Tittar in i ditt kök del 25

Status
Stängd för vidare inlägg.
Fick i mig lite sallad igår tillsammans med tacofärs från frysen, inte en fullpoängare.

Har absolut noll och ingen motivation eller ork till matlagning just nu. Jag har hur mycket ris som helst och även wokgrönsaker och kyckling i frysen. Något tips på hur jag ska smaksätta detta så det inte blir så trist med typ kryddning/sås som går fort och lätt? Inget mjölk-/gräddbaserat (både ko och kokos) då magen rasar av det.
Häll på soja och sweet chilisås bara, det funkar enligt mig iallafall :up: Ja och så salt och peppar och ev nån annan krydda (paprikapulver tex) när man wokar/steker kycklingen såklart, och salt i vattnet till riset.
 
Fick i mig lite sallad igår tillsammans med tacofärs från frysen, inte en fullpoängare.

Har absolut noll och ingen motivation eller ork till matlagning just nu. Jag har hur mycket ris som helst och även wokgrönsaker och kyckling i frysen. Något tips på hur jag ska smaksätta detta så det inte blir så trist med typ kryddning/sås som går fort och lätt? Inget mjölk-/gräddbaserat (både ko och kokos) då magen rasar av det.
Enkelt är att köpa såna där färdiga kryddsåser på burk, olika indiska blandningar tycker jag är smakfulla och goda (ett märke heter Pataks). Ihop med lite chapati eller naanbröd och raita blir det ren lyxmåltiderna. Har du de torra kryddorna hemma funkar det att fräsa upp i olja också och lägga till. Obs att det brukar vara en liten fraktion mjölk/gräddpulver i en del av dessa burkar om du är superkänslig.

Annars rekommenderar jag att kasta in kycklingen i en lergryta med rotsaker, salt, peppar och vitlök och lite vätska (om den är frusen skippa vätskan). Tillagningsmetoden gör att det alltid blir mört och gott. Då får man sås i grytan också som man kan reda av snabbt och krydda upp om det behövs.
 
Fick i mig lite sallad igår tillsammans med tacofärs från frysen, inte en fullpoängare.

Har absolut noll och ingen motivation eller ork till matlagning just nu. Jag har hur mycket ris som helst och även wokgrönsaker och kyckling i frysen. Något tips på hur jag ska smaksätta detta så det inte blir så trist med typ kryddning/sås som går fort och lätt? Inget mjölk-/gräddbaserat (både ko och kokos) då magen rasar av det.
Prova bang bang-kyckling! Det är lättlagat. En variant på pulled chicken.
 
Kelda Toscansk tomatsoppa och ciabatta var dagens lunch.

Jag har mest ätit yoghurt med havreringar, och färdigrätter senaste tiden, men i lördags kväll åt jag gott hos mamma, bl a ugnsbakad fetaost med tomater och lök, bönröra med rostad vitlök och sallad med quorn, spenat, tomat och oliver och äppelpaj.
 
Gårdagens middag blev salsiccapasta, med majs och babyspenat Korvköttetfick fräsa ihop med en hackad gul lök, några hackade vitlöksklyftor, sen la jag till en kopp grönsaksbuljong och en påse av mina egna tomater som jag kokat tomatsås på och fryst in, en nypa chipotle och några varv med pepparkvarnen. Så himla gott och så enkelt. Är ingen stor pastaälskare annars men detta är så gott.

Idag ska jag göra dillstuvad potatis med sotstekt laxfilé till.
 
Häll på soja och sweet chilisås bara, det funkar enligt mig iallafall :up: Ja och så salt och peppar och ev nån annan krydda (paprikapulver tex) när man wokar/steker kycklingen såklart, och salt i vattnet till riset.

Enkelt är att köpa såna där färdiga kryddsåser på burk, olika indiska blandningar tycker jag är smakfulla och goda (ett märke heter Pataks). Ihop med lite chapati eller naanbröd och raita blir det ren lyxmåltiderna. Har du de torra kryddorna hemma funkar det att fräsa upp i olja också och lägga till. Obs att det brukar vara en liten fraktion mjölk/gräddpulver i en del av dessa burkar om du är superkänslig.

Annars rekommenderar jag att kasta in kycklingen i en lergryta med rotsaker, salt, peppar och vitlök och lite vätska (om den är frusen skippa vätskan). Tillagningsmetoden gör att det alltid blir mört och gott. Då får man sås i grytan också som man kan reda av snabbt och krydda upp om det behövs.

Prova bang bang-kyckling! Det är lättlagat. En variant på pulled chicken.
Tack! :heart
 
Noll inspiration eller matlust... men fick till en helt ok middag: Klyftpotatis, strimlad fläskfilé i sås med creme fraiche, dragon, dijon och kycklingfond samt ljumma grönsaker till (den hyvlade parmesanen var nyöppnad och helt ljuvlig :love:):

_20211019_214659.JPG


Porslinet är Gustafsberg Peking.
 
Karelska piroger med äggsmör blev den väldigt goda och enkla middagen idag - barndomsminnen galore här. Ångrar lite att jag inte köpte lihan piirakka också så jag kunde få prova om det är så gott som jag mindes!
Min mamma är finlandssvensk. Familjen pratar bara svenska och har bott i svenskspråkigt område. Enda finländskan jag kunde var typ Lihapiirakka kahdella nakilla(alltså med knackkorv). Åt det sist som 10-åring typ. Håller med om att det vore kul att testa!
 
Sambo fyller år iidag och jag ansträngde mig lite. Maten idag var perfekt! Hämtade varmrätt från grannbyn:
”Helstekt dovhjort med bakad, syrad svartrot och potatiskaka med brynt smör samt smålök och enbärssås”
Så gott så man dog! 🤤😍

Testade nya glassmaskinen och gjorde galet god vaniljglass. Till det gjorde jag en gucka med äpplen, kanel, smör, socker, sirap som fick stå en evighet på spisen och gucka ihop sig.

Jag ville också ha lite crunch på allt. Så jag rörde ihop socker, smör, mjöl, havregryn, cocos och mörk sirap i en kastrull. Sen körde jag faktiskt det i airfryern. Ville testa.. Blev skitbra på inte ens 10 min.
Det blev en riktig hit! 👍
 
Min mamma är finlandssvensk. Familjen pratar bara svenska och har bott i svenskspråkigt område. Enda finländskan jag kunde var typ Lihapiirakka kahdella nakilla(alltså med knackkorv). Åt det sist som 10-åring typ. Håller med om att det vore kul att testa!

Jag kan tyvärr inte heller finska - min farfar växte upp med att tala meänkieli (han var från en by i Tornedalen) och min farmor var finlandssvensk med släkt i Oulu och Vaasa. Vi brukar äta karelska piroger på somrarna när vi är i sommarstugan på en ö typ 2 mil från Torneå. De där köttpuckarna med friterad deg - undrar om vi skulle gilla dem idag... men rispiroger är genuint gott! Men jag kan tipsa om COOP om du känner att du vill prova!
 
Gött kött från jobbet igår (alltså omg), och en hög små frysta kycklingdumplings (som jag tillagade, alltså), och en dipsås på soja/sockervatten/sesamolja.

Och sweet chilisås.

Grönsaker? Du kan va en grönsak.

Men GOTT.
 
I kvall blev det potatis plattar av lite potatismos som vantade pa battre tider i kylskapet, till det kopte jag "rock fish" som stektes och sa gjorde jag den enklaste bearnaise sasen i varlden. Det ar bara att halla i alla ingredienser i en (tom :grin:) konservburk dar stav-mixer-huvudet precis far plats, satta den pa botten och kora igang den. Bearnaise sasen ar klar pa en minut och inget fipplande med att "fa ihop den igen" :o 🙄 :p
 
Från gårdagens supergoda mat till någon jäkla slabbig micromat. Sambon blev inte i närheten av mätt och gick och hämtade en till ur frysen. 😅

Vi fick iaf underbar efterrätt i form av hemgjord vaniljglass, färska enorma hallon, färska Amerikanska blåbär och knäckigt crunch.
Jag är så taggad på att testa en massa kul recept med glassmaskinen. Vill testa både sorbet och frozen yoghurt.
 
Arbetsmöte hela eftermiddagen med tillhörande frukt, kakor, söta pajer, godis, choklad...så middagsivern var låg idag. Gjorde ett par grilled cheese med pastrami tomater och cheddarost och dijon mellan surdegsbröd i airfryern. Knapriga kanter deluxe, men gott och lagom.
 
Jag hade ett par fileer rockfish, vildfanad i stilla havet, som jag la pa en badd av spenat och sallads lok och tog en skvatt gradde och blandade ner nastan en halv tub kalles kaviar i. Mycket gott, det lar jag gora igen.
 
Igår till middag blev det en färdig caesarsallad från Lidl som faktiskt var riktigt god, påminde mycket om caesarsalladen som brukade finnas på McDonalds förut. Bara typ 45 kr också och riktigt fräsch, rekommenderar :)

Ikväll ska jag till föräldrarna så då blir det "riktig mat" misstänker jag :)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hur är processen
  • Valp 2025
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp