Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Sparris, sparris, sparris. Idag till lunch hastigt stekt med dito knipplök, en liten rökig röra på bönor, lök och aubergine, smulad god feta, kapris, ruccola och dijonkeso. Sjukt gott. Som alltid. Jag är bäst(och lider inte alls av hybris).
MEN JA!Jag är bäst
Jag lagade och åt med behållning kycklingfiléer för bara några veckor sedan. Det var nog 3-4 år sedan jag senast lagade kyckling och då när jag hittade hel ekologisk (Bosarp). Men nu fanns även Bosarpskycklingen i lite mindre delar i min butik så det verkar som att den efterfrågan visar sig också i utbudet.
Sedan kommer kyckling aldrig att bli stapelvara i mitt kök heller, men någon enstaka gång känner jag mig ok med att kunna laga en måltid med kyckling, som kostat ett rimligt pris att köpa. "Rimligt" då i förhållande till vilka resurser som lagts på kycklingen i dess liv, inte rimligt i betydelsen så billigt som möjligt för min plånbok.
Hybris lider man inte av. Man njuter.Sparris, sparris, sparris. Idag till lunch hastigt stekt med dito knipplök, en liten rökig röra på bönor, lök och aubergine, smulad god feta, kapris, ruccola och dijonkeso. Sjukt gott. Som alltid. Jag är bäst(och lider inte alls av hybris).
Dagen till ära (Formel 1 i Monaco ) lagade partnern lax-kanapéer (kallrökt) på toastbröd med vit sparris, röd paprika, kapris och en dressing bestående av creme fraiche med dill, honungsdijon, lite chili och öringskaviar. Inte världens värsta söndagslunch direkt .
Jag har nog frågat förut, men vad är egentligen en citronette?Gårdagens morsdagmiddag bestod av kycklinglårfilé (som alltså egentligen är ett urbenat kycklinglår) som sambon hade marinerat i några timmar i någon mumsig marinad. Jag kunde utläsa att den var kryddad med bl.a. chili, citron, vitlök, soja och timjan. Dessutom hade han på lite honung under tillagningen. Till det serverade han ugnrostade morötter och potatis och så gjorde vi en sallad på sweet gem, gröna sojabönor, blomkål, söt paprika och rödlök, med en citronette med både dijon och "vanlig" senap. Svärmor och svåger kom för att äta också och tog med sig skuren frukt i form av honungsmelon, mango och jordgubbar och ett lass med olika sorters glass. Svärmor och jag delade på en halvflaska Asti Cinzano till efterrätten - det har jag inte druckit på flera år och det var jättegott! BARNET fick en kycklingbit som inte hade vitlök i marinaden och åt faktiskt tre, fyra små bitar och en potatisklyfta. Hon åt desto mer glass, så jag förstår varför hon sov lite roligt i natt.
Frukten som blev över blev frukostsmoothie.