Tittar in i ditt kök del 25

Status
Stängd för vidare inlägg.
Långsamtillagad hjortstek med timjan, vitlök och enbär. Till det hasselbackspotatis, rödvinbärsgele och café-de-Paris-vitlökssmör. Före lite gambas al ajillo med vitlöksbröd, och sen har nån önskat en mini-banana-split till efterrätt.

(Jag behöver kanske inte nämna att vitlök är en passion.)
 
Långsamtillagad hjortstek med timjan, vitlök och enbär. Till det hasselbackspotatis, rödvinbärsgele och café-de-Paris-vitlökssmör. Före lite gambas al ajillo med vitlöksbröd, och sen har nån önskat en mini-banana-split till efterrätt.

(Jag behöver kanske inte nämna att vitlök är en passion.)
Denna hjorten var himmelsk. Bästa nånsin. Långsam tillagning på 60 grader ugnsvärme och sen upp på 100 grader mot slutet till en innertemp på sådär 59 grader. Har inte lagat hjort särskilt många gånger, men det blir definitivt fler. Det mest magiska är att alla 6 vid bordet hade samma upplevelse av extremt gott, trots olika förväntningar (från mitt ”det här blir bra” till dotterns ”jag tänker inte äta Bambi”). Och sen fick hunden en bit och var lika glad. Vilken söndagsmiddag!!!
 
Denna hjorten var himmelsk. Bästa nånsin. Långsam tillagning på 60 grader ugnsvärme och sen upp på 100 grader mot slutet till en innertemp på sådär 59 grader. Har inte lagat hjort särskilt många gånger, men det blir definitivt fler. Det mest magiska är att alla 6 vid bordet hade samma upplevelse av extremt gott, trots olika förväntningar (från mitt ”det här blir bra” till dotterns ”jag tänker inte äta Bambi”). Och sen fick hunden en bit och var lika glad. Vilken söndagsmiddag!!!
Låter magiskt!
 
Kan det kanske vara en "chestnut squash" :p
Jag hittar ingen som ser rätt ut på bilden när jag googlar, men det låter ju ytterst rimligt. Fröerna jag tagit har jag märkt ”goda gröna pumpan -21”.

Idag levererade grannen rådjursben och grytbitar, så en buljong är i vardande på spisen. Ska kolla till den nu.

Åt rester av gårdagens soppa och rester av morgonens omelett med sagda pumpa, spetskål, mozzarella och chèvre. Oinspirerat men rimligt gott.
 
Planen var lite diffus, nån gryta, kanske en gulash, kanske en kalops, kanske nåt annat, kanske nåt helt annat. In i mataffären - måndagsjukan i hyllorna, inget fräscht högrev och hundra nummers väntetid till manuella disken, hittade dessutom inga vita paprikor som jag måste ha till gulashen, så jag la de planerna på hyllan. Rafsade åt mig några nödvändigheter och lite frukt, tänkte att jag får fixa nåt av det som finns hemma. Jag kan ha gått bananas(!) på en nätpåse saftiga söta clementiner på vägen från affären. Efter en inringd av en vän-snabbfika på espressohouse, en espresso och en kanelbulle och några snabba gluttar på buke, så fick jag av någon anledning starka cravings för ost. Hm. Liten butik finns på vägen hem. Salta kex, fikonmarmelad, tapenade...så ja, det blev så. Brie, gräddädel och en vitost som rördes ihop med lite grädde och gräddfil och innehållet i ett granatäpple, och tunna tunna skivor päron och en bytta ekologiska vindruvor och lufttorkad parma. Vem har sagt att man alltid måste äta lagad mat till middag? Proppmätt!
 
Jösses, måste lära mig att läsa den här tråden INNAN jag handlar hem mat för veckan. Ligger nu här i sängen med nyborstade tänder och känner att jag absolut måste ha både lax stroganoff, ostbricka och framförallt HJORT snarast. Får nog göra lite plats i frysen och handla om :angel:

Hos oss serverades idag en enkel pasta med zucchini, ricotta och citron. Massor av zucchini! Det smakade lite extra fräscht och gott efter en godisstinn helg som avslutades med steak & ale pie hos svärmor igår kväll :d
 
Jag gjorde poutine i dag igen. I dag hade jag en iron steak som jag sous vide i gar till perfect morhet. I dag tog jag ratt pa skyn som blev, la den i en mycket het panna med lite smor sa den tog farg, gjorde sas av skyn och anvande till min poutine. GOTT!
I morgon blir den nog blomkal eller na't till kottet ... var och varannan dag ar super onyttig har. Det ar ju himla praktiskt att jag gatt ner i vikt (utan att jobba for det) men da kan det ju vara bra att halla sig dar och inte explodera upp igen. :p
 
IMG_20211102_173344.jpg

Stekt kyckling med vitlök, timjan- och citronsås tillsammans med blomkålsmos med persilja. Mums 👌🏻
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2025
  • Uppdateringstråd 30
  • Avels fråga

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp