatis, lingongräddsås, rårörda lingon. Men efter en dag på tävlingar och typ förfrusen kropp efter att solen och värmen försvann, försvann ambitionen att rulla köttbullar på 1,5 kg färs. Så det blev köttfärslimpa(or), med kokt potatis lingongräddsås och svvb-gelé, och halvade rostade och salta brysselkål, och efterrätt kardemumma-blåbärspaj med knäckigt täcke och vaniljglass. Bra dag med familjen ❤️!
 
Det skulle blivit köttbullar, kokt potatis, lingongräddsås, rårörda lingon. Men efter en dag på tävlingar och typ förfrusen kropp efter att solen och värmen försvann, försvann ambitionen att rulla köttbullar på 1,5 kg färs. Så det blev köttfärslimpa(or), med kokt potatis lingongräddsås och svvb-gelé, och halvade rostade och salta brysselkål, och efterrätt kardemumma-blåbärspaj med knäckigt täcke och vaniljglass. Bra dag med familjen ❤️!

Låter fantastiskt gott! Får bli köttfärslimpa någon dag tror jag minsann är så gott!
 
Fick i mig lite sallad igår tillsammans med tacofärs från frysen, inte en fullpoängare.

Har absolut noll och ingen motivation eller ork till matlagning just nu. Jag har hur mycket ris som helst och även wokgrönsaker och kyckling i frysen. Något tips på hur jag ska smaksätta detta så det inte blir så trist med typ kryddning/sås som går fort och lätt? Inget mjölk-/gräddbaserat (både ko och kokos) då magen rasar av det.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp