Tittar in i ditt kök, del 11

Status
Stängd för vidare inlägg.
Eftersom min vuxne SON har sorg efter sin farmor att bearbeta just nu, samlade vi ihop oss hemma igår över en middag. SONEN går uppenbarligen i barndom i sin sorg, och bad om sin barndomsfavorit kyckling med vitvinssås till middag. Med basmatiris, en tabouleh-inspirerad sallad och sparris till, blev det inte så dumt. Vitt vin inte bara i såsen utan också i glasen, och rätt trevliga samtal om livet och tingen hela kvällen.

Numera har de nästan alltid Kravmärkt kyckling i min närmaste affär. Jag är noga med det just när det gäller kyckling.

Låter ändå som en trevlig familjemiddag @Petruska trots sorgomständigheter.

Jag har nyligen tittat efter ekokyckling i båda mina närmsta butiker, och de hade faktiskt sådan hel krav-ekokyckling :) Har inte köpt det då jag knappt köper kött längre men blir jag sugen så vet jag nu att det finns. Skulle kanske ännu hellre se ekokravkycklingfiléer då det känns lite mycket med en hel kyckling ibland, men men.

Jag lagade och åt med behållning kycklingfiléer för bara några veckor sedan. Det var nog 3-4 år sedan jag senast lagade kyckling och då när jag hittade hel ekologisk (Bosarp). Men nu fanns även Bosarpskycklingen i lite mindre delar i min butik så det verkar som att den efterfrågan visar sig också i utbudet.

Sedan kommer kyckling aldrig att bli stapelvara i mitt kök heller, men någon enstaka gång känner jag mig ok med att kunna laga en måltid med kyckling, som kostat ett rimligt pris att köpa. "Rimligt" då i förhållande till vilka resurser som lagts på kycklingen i dess liv, inte rimligt i betydelsen så billigt som möjligt för min plånbok.

Jag hade tänkt hämta pizza men orkade inte så det blev pasta med Mias sås, bacon och färskriven parmesan. Smakade bra och mättade.

Jag och partner har sedan en tid tillbaka beslutat att dra ner på kötteriet. Vi är bägge två gamla vegetarianer som blev köttätare och som med åren gått lite till överdrift i köttmängderna..

Meeen, idag blev det ändå baconlindad sparris med portabello-svampar i ugn (fyllda med vitlöksfärskost, hackad chili, och svamp-innanmäte) med ciabatta och hummus :o.

Jag och partner har sedan en tid tillbaka beslutat att dra ner på kötteriet. Vi är bägge två gamla vegetarianer som blev köttätare och som med åren gått lite till överdrift i köttmängderna..

Meeen, idag blev det ändå baconlindad sparris med portabello-svampar i ugn (fyllda med vitlöksfärskost, hackad chili, och svamp-innanmäte) med ciabatta och hummus :o.

Vi åt också baconlindad sparris! Fast bara. Alltså inget till. Jag åt säkert min egen vikt i sparris känns det som.

Gårdagens lunch.

41Ehtz1.jpg

Vi är sugna på bulgursallad här hemma :). Men efter en längre period av olika varianter av tabbouleh så börjar vi bli rädda för att tröttna på denna briljanta bulgurrätt :nailbiting:.

Vad kan man hitta på i kategorin bulgursallad som ligger utanför boxen (den klassiska med rödlök, kikärtor, fetaost etc.)? Hilfe!

Vi är sugna på bulgursallad här hemma :). Men efter en längre period av olika varianter av tabbouleh så börjar vi bli rädda för att tröttna på denna briljanta bulgurrätt :nailbiting:.

Vad kan man hitta på i kategorin bulgursallad som ligger utanför boxen (den klassiska med rödlök, kikärtor, fetaost etc.)? Hilfe!

Vad tror ni om:
bulgur, kronärtskocka, paprika (gul och röd), gurka, solroskärnor, paprikapesto, vårlök, svarta oliver och en dressing med citronsaft :)?

Vad tror ni om:
bulgur, kronärtskocka, paprika (gul och röd), gurka, solroskärnor, paprikapesto, vårlök, svarta oliver och en dressing med citronsaft :)?
Jag tänker att bulgur funkar med allt. Här blir det nog med lök, rucola, tomat och granatäpple idag. Ev även nektariner. Aka bulgur med kylskåpsrens. Kikärtsbiffar och baba ganoush om jag orkar.

Jag tänker att bulgur funkar med allt. Här blir det nog med lök, rucola, tomat och granatäpple idag. Ev även nektariner. Aka bulgur med kylskåpsrens. Kikärtsbiffar och baba ganoush om jag orkar.

Bulgur är en kolhydraternas kamelont :love:.

Mitt förslag på granatäpple fick kalla handen här i huset :rage:.

Om man vill variera sina varianter av grönsakspuckar kan jag rekommendera biffar bestående av riven rotselleri i mishmash tillsammans med ägg, riven gullök, ströbröd och en mild riven ost. Smakar gudomligt! Perfekt som burgare och konverterar vilken militant köttätare som helst :sneaky:!

Idag blir det... grillat! :D Långgrillning av revbensspjäll så särbon kan ta med när han åker på jobb imorgon och någon del av älg att äta idag. Oklart vad det blir till ännu (och herr Sömntuta har inte kravlat sig upp ännu :cautious:).

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka