Tittar in i ditt kök del 25

Status
Stängd för vidare inlägg.
Irriterad, gillar fransk potatissallad men inte kapris, hittade (och gjorde) ett recept utan kapris som jag hittade på nätet och nu är det puts väck :mad: uppenbarligen är min google-fu i dåligt skick.
? Det är väl bara att utesluta, eller menar du att du ersatte kaprisen med annat? Inlagda grönpepparkorn, alternativt gröna oliver?
 
? Det är väl bara att utesluta, eller menar du att du ersatte kaprisen med annat? Inlagda grönpepparkorn, alternativt gröna oliver?

Nej det var specifikt ett recept utan kapris som var riktigt gott, naturligtvis kan jag bara utesluta men just det här har jag ett så klart minne av.
 
Fredagsmys och helg för många, typ måndag och arbete för andra. Jag äter stuvade makaroner med mycket muskot och persilja, och en ströbrödspanerad senapslickad airfryad bakad falukorv med skivad gul lök och äpple inpillat i skårorna så jag har något rejält i magen innan natt 1/3 :up:
Trevlig mathelg trådfolket! :d
 
Har bakat filmjölksbröd nu på eftermiddagen med grovt mjöl, fyrkornskross, havregryn, sirap flera olika nötsorter, russin och lite annat gott. De är supergott rostbröd :d så ska skivas och in i frysen. Är så lätt att göra men ändå blir det inte av så ofta.
 
Funderar på vad man ska äta till marinerad karré och fransk potatissallad. Lite körsbärstomater? Något lite mer såsigt/en röra. :idea:
 
Idag blev middagen rester från igår, lika gott idag! :d

Idag snodde jag ihop en efterrätt som vi brukade kalla för 'Hjärtinfarktsäpplen' när jag bodde ute på vishan och affären låg bilresa bort, då får man sno ihop något av det man har hemma. Ikväll hade jag inte lust att springa ner till kvartersbutiken. Först tar man fram en stor zip-påse och höftar i lite alldeles för mycket socker och lite mindre kanel. Sen skalar och kärnar ur ett par äpplen, kanske 2 äpplen per person. Skivar och slänger ner i påsen och rystar om varsamt, vi vill inte ha små äppelsmulor. Sen tar man fram stor stekpanna, kastar i alldeles för galet mycket smör, när det smält plockar man ur äppelskivorna ur påsen med en tång och låt dom sen simma sig varma i smöret. Häll sen över sirap över äppelskivorna, hiva i en slatt mörk rom, och sprinkla över en rejäl nypa flingsalt. Äpplena ska bara bli varma, smöriga, knäckiga och lite salta, så ha dom inte för länge i pannan. Serveras till vaniljglass.

Sen en snus och en espresso på det! :D
Låter lite som något jag gjorde förra veckan. Till frukost :angel: Dock utan rom, och med grekisk yoghurt som tillbehör istället för glass. Helt gränslös är jag inte :D
 
Jag gick förbi en nyöppnad italiensk deli idag och slank in "bara för att titta lite". Jomen tjena!

En omgång nocellara-oliver, en omgång cerignola-oliver, 200g pecorino toscano, 1 burk hemlagad pesto, 200g hemlagad pasta och 100g fänkålssalami senare gick jag därifrån. Ska snart sätta mig och tugga i mig detta tillsammans med sambon och ett gott rödvin :)
 
Jag gick förbi en nyöppnad italiensk deli idag och slank in "bara för att titta lite". Jomen tjena!

En omgång nocellara-oliver, en omgång cerignola-oliver, 200g pecorino toscano, 1 burk hemlagad pesto, 200g hemlagad pasta och 100g fänkålssalami senare gick jag därifrån. Ska snart sätta mig och tugga i mig detta tillsammans med sambon och ett gott rödvin :)
Det är det som är både bra och mycket dåligt med att bo i obygden. Finns liksom inte så mycket dylikt att ruinera sig på. :laugh:
 
Det är det som är både bra och mycket dåligt med att bo i obygden. Finns liksom inte så mycket dylikt att ruinera sig på. :laugh:
I stan här öppnades också nyligen en italiensk deli. Skulle gå in och titta lite på utbudet, och kom ut en halvtimme senare och hade smakat på massor, och 600 kronor fattigare. Men det var ruggigt goda dagar som följde….

Har INTE vågat mig in sedan dess.
 
I stan här öppnades också nyligen en italiensk deli. Skulle gå in och titta lite på utbudet, och kom ut en halvtimme senare och hade smakat på massor, och 600 kronor fattigare. Men det var ruggigt goda dagar som följde….

Har INTE vågat mig in sedan dess.
Det gäller att trycka i sig inne i affären! :up::angel::D

En av mina favoritfoton är på matintresserade sambon inne i en eeeenorm deli i italien. Har aldrig sett honom så lycklig. :laugh:
 
Jag gick förbi en nyöppnad italiensk deli idag och slank in "bara för att titta lite". Jomen tjena!

En omgång nocellara-oliver, en omgång cerignola-oliver, 200g pecorino toscano, 1 burk hemlagad pesto, 200g hemlagad pasta och 100g fänkålssalami senare gick jag därifrån. Ska snart sätta mig och tugga i mig detta tillsammans med sambon och ett gott rödvin :)

Det är det som är både bra och mycket dåligt med att bo i obygden. Finns liksom inte så mycket dylikt att ruinera sig på. :laugh:

I stan här öppnades också nyligen en italiensk deli. Skulle gå in och titta lite på utbudet, och kom ut en halvtimme senare och hade smakat på massor, och 600 kronor fattigare. Men det var ruggigt goda dagar som följde….

Har INTE vågat mig in sedan dess.

Vi har en nyöppnad deli i Falun... jag har inte vågat gå dit ännu :cautious:

Edit: Den ägs av stans bästa krögare (abonnerar på att få fina recensioner i White Guide osv) så den är garanterat bra :arghh:
 
Senast ändrad:
Någon som har tips på pizza eller nåt liknande bröd man kan göra i stekpanna UTAN ugn? Tänker att det måste gå?

Min ugn och jag är inte vänner :cautious:
 
Ribollita med parmesangratinerat surdegsbröd. Ber om ursäkt för tallrikssplashet på kanten, men ibland är fokus mest på NU SKA JAG ÄTA. Novembermat i kubik.
 

Bifogade filer

  • 454170AB-8CE5-47AA-A2CA-0696D846F6E6.jpeg
    454170AB-8CE5-47AA-A2CA-0696D846F6E6.jpeg
    322,2 KB · Visningar: 31
Jag gick förbi en nyöppnad italiensk deli idag och slank in "bara för att titta lite". Jomen tjena!

En omgång nocellara-oliver, en omgång cerignola-oliver, 200g pecorino toscano, 1 burk hemlagad pesto, 200g hemlagad pasta och 100g fänkålssalami senare gick jag därifrån. Ska snart sätta mig och tugga i mig detta tillsammans med sambon och ett gott rödvin :)

I stan här öppnades också nyligen en italiensk deli. Skulle gå in och titta lite på utbudet, och kom ut en halvtimme senare och hade smakat på massor, och 600 kronor fattigare. Men det var ruggigt goda dagar som följde….

Har INTE vågat mig in sedan dess.

Vi har en nyöppnad deli i Falun... jag har inte vågat gå dit ännu :cautious:

Edit: Den ägs av stans bästa krögare (abonnerar på att få fina recensioner i White Guide osv) så den är garanterat bra :arghh:

Liknande upplevelse att besöka saluhallen här. Man går runt och tittar på alla grejer de har och ut kommer man med lite lamm, ostar, korvar, kött, oliver, fetaost, nötter och diverse pålägg. Till det lite gott bröd. Har man en riktigt dålig dag så slinker man sen in på pastaaffären och köper färsk pasta att koka, en god sås och pesto...:mad: Sen är man ruinerad resten av månaden liksom...O_o
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Avels fråga
  • Valp 2025

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp