Tittar in i ditt kök del 25

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag äter LÄTT upp en ost på 750g själv... jag och särbon har varsin ost när vi är på samma ställe, vi har olika ostar vi föredrar (jag anser att livet är inte värt att leva utan Kvibille cheddar :love:).

Köp en vakuumpackare och dela upp den i mindre bitar om du tycker den blir dålig snabbt. Ost håller hur länge som helst, bäst före är verkligen inte något att gå efter när det gäller hårdost. Jag köper ofta en stor Kvibille när det är bra pris och delar upp i mindre bitar. En vakuumpackare går ju att använda till mycket annat också.
Kvibille cheddar är livet!
Jag uteslöt mjölkprodukter men fick Kvibille-återfall som sabbade allt. 😅
 
Bulle är rimlig brunch.

Har också erkänt lite för mig själv var min motivation är just nu med matlagning, men å andra sidan är ju Kelda tomatsoppa livet :D

94354E78-C049-4B4E-8AD5-1D9C610CC0D2.jpeg
 
Vi köpte med oss hämt-lunch från grannbyns hotell. Har hört att de har himla trevlig mat och testade idag. Så välgjort och fräscht allting. Blir garanterat upprepning på det! Tar ju bara 10 min hemifrån typ.
Vi tog en ”Panerad smörstekt kummelfilé med ugnsstekt spetskål, örtsås och kokt potatis” och en ”Persiljejärpar på Sofielunds KRAV-märkta nötkött med svarttrumpetsvampsås, potatispuré och vindruvsgelé” som vi delade på för att testa båda. Så himla gott. 😍 Och jättefräsch sallad och vansinnigt gott hembakt, rustikt surdegsbröd.

Vi sa nu att vi hoppar över middag ikväll. ”Vi behöver inget mer, är så mätta”.
Lovar att kl 18:00 senast är det två st hangry som sliter ilsket i kylskåpsdörren.. 🙄
 
Lång och intensiv dag för alla inblandade innebar att det behövdes en enkel, god och värmande middag. Lösningen: soppa på mixade gröna ärter, kycklingbuljong, lite grädde, lite citron och mynta, och croissanter som fylldes med rökt skinka och lika delar cheddar och gruyère och värmdes i ugn tills osten hade smält. En stor kopp te till. Helt fantastiskt smakade det.
 
Lång och intensiv dag för alla inblandade innebar att det behövdes en enkel, god och värmande middag. Lösningen: soppa på mixade gröna ärter, kycklingbuljong, lite grädde, lite citron och mynta, och croissanter som fylldes med rökt skinka och lika delar cheddar och gruyère och värmdes i ugn tills osten hade smält. En stor kopp te till. Helt fantastiskt smakade det.
Herregud.
Nu blev jag hungrig!
 
Herregud.
Nu blev jag hungrig!
Jag också! Satt precis och funderade på om jag behöver ett litet mellanmål innan läggdags kanske. Efter att ha läst @inverterad s inlägg känner jag att inget mindre än ugnsvarma croissanter med ost och skinka skulle duga. Dessvärre har jag varken ost, skinka eller croissanter hemma :meh:

*tuggar på ett gammalt ostkex och muttrar*
 
Vi köpte med oss hämt-lunch från grannbyns hotell. Har hört att de har himla trevlig mat och testade idag. Så välgjort och fräscht allting. Blir garanterat upprepning på det! Tar ju bara 10 min hemifrån typ.
Vi tog en ”Panerad smörstekt kummelfilé med ugnsstekt spetskål, örtsås och kokt potatis” och en ”Persiljejärpar på Sofielunds KRAV-märkta nötkött med svarttrumpetsvampsås, potatispuré och vindruvsgelé” som vi delade på för att testa båda. Så himla gott. 😍 Och jättefräsch sallad och vansinnigt gott hembakt, rustikt surdegsbröd.

Vi sa nu att vi hoppar över middag ikväll. ”Vi behöver inget mer, är så mätta”.
Lovar att kl 18:00 senast är det två st hangry som sliter ilsket i kylskåpsdörren.. 🙄
Jajjemän, hungrigt blev det och ingen orkade åka och handla.
Hade inte mkt hemma. Men hade iaf veg-schnitzel som vi gjorde en var grönsaksgucka med spenat, haricot verts, rödlök, vitlök och kryddor till. Hade också något paket färdigt potatismos som vi hade i en massa smör, parmesan och muskot i. Och på med citron över allt.
Helt ok ändå och snabbt framför allt!
 
Gårdagens väldigt sena middag blev kokt potatis, pepparrotssås och airfryad ostgratinerad falukorv med lök och äpple. Klassiker, nästan söndagsmiddag!
 
Airfryade morot/halloumifritters med hemodlade och torkade chiliflakes 🔥 (😳), blomkålsris och en mild yoghurtbaserad mangoraja jag rörde ihop i en hast när jag insåg att jag behövde något svalkande till frittersen. Gillar inte stark mat, men blev en bra balans med såsen. Vatten till. Mycket vatten...:D Och laktosfri vaniljglass med kaffekaramellsås på till efterrätt!
 
Häromdagen googlade jag fram ett recept med torsk i ugn och nu när jag försöker hitta det igen är det helt borta.

Gott blev det iallafall så jag har skrivit upp det och kommer göra om det igen.

Tillbehör skulle vara kokt potatis men jag gjorde dem i ugn tillsammans med morötter och rödbetor.

Bädd på purjolök, fetaost och tunnt skivad broccoli. På med fisk salt och peppar. Rörde ihop grädde, creme fraiche och dill sen hällde över.
175gr i ca 30 min

Blev riktigt gott :D
 
Äsch, köpte fettuccine istället för tagliatelli. Planen var att göra en pasta pesto med baconbitar och parmesan. Grubblar på om jag ska koka spaghetti eller köra fettuccine :idea:
 
Högrevsburgare, med massa cheddarost (skulle haft svarta sara men hade inte det hemma), dijonnaise, surkål, karamelliserad gul lök, cornichonshalvor och bacon och potatisbröd och till det airfryade tjocka pomme av bakpotatis och vanlig potatis med kriminellt mycket smoked paprika-krydda OCH grillkrydda på och en varm dipp till den på cheddarost. Och i min värld helt normalt så här en fredagskväll, iskall mjölk i glaset till det :D
Och senare blir det nog lite laktosfri vaniljglass med kaffekaramellsås igen till efterrätt.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp