Tittar in i ditt kök, del 11

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag stoppade precis in en bit lax i ugnen som fick ett täcke av creme fraiche (den lätta varianten eftersom jag bantar) smaksatt med persilja, gräslök, dijonsenap, och lite fiskkrydda som består av bland annat fänkål, gurkmeja, dill, citron och saffran. Det kommer att serveras till kokt potatis och gurksallad. Till det hade jag velat ha ett glas vitt vin, men jag stålsätter mig och tar vatten istället. Jag ska dessutom ut och cykla senare ikväll och det gör man bäst utan vin.

Vilket gott skafferileverne du har @VLMF ! :d

Här var sambon akut förkyld med ont i hela ansiktet (bihålorna) och jag var ockuperad av BARNET som hade maratonsovning i min famn fram tills strax efter sambon kom hem från jobbet. Ingen lust till matlagning mao. Det löste vi med korv och bröd. Gott i all sin enkelhet. Nu har BARNET vickning med Konrads kalasknäcke (riktigt gott sitt fåniga namn till trots) med rökt kalkon och en kanelig havregrynsgröt. Själv är jag orimligt mätt fortfarande efter middagen och kalasar på ett glas vatten. Snart hoppas jag att vi kan gå och lägga oss.

Jag köpte belugalinser igår och prövade ett recept med rödlök, vitlök, olja och vinäger. Det blev gott och jag kände mig nyttig.
Jag använder sällan linser, är inte så förtjust i röda och gröna dito men om någon har några ideer om beluga tar jag gärna emot tips.:idea:

Äter sommarfavoritlunch: naturell yoghurt. Sen ska det vara frukt efter säsong, i det här fallet nektarin och banan (ser fram mot hallon och jordgubbar, väntar lite med att se fram mot plommon). Torkad frukt, diverse frön. Lite nötter. Utomhus. Jösses, vad gott det är!

Jag köpte belugalinser igår och prövade ett recept med rödlök, vitlök, olja och vinäger. Det blev gott och jag kände mig nyttig.
Jag använder sällan linser, är inte så förtjust i röda och gröna dito men om någon har några ideer om beluga tar jag gärna emot tips.:idea:

Min favorit - belugabolognesen! http://www.dn.se/mat-dryck/recept/bolognese-pa-svarta-linser/
Skippa spiskummin, ta två vitlöksklyftor och dubbla mängden balsamico så är du hemma. Den är JÄTTEGOD.

Ja det kan du absolut @Petruska
Jag brukar mixa den lite halvt, blir ändå bra konsistens med beluga. De är mycket fastare än vanliga linser. Man behöver inte riva morötterna, jag slantar dem tunt bara.

Ja precis @Thomasine ! Vanlig pasta, riven parmesan och färsk basilika :d
(Jag hade en skvätt sriracha på också för jag glömde att jag brukar lägga till chili i såsen).

Min favorit - belugabolognesen! http://www.dn.se/mat-dryck/recept/bolognese-pa-svarta-linser/
Skippa spiskummin, ta två vitlöksklyftor och dubbla mängden balsamico så är du hemma. Den är JÄTTEGOD.
Det här ska jag testa!

Vi skulle ha ätit linssoppa, men när det är 27 grader ute känns inte varm soppa så lockande. Vi hade iofs säkerligen kunnat äta den kall också. Men sambon åt smörgåsar innan sitt kvällsjobb och jag står just nu och gräddar pannkakor åt mig och BARNET - igen. Glädjande är iaf att gjutjärnspannan beter sig exemplariskt trots att jag behandlade den med tvålull i dag för att få bort fastbränd soja.

Pannkakorna åt vi med världens godaste blåbärssylt (som går att köpa alltså), nämligen den från Perssons delikatesshandel. Vi köpte den på helgens marknad inne i köpingen och när jag sa till knallen att jag hade köpt även vid julmarknaden beklagade han att jag hade behövt vänta så länge på att köpa ny. :D Det är 70% bär i deras sylt och den är sååå god!

Ätit lunch i hufvudstaden idag, det var verkligen mediokert. De flesta andra lovprisade maten men jag förstår verkligen inte och börjar tro att folk inte har någon smak (eller att jag är kräsen/snobbig med mat :angel: ). Hur som så blev det typ laxforell (? Otroligt smaklös) med klyftpotatis i någon örtolja (smakade liksom lite unket) samt tzatziki (det bästa med lunchen). Superledsen sallad till det :down:

Nu på väg hemåt till Bästkusten och pga hungrig så blev det pannkakor i SJs bistro. (Som jag inte ens orkade värma) Jag lever sannerligen en luxuöst liv :D

Ätit lunch i hufvudstaden idag, det var verkligen mediokert. De flesta andra lovprisade maten men jag förstår verkligen inte och börjar tro att folk inte har någon smak (eller att jag är kräsen/snobbig med mat :angel: ). Hur som så blev det typ laxforell (? Otroligt smaklös) med klyftpotatis i någon örtolja (smakade liksom lite unket) samt tzatziki (det bästa med lunchen). Superledsen sallad till det :down:

Nu på väg hemåt till Bästkusten och pga hungrig så blev det pannkakor i SJs bistro. (Som jag inte ens orkade värma) Jag lever sannerligen en luxuöst liv :D

Mäh! Utan att säga till mig i förväg:D

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka