Tittar in i ditt kök del 25

Status
StÀngd för vidare inlÀgg.
IgÄr gjorde jag en variant pÄ kreolsk gryta, men baserad pÄ högrev. Köttet preparerades av partner dagen innan och stektes i smör med lök och bacon, sen lite mjöl, nÄgra dl vitt vin och köttfond. Sen fick det puttra i ett par timmar och sen svalna. IgÄr delade jag köttet i mindre bitar och byggde pÄ sÄsen med lite creme fraiche, dijon, en skvÀtt tomatpuré som fick steka med champinjoner och röd paprika i bitar, och lite mer vitt vin. I slutet gick det i syltlök och cornichons samt lite syltlökspad. Detta Äts med risoni istÀllet för ris, och stekt zucchini, och det blev en höjdarsöndagsmiddag.
 
Idag har jag gjort en veckosallad pÄ vitkÄl, purjolök, morötter och gul och röd paprika, och det tÀnkte jag imundiga en del av idag till en broccoli och fetaostpaj med chipotle i sjÀlva pajdegen. Veckosalladen anvÀnder jag sen resten av veckan till det mesta jag Àter, inte helt sÀllan som krispigt pÄlÀgg pÄ knÀcke... :d Har tÀnkt lÀnge att jag ska börja sÀtta groddar igen, sÄ inhandlade alfaalfafrön som ska ner i burken idag. Det Àr ocksÄ jÀttegott att bara ha som pÄlÀgg, med en nypa salt. Jag gillar frÀscht krisp som pÄlÀgg :D
 
Airfryade fish and chips-fiskar och gjorde pressad potatis till. Hade marinerat Àrtor i mango-vinÀgrett med dill som vi hade till. Och dansk, grov remouladsÄs. Helt ok!
 
Butternutsquash soppa med bacon till middag, till lunch gjorde jag proteinpannkakor med drottningsylt och banan.


Är lite sugen pĂ„ att testa nya recept och nya matrĂ€tter. Har ni nĂ„gra roliga tips? :) TyvĂ€rr bör det gĂ„ att göra glutenfritt.
Jag gjorde en jÀttegod grön Àrtsoppa igÄr. Egentligen Àr det en "förrÀttssoppa" men jag tycker den funkar till lunch ocksÄ.

Grön Àrtsoppa

En mindre purjolök
En stor vitlöksklyfta
250 g frusna Àrtor
4-5 dl vatten + 1Âœ buljongtĂ€rning
2-3 dl grÀdde
1 dl torrt, vitt vin
Salt + vitpeppar

Hacka purjolöken och riv vitlöken, frÀs i smör tills det Àr mjukt och tillsÀtt Àrtorna och salt + peppar, lÄt gÄ nÄgra minuter till. TillsÀtt vatten och buljongtÀrningar. Jag anvÀnde en grönsak + en halv kyckling, tror de flesta funkar efter vad man föredrar utan kanske de kraftigare som kött/ox.

LÄt sjuda 5-7 minuter under lock. Mixa sedan soppan slÀt med en mixerstav och tillsÀtt grÀdden och vinet, Jag körde 2 dl grÀdde och 1 dl mjölk för att fÄ den lite magrare, det blev ingen större skillnad. LÄt koka ihop typ 5 minuter till och smaka sedan av med mer salt eller peppar. Klart :)

Äter man den som lunch kan man ta en macka till. Som förrĂ€tt ska den serveras med fĂ€rska, skalade rĂ€kor och klippt grĂ€slök, det blir sjukt gott!
 
Försöker hitta enkla goda recept med baljvĂ€xter men slutade med en middag pĂ„ stekt Ă€gg & champinjoner och en skivad avokado. 🙈

Fantasin flödar ha ha
 
Har at vi rester i dag. Maken at kycklingen jag hade haft soya i sasen till sa slutar det forhoppningsvis klia snart igen. Jag at en bit stek som var over sedan ett par dagar, till det parmesan rostad blomkal och farsk nypotatis. OCH jag kom pa vad jag missat nar jag forsokte gora bearnaise sas med min stav mixer. Kor den INTE pa hogsta hastigheten med 4 blad :grin: 2 blad pa medium hastighet sa blir bearnaise sasen super god!:d
 
IgÄr Ät vi grön Àrtsoppa, inte helt olik den @Exile skrev om ovan. Ostscones med smör till :d

Idag blev det ugnsbakade laxfiléer med sötpotatismos, fetaostkrÀm och en sallad med spenat, russin, parmesan och pinjenötter.

Imorgon ska vi ut och Àta sexrÀtters för att fira en god vÀns födelsedag, jag lÀngtar!
 
Vi var och hÀmtade en halv Àlg idag. Har ni nÄgra bra recept pÄ Àlg?
Det Ă€r bĂ„de fĂ€rs och ”bitar” av olika slag.
 
PÄ vÀg hem frÄn konsert och vill vÀldigt gÀrna ha... NÄt :cautious:

Men har ju ingenting??
Var Àr mitt late night Domino's :arghh:
 
Jag har absolut ingen inspiration att laga mat i dag ... Det far nog bli hamburgare av en kartong kottfars som jag hittade pa rea i gar. Kanske med salsa eller nagot annat gott som "condiment", samt med hemmagjord mayonas forstass. :d Resten av "condiments" blir kopta och inte alls spannande.:p

Nehej ... jag hade absolut ingen lust att gora hamburgare i kvall. Det blev i stallet Nachos det var lange sedan och MYCKET gott. Nu sitter jag och jaser ... hoppas kunna resa mig innom overskadlig framtid.:p
 
Status
StÀngd för vidare inlÀgg.

Bukefalos, HĂ€stnyheter, Radannonser

AllmÀnt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

HĂ€strelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp