Tittar in i ditt kök del 25

Status
Stängd för vidare inlägg.
Lång dag = take away

Vi testade 3 små rätter med friterad kyckling, friterade vårrullar och valfri ”wok”.
Jag tog chycklingcurry och sambo biff med rökig bbq-sås. Så gott med MASSOR av krispiga grönsaker i. Och enorma portioner. Så jag har väl mat i två dagar nu. 😅
 
DD16A49E-F828-4A82-84F0-47885FEB2240.jpeg


Typisk efter stallet-middag.
Men heyyy, extra grönsaker i!
 
Sen lunch idag, det blev en äggröra med brynt citronsmör och hyvlad parmesan och massa klippt gräslök över, på rostat surdegsbröd. Supergott.

På spisen står en gulash och puttrar. Den äts lite senare med en klick creme fraiche, på längden skurna cornichons och med vitt osötat bröd som man slevar i sig grytan med påputt av en gaffel. Är uppvuxen med en ungrare i familjen så kan inte äta gulash på annat sätt!
 
Jag har kört rester idag. Åt kyckling-curry från igår till frukost. Älskar "riktig mat" till frulle!
Nu värmde jag på resterna av älgfärsbiffarna och rotrukter/lök etc. Såsen var så klart slut iom att jag dränker maten i sås. Så jag gjorde en ny gräddsås med trattkantareller i. Så gott!
Men tror inte jag vill ha så mkt mer älgfärsbiffar nu på ett tag. 3ggr på en vecka typ känns lite overkill även för ngt gott.
 
Planen var att gå ut och äta indiskt med sambons familj, men när det blev inställt satsade vi på en (helt) annan sorts comfort food istället: Klassiska svenska köttbullar med potatis, kokta morötter, gräddsås och lingon. Köttbullarna gjordes på fin-köttfärs från vår lokala slaktare och smakade därmed lite extra gott. :d
 
Kvallen's middag blev det som var kvar av min "Iron Steak", mos pa rod potatis (dar skalen fanns kvar, som man ofta gor har i USA ... Tanker pa hur min mamma forfasade sig varje gang jag gor det:p) och en svampsas som smaksattes med en skvatt vin och en hel del av de torkade trattkantarellerna (som en kompis skickade) som jag rakar ha kvar. SA himla gott. Sasen var "to die for" ... och da jag kokade potatisen i en buljong av rostad lok och rakade "tappa i" en storre bit (det vill saga MYCKET stor) smor an jag tankt samt bara hade vispgradde hemma ... well ... gissa om moset blev gott? :grin:
 
Idag blev middagen rester från igår, lika gott idag! :d

Idag snodde jag ihop en efterrätt som vi brukade kalla för 'Hjärtinfarktsäpplen' när jag bodde ute på vishan och affären låg bilresa bort, då får man sno ihop något av det man har hemma. Ikväll hade jag inte lust att springa ner till kvartersbutiken. Först tar man fram en stor zip-påse och höftar i lite alldeles för mycket socker och lite mindre kanel. Sen skalar och kärnar ur ett par äpplen, kanske 2 äpplen per person. Skivar och slänger ner i påsen och rystar om varsamt, vi vill inte ha små äppelsmulor. Sen tar man fram stor stekpanna, kastar i alldeles för galet mycket smör, när det smält plockar man ur äppelskivorna ur påsen med en tång och låt dom sen simma sig varma i smöret. Häll sen över sirap över äppelskivorna, hiva i en slatt mörk rom, och sprinkla över en rejäl nypa flingsalt. Äpplena ska bara bli varma, smöriga, knäckiga och lite salta, så ha dom inte för länge i pannan. Serveras till vaniljglass.

Sen en snus och en espresso på det! :D
 
När ett barn begått en bragd (läs lämnat x rör blod med kanyl i arm under skämt och gott humör och noll tårar) så tarvas barnets favoritmiddag: loaded nachos med tacoköttfärs, tomat, majs och cheddar gratinerade i ugn, med guacamole och koriander till.
 
Idag blev middagen rester från igår, lika gott idag! :d

Idag snodde jag ihop en efterrätt som vi brukade kalla för 'Hjärtinfarktsäpplen' när jag bodde ute på vishan och affären låg bilresa bort, då får man sno ihop något av det man har hemma. Ikväll hade jag inte lust att springa ner till kvartersbutiken. Först tar man fram en stor zip-påse och höftar i lite alldeles för mycket socker och lite mindre kanel. Sen skalar och kärnar ur ett par äpplen, kanske 2 äpplen per person. Skivar och slänger ner i påsen och rystar om varsamt, vi vill inte ha små äppelsmulor. Sen tar man fram stor stekpanna, kastar i alldeles för galet mycket smör, när det smält plockar man ur äppelskivorna ur påsen med en tång och låt dom sen simma sig varma i smöret. Häll sen över sirap över äppelskivorna, hiva i en slatt mörk rom, och sprinkla över en rejäl nypa flingsalt. Äpplena ska bara bli varma, smöriga, knäckiga och lite salta, så ha dom inte för länge i pannan. Serveras till vaniljglass.

Sen en snus och en espresso på det! :D

Vilken perfect efterratt nar Camilla kommer, det blir kul att gora tillsammans! 👍 Det kan nog bli vafflor eller pankakor ... Nej, plattar i gamla plattlaggen forstass, till middag som hon far hjalpa mig att gora. 👍
 
Idag blev middagen rester från igår, lika gott idag! :d

Idag snodde jag ihop en efterrätt som vi brukade kalla för 'Hjärtinfarktsäpplen' när jag bodde ute på vishan och affären låg bilresa bort, då får man sno ihop något av det man har hemma. Ikväll hade jag inte lust att springa ner till kvartersbutiken. Först tar man fram en stor zip-påse och höftar i lite alldeles för mycket socker och lite mindre kanel. Sen skalar och kärnar ur ett par äpplen, kanske 2 äpplen per person. Skivar och slänger ner i påsen och rystar om varsamt, vi vill inte ha små äppelsmulor. Sen tar man fram stor stekpanna, kastar i alldeles för galet mycket smör, när det smält plockar man ur äppelskivorna ur påsen med en tång och låt dom sen simma sig varma i smöret. Häll sen över sirap över äppelskivorna, hiva i en slatt mörk rom, och sprinkla över en rejäl nypa flingsalt. Äpplena ska bara bli varma, smöriga, knäckiga och lite salta, så ha dom inte för länge i pannan. Serveras till vaniljglass.

Sen en snus och en espresso på det! :D

Låter magiskt! Hej helgens efterrätt!
 
Irriterad, gillar fransk potatissallad men inte kapris, hittade (och gjorde) ett recept utan kapris som jag hittade på nätet och nu är det puts väck :mad: uppenbarligen är min google-fu i dåligt skick.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2025
  • Uppdateringstråd 30
  • Avels fråga

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp