Tittar in i ditt kök, del 23

Status
Stängd för vidare inlägg.
Har snurrat runt för mycket för att hinna laga mat ordentligt. Men nu börjar det komma mat från trädgården. Grönkål, mangold, potatis och en himla massa sallad och kryddor. Så snart är det kul att laga mat igen.

Gjorde god färskpotatis i ugn med olivolja, vitlök och parmesan. Kokade dem först och halvmosade dem innan in i ugnen.
 

Bifogade filer

  • DSC_0791.JPG
    DSC_0791.JPG
    510 KB · Visningar: 18
Sill till middag! Gud så gott det är, trampar runt i små förväntansfulla cirklar här. Eventuellt på grund av lunchen; pannkakasmuffins med hallon.
Jag är inget fan av pannkakor, så är vrålhungrig.

En annan håller redan nu på att hetsa upp sig inför att äntligen vara ensam hemma nästa torsdag - då ska undertecknad göra pannkakor till sig själv och ingen annan får smaka! :devil::bump:
 
32248


Sen middag inspirerad av de spanska grannarna. Sponsrad av Lidl. Självklart ett rött rioja till. Helt otroligt fucking gott, på rent dalmål.

Efterrätt blev vitt rioja och mandelskorpor. Överjävligt gott.

Planerat för rödvin och ferrero rocher lite senare. Men nu är jag så mätt (och lullig) att jag till och med är trött i armarna.
 
Tortillapizza med creme fraiche, vitlök, bakade rödbetor, fetaost och en försvarlig mängd färsk timjan, samt balsamico ovanpå efteråt. Sju-hu-hukt gott! Typ det enda jag ätit idag förutom vattenmelon, 33 grader inspirerar inte till matlagning och dödar effektivt all hunger... jo, jag har ätit godis också.
 
Igår grillade vi lamm, gemsallad och knyte med färskpotatis/smör/kryddor. Till det tzatziki och vin. Så himla gott!

Idag grillade vi lamm igen. Vi gillar lamm. 😉
Till detgrillade tomater, svampar och knipplök. Till det gjorde jag en kall sås med tzatzikivibbar men med lite fetaost och pyttelite citron.
Förrätt blev förresten grillad bruschetta.

Så gott!
 
Jag har nu ätit melonmedley tre måltider i rad. Den första avnjöts på balkongen igår, med fantastiska alkoholfria bubblet God Dryck No 1 i glaset. Prosciutto och oliver och lite fetaost till ☀️

32281


Efter dessa tre melonmåltider måste jag nog äta något rejälare ikväll, men vad har jag inte kommit fram till än!
 
Utflykt med tåg och cykel igår, och det i motvind med praktiskt taget kuling-styrka. Men vad gör det när vänner, mat och vin väntar i andra änden!?

Vi fick diverse grillade grönsaker, flera sorters béarnaisesås (färdigköpta, men jag är inte den som är den), halloumi (ekorekokrav efter larmen om antibiotika), små underbara lammkorvar och vin. Ja, givetvis gin och tonic vid ankomsten först! Sen mer vin, och en galen mängd goda ostar, hemburna från någon resa. Det visade sig att värdarna gillar helt olika ostar, så de köpte dubbel uppsättning. Och jag gillade alla sorterna! Och så jordgubbar med vispad grädde.

Enda nackdelen med det hela var att min arbetsdag idag kom igång lite sent och är måttligt produktiv.

På alla andra sätt var det toppen!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Mat Vi fortsätter att dela med oss om vad vi lagar, äter, inspireras av och funderar på i matväg! I mitt kök serverades idag pasta med...
26 27 28
Svar
551
· Visningar
25 767
Kropp & Själ Ni glömmer väl inte... I år är jag hemma så inga problem med en handduk och de lila syrénerna kommer precis att ha slagit ut. Jag kommer...
Svar
10
· Visningar
456
Senast: Migo
·
Samhälle Jag har hört talas om projektet tidigare men rekommendationer dök upp i flödet idag (förmodligen i samband med kvinnodagen) och jag...
Svar
13
· Visningar
1 342
Senast: Fibusen
·
Hästvård Nu när jag tog in hblstoet för att borsta så upptäcker jag att hon har knölar över hela kroppen. Ser även ut som ödem under magen. Hon...
2
Svar
22
· Visningar
2 454
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp