Tittar in i ditt kök, del 20

Status
Stängd för vidare inlägg.
Häromdagen stod jag i butiken där jag jobbar och övervägde om jag skulle köpa veganska "fiskpinnar". Valde att inte köpa några, utan panera något annat. Något annat i detta fall blev längsskivade kungsmusslingar (vilket festligt namn! På tyska heter de bara Kräuterseitling - fritt översatt "örtskivling"). Dessa doppades i mjöl-rismjölk-redning (istället för ägg då) och i ströbröd. Potatismos med persilja, och snabbfräst zucchini-kantarell-shiitake-pytt till. Jättegott!

Efter utövad vattensport upptäckte mim sambo björnbärssnår i vattenbrynet, varpå hen plockade en mängd. En del puttrar nu på spisen med cane sugar från Mauritius. Tänkte strax passera genom kaffefilter eller nåt och äta till glass! :)

Jag gick till närmaste indier och köpte naan.
Lite besviken på att du inte bakade! :D

Och dina panerade svampar låter jättespännande @fraggelzebra och väldigt innovativt! Jag hade på min höjd tänkt på aubergine eller zucchini typ - så långt sträcker sig min fantasi.

Och själv har jag precis avslutat sen middag (pga biobesök) med mina mikromorötter. Dessa kompletterades med närodlade (från folk som kan) knippmorötter och polkabetor som sen kördes i ugn ihop med potatis från landet. Till det rostbiff som tillagats på låg temperatur i några timmar, spenat, solroskärnor och en yoghurtsås med pepparrot. Funderade en stund på att dricka rött vin till - jag som inte ens gillar rödvin egentligen - men insåg att vi inte har det hemma och att det nog ändå är godare i teorin än i verkligheten.

Fotade såklart också om än bara med mobilkameran - ber om ursäkt för inte riktigt autentisk hipsterstyling av maten!

Bifogade filer

• 1EC9C806-6D31-4247-B735-D5A2352EE14A.webp
    1EC9C806-6D31-4247-B735-D5A2352EE14A.webp
    245,6 KB · Visningar: 50
Och evenstorps gård! Supergoda våfflor som kan ätas medans en tittar på gårdens alpackor :love:

Jag läste Svanstorp och trodde en kusin till Svansson hade startat eget :D

Igår besökte vi ett ekologiskt jordbruk, som gör cider/calvados/äppelmust och har Normandies äldsta äppelpress. De tar även hand om djur som farit illa, jag träffade en hemskt trevlig gris och en killing blev kär i mig. I samma hage som killingen gick mycket vackra gräddfärgade kossor, en svart ponny och lite andra sköna förmågor.

Till lunch fick vi förstås egenproducerade och lokalt producerade godsaker (patéer och ostar var från granngårdar) med fantastiskt bröd och goda små sylter/marmelader och gurkor och grejer. Mums! En bit äppelpaj efteråt förstås.

Till middag var vi på en restaurang nära hotellet här i Caen, som följde äppeltemat utan att veta om det... ;) äppelsallad med bakad camembert, kyckling med äpple och svamp (vi antar att lagerbladet var grönsak ;)) och så tarte tatin :love!

74D1415F-2427-4D5F-BB12-08B4D06943AF.webp

En riktigt prålig cocktail till, ty ibland tröttnar även jag på cola zero och bubbelvatten när det ska vara alkoholfritt! God och naturligtvis fullsmockad med färgämnen, men den smakade ananas, melon och lite annat.

Jag läste Svanstorp och trodde en kusin till Svansson hade startat eget :D

Igår besökte vi ett ekologiskt jordbruk, som gör cider/calvados/äppelmust och har Normandies äldsta äppelpress. De tar även hand om djur som farit illa, jag träffade en hemskt trevlig gris och en killing blev kär i mig. I samma hage som killingen gick mycket vackra gräddfärgade kossor, en svart ponny och lite andra sköna förmågor.

Till lunch fick vi förstås egenproducerade och lokalt producerade godsaker (patéer och ostar var från granngårdar) med fantastiskt bröd och goda små sylter/marmelader och gurkor och grejer. Mums! En bit äppelpaj efteråt förstås.

Till middag var vi på en restaurang nära hotellet här i Caen, som följde äppeltemat utan att veta om det... ;) äppelsallad med bakad camembert, kyckling med äpple och svamp (vi antar att lagerbladet var grönsak ;)) och så tarte tatin :love!

Visa bifogad fil 17491

En riktigt prålig cocktail till, ty ibland tröttnar även jag på cola zero och bubbelvatten när det ska vara alkoholfritt! God och naturligtvis fullsmockad med färgämnen, men den smakade ananas, melon och lite annat.
Så fint du beskriver djuren på gården:love:

Vad är det för resa du gör? Arrangerad temaresa av något slag?

P.S. Det gröna i glaset ser livsfarligt ut, men allt annat låter jättegott.

Jag åt stekt lax med stekt hemodlad squash och het yoghurtsås till middag igår vid 23-tiden. Idag är det arbetsdag, vilket rimmar illa med de semestertider vi lagt oss till med i helgen. Jag kedjedricker iskaffe för att hålla mig vaken och snaskar på söta plommon från trädgården i stan.

Rester idag - hirsbiff med sallad och keso för mig, bookmakertoast för sambon.

Har även ätit sambons supergoda bullar med tranbär, vinbär och mandelmassa när vi var på hundpromenad tidigare idag.

Risotto från blå band som vi fått i nån sån däringa smakbox. Var INTE god! Skulle enligt förpackningen smaka kantarell, men det behövdes nog bättre fantasi än min för att känna det.
Smakade mest sött. :confused:
Räddade dock upp den med smör- och vitlöksstekta champinjoner, finhackad salladslök samt pinsamma mängder chèvre. :love::love:

Risotto från blå band som vi fått i nån sån däringa smakbox. Var INTE god! Skulle enligt förpackningen smaka kantarell, men det behövdes nog bättre fantasi än min för att känna det.
Smakade mest sött. :confused:
Räddade dock upp den med smör- och vitlöksstekta champinjoner, finhackad salladslök samt pinsamma mängder chèvre. :love::love:
Åh den har jag också hemma från just en smakbox och den är planerad som middag för sambon typ i veckan - så jättebra att du recenserade den just idag! :D

Ikväll färsk tortellini fylld med Karl Johan tillagad på @Hyacinth s vis. Stekt lök, vitlök, bladpersiljestjälkar i små bitar och portabello i före pastan. Fiskade upp tortellinin ur pannan, hällde på vitt vin och när det kokat ner en skvätt grädde. Åt med bladpersilja.
Men åhhhh vad gott det lät! :love: kan du laga en omgång och skicka till mig?!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Mat Vi fortsätter att dela med oss om vad vi lagar, äter, inspireras av och funderar på i matväg! I mitt kök serverades idag pasta med...
30 31 32
Svar
639
· Visningar
28 659
  • Låst
Kropp & Själ Dagens middag: Surdegsbaguette, rökta räkor och kalixlöjrom :d👌 Edit: Jag tror jag fick numreringen rätt, annars får en moderator ändra :)
Svar
1
· Visningar
353
Senast: Mineur
·
Övr. Hund Hejsan hej! Nu börjar jag bli trött och orolig på alla lösa hundar som helt plötsligt finns här. Jag är en sådan person som absolut...
Svar
4
· Visningar
1 024
Senast: Gnist
·
Övr. Hund Hemma igen, utan Focus.. torsdag, april 20, 2006 Pjuh! Imorse hade Focus fortfarande feber. 39.6 och var allmänt slö och hängig. Vi...
Svar
17
· Visningar
1 518
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama