Tittar in i ditt kök, del 11

Status
Stängd för vidare inlägg.
Här blev det dekadent-tisdag! Pciknick vid havet med en kär vän. Jag är min skafferidiet trogen, tittade efter rödvin i skåpet, det enda som låg läääängst inne var en amarone som jag fått i present för något år sedan. Så vi drack amarone i plastglas och min väninna stod för kex, ost och en fantastisk sallad :D Marabouchoklad till dessert. Jag gillar det här med skafferi :D

Imorgon på jobb blir jag bjuden på både frukost och lunch men kommer bryta kraftigt mot skafferidieten på kvällen; det vankas utemiddag med vår middagsklubb och det är möjligtvis FEMrätters :angel: Nåja.

Här är ordningen återställd på matfronten. Landade hos mina föräldrar (för de har passat Svansson samt agerat pendeltågsshuttle åt mig så var ändå tvungen att åka dit :D) och fick supergoda lammfärsbiffar kryddade med örter, vitlök och kanel (!) samt tzatziki (hundra gånger bättre än lunchens). Fick erbjudande om tunnbröd och sallad till det men pga för mycket bröd/vetebröd/godis/pannkakor så kände jag att min mjöl/sockerkvot var uppfylld med råge :D

Här är ordningen återställd på matfronten. Landade hos mina föräldrar (för de har passat Svansson samt agerat pendeltågsshuttle åt mig så var ändå tvungen att åka dit :D) och fick supergoda lammfärsbiffar kryddade med örter, vitlök och kanel (!) samt tzatziki (hundra gånger bättre än lunchens). Fick erbjudande om tunnbröd och sallad till det men pga för mycket bröd/vetebröd/godis/pannkakor så kände jag att min mjöl/sockerkvot var uppfylld med råge :D
Kanel förekommer rätt frekvent i olika kötträtter i det turkiska köket och i någon mån även i det grekiska. Jag tycker att det är gott, men det är onödigt att använda det fullt så regelbundet som man tycks göra i Turkiet.

Middag idag: gazpacho! Hur kan i princip sallad med vinägrett som man mixar och häller i iskallt vatten i bli så galet gott?? Till soppan fick jag bröd med en god getost som partner burit hem från en matmarknad i Ventimiglia.

Pulverpurjo med sparris i mängd och lantbuljong från Renée Voltaire. Var helt okej, åt en magiskt god lunch så fick sansa mig lite.

Imorgon blir det ljummen nudelsallad igen, jag älskar det.

Det höll på att bli en kväll utan middag i dag igen eftersom BARNET somnat i min famn (hon sov bara ca 7 h i natt och vaknade före 7 i morse - dödstrött mao), ingen var hungrig och båda var trötta. Men sambon kom på att det kunde vara bra med matlåda i morgon och svängde ihop en bönsallad. Så. Gott. Blandade bönor, torrostade solroskärnor, mycket paprika (söt), salladslök och fetaost. En dressing till med sting av bl.a. röd chili. Jag åt 1,5 portioner av bara farten. Nu propmätt efter att ha nallat alltför mycket smågodis.

Har bestämt mig för att vi behöver göra fler sorters soppa, har därför ätit soppa till middag fyra av fem senaste middagar. Det är riktigt intressant!

Lunch idag blev harirasoppa med ett pannbröd. Middag blev sötpotatissoppa med lime.
(Tidigare soppor har varit soppa på rostad majs och sötpotatis samt minestrone. Alla soppor serveras med hembakt bröd.)

Började dagen med att bakfull och jävlig (se tidigare inlägg :angel:) sätta mig och inta frukost på en uteservering: kaffe och macka med hummus, avokado, soltorkade tomater, rödkål och ruccola. Redan efter en timme hade dagen artat sig oväntat bra! Senare blev det mackor med jordnötssmör, tomat och mycket salt (behövs i värmen!) på stranden och därefter falafel och rosévin i parken. Så klibbigt och svettigt idag att jag nästintill flydde till stranden i panik. Men sammantaget en betydligt ljuvligare dag än jag anade när klockan ringde 8.00 (:wtf:)!

Imorgon på jobb blir jag bjuden på både frukost och lunch men kommer bryta kraftigt mot skafferidieten på kvällen; det vankas utemiddag med vår middagsklubb och det är möjligtvis FEMrätters :angel: Nåja.

Det var visst ÅTTArätters! :rofl:
Fantastisk middag, Lyran matbar heter stället. Godaste rätten var 63-graders ankägg med sparris och sky på rabarber. Godaste detaljen var anchoas nardin, smälte i munnen likt sashimi. Ängssyraglassen var också amazeballs. De hade också en variant av kålmackan fast utan mackan :D
Hann med ett dopp i havet innan middagen dessutom, känner igen mig i allt vad Trani skriver om klibbigheten.

Till soppan fick jag bröd med en god getost som partner burit hem från en matmarknad i Ventimiglia.
AH AH, Ventimiglia och matmarknad, jag får oanständiga matdrömmar.:d
Vi hyrde hus där en sommar och jag gick på marknaden och frossade. Mannen var tvungen att springa dubbla pass för att ha en chans att komma i uniformen vid hemkomsten.
Var blir ni av ljuva drömmar.....:heart

Det var visst ÅTTArätters! :rofl:
Fantastisk middag, Lyran matbar heter stället. Godaste rätten var 63-graders ankägg med sparris och sky på rabarber. Godaste detaljen var anchoas nardin, smälte i munnen likt sashimi. Ängssyraglassen var också amazeballs. De hade också en variant av kålmackan fast utan mackan :D
Hann med ett dopp i havet innan middagen dessutom, känner igen mig i allt vad Trani skriver om klibbigheten.
Var ligger detta ställe, låter om det är upplagt för besök.

Vi grillade på en kompis innergård igår innan Afzelius-ståhej på Liseberg. Några karrébitar som var väldigt gott kryddade men inte så roliga i konsistensen (jag älskar inte karré), potatissallad, majskolvar, paprika och otroligt goda fyllda stora svamphattar (portabello, kanske), med citron och basilika. Det ska jag återskapa, även om det antagligen blir i ugnen.

Jag följde upp gårdagens croissantfrukost med en härlig after work med enbart kvinnliga kollegor (gravt mansdominerad arbetsplats). Vi drack stora mängder rosé och rött vin, jag åt biff tartar med pommes frites. Sedan fortsatte vi kvällen med mer vitt vin och lite av ostarna från partners besök i Ventimiglia på min balkong till framåt tretiden. Idag är jag mycket trött och bakfull och får inget ur händerna, men det var underbart!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka