Tittar in i ditt kök, del 11

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sparris, sparris, sparris:love:. Idag till lunch hastigt stekt med dito knipplök, en liten rökig röra på bönor, lök och aubergine, smulad god feta, kapris, ruccola och dijonkeso. Sjukt gott. Som alltid. Jag är bäst(och lider inte alls av hybris).

Sparris, sparris, sparris:love:. Idag till lunch hastigt stekt med dito knipplök, en liten rökig röra på bönor, lök och aubergine, smulad god feta, kapris, ruccola och dijonkeso. Sjukt gott. Som alltid. Jag är bäst(och lider inte alls av hybris).

Shit, du har typ prickat in alla mina favoritingredienser i en rätt :love::d!

Uppdatering på dagensbulgursallad:
Bulgur, vårlök, röd och gul paprika, avocado, gröna oliver, rostade solroskärnor, snabbstekta kronärtsskockshjärtan och en dressing på olivolja, citron och färsk mynta från bakgården. MUMS!

Jag lagade och åt med behållning kycklingfiléer för bara några veckor sedan. Det var nog 3-4 år sedan jag senast lagade kyckling och då när jag hittade hel ekologisk (Bosarp). Men nu fanns även Bosarpskycklingen i lite mindre delar i min butik så det verkar som att den efterfrågan visar sig också i utbudet.

Sedan kommer kyckling aldrig att bli stapelvara i mitt kök heller, men någon enstaka gång känner jag mig ok med att kunna laga en måltid med kyckling, som kostat ett rimligt pris att köpa. "Rimligt" då i förhållande till vilka resurser som lagts på kycklingen i dess liv, inte rimligt i betydelsen så billigt som möjligt för min plånbok.

Jag hittar alltid Bosarpskyckling i vår butik. Idag lagade jag faktiskt till en rejäl sak på drygt två kilo. Jag fick ut 9-18 portioner beroende på om jag ska ha köttet i soppa eller till annat, plus att jag kokade buljong på skrovet. Det känns fint att hushålla på det viset. Priset i kronor blir rimligt också. Vanliga kycklingfiléer är alldeles för billiga med ditt resonemang ovan. Inte är de goda heller.

Panikåt ett paket färsk pasta (kokad såklart) med ricotta och spenat idag efter en lång dag. Ännu en inspirerande matdag :D

Åt dock finfin fika tillsammans med @Ceta förut idag, fruktsallad ihop med "glass" gjord på fryst mango och turkisk yoghurt. God äpplemust och supergod Citronsoda från Byaregårdens bryggeri till det (och kaffe och macka också, inte att förglömma).

Idag gjorde främst mannen supergod middag. Vi fick grillad hjortstek, grillade knyten potatis,smör och en grym viltkrydda och grillad gem-sallad med lite citronolja och salt på.
Fantastiskt gott!
Jag hade gjort sallad, en dressing på rosevinegrätt och en fantastiskt gott kryddsmör med whisky, rostad vitlök, olika pepparsorter och en krydda som heter pasta rossa. Mums!

Grillpremiär igår (bättre sent än aldrig) och dessutom internationella hamburgardagen => Anammas sojaburgare, friscobröd och hemgjord curry"majonnäs". Det ogenomtänkta dryckesvalet rosé passade inte så illa till som jag trodde.

Har firat mig själv hela dagen. Väcktes med denna frukost:
13254315_10207772051037389_9588129735280275_n.jpg

Vattenmelon, hembakta brödpinnar med tryffelbrie, soygurt med hemgjord granola och grönt te.

Lunch: Minestrone med brödpinnar och mer tryffelbrie.

Middag: fajitaenchiladas och en vattenmelonsallad med avokado och koriander.

Jag har citron/lime/ingefära marinerade kycklinglår i ugnen, serveras med potatis/broccoli/västerbottenost bakelser, massor av grön sparris och en limesås.
Kaffe och chokladtryffel till dessert.

Hybrisdelen, tryffeln är egengjord på Valrhona 70%, smör från Normandi och 40% grädde och smaksatt med Hennesey XO.

Gårdagens morsdagmiddag bestod av kycklinglårfilé (som alltså egentligen är ett urbenat kycklinglår) som sambon hade marinerat i några timmar i någon mumsig marinad. Jag kunde utläsa att den var kryddad med bl.a. chili, citron, vitlök, soja och timjan. Dessutom hade han på lite honung under tillagningen. Till det serverade han ugnrostade morötter och potatis och så gjorde vi en sallad på sweet gem, gröna sojabönor, blomkål, söt paprika och rödlök, med en citronette med både dijon och "vanlig" senap. Svärmor och svåger kom för att äta också och tog med sig skuren frukt i form av honungsmelon, mango och jordgubbar och ett lass med olika sorters glass. Svärmor och jag delade på en halvflaska Asti Cinzano till efterrätten - det har jag inte druckit på flera år och det var jättegott! BARNET fick en kycklingbit som inte hade vitlök i marinaden och åt faktiskt tre, fyra små bitar och en potatisklyfta. Hon åt desto mer glass, så jag förstår varför hon sov lite roligt i natt. :angel:

Frukten som blev över blev frukostsmoothie. :d

I lördags firade vi mammas födelsedag med egenrökt lax (sååå gott), pressad potatis, sparris, haricots verts och romsås. Alltid gott. Jag drack mycket god äppelmust från Kullabygden till.

Igår gjorde jag en god köttfärssås till mig och min dyre fader. Parallellt gjorde jag matlådor till veckan, stora köttbullar med sambal och fetaost, rostade grönsaker och lite halloumi. Yoghurtsås kommer att skapas till varje måltid lite närmare ättillfället.

Gårdagens morsdagmiddag bestod av kycklinglårfilé (som alltså egentligen är ett urbenat kycklinglår) som sambon hade marinerat i några timmar i någon mumsig marinad. Jag kunde utläsa att den var kryddad med bl.a. chili, citron, vitlök, soja och timjan. Dessutom hade han på lite honung under tillagningen. Till det serverade han ugnrostade morötter och potatis och så gjorde vi en sallad på sweet gem, gröna sojabönor, blomkål, söt paprika och rödlök, med en citronette med både dijon och "vanlig" senap. Svärmor och svåger kom för att äta också och tog med sig skuren frukt i form av honungsmelon, mango och jordgubbar och ett lass med olika sorters glass. Svärmor och jag delade på en halvflaska Asti Cinzano till efterrätten - det har jag inte druckit på flera år och det var jättegott! BARNET fick en kycklingbit som inte hade vitlök i marinaden och åt faktiskt tre, fyra små bitar och en potatisklyfta. Hon åt desto mer glass, så jag förstår varför hon sov lite roligt i natt. :angel:

Frukten som blev över blev frukostsmoothie. :d
Jag har nog frågat förut, men vad är egentligen en citronette?

En vinägrett med citron istället för vinäger? En vinägrett med citron istället för olja och vinäger? En vinägrett med citron ì? Eller något annat?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka