Tittar in i ditt kök, del 11

Status
Stängd för vidare inlägg.
Och yoghurt. Men antagligen behöver det vara konventionell mjölk/yoghurt, så det hjälper inte @Trani .
Nejdå, alla typer av vegetabilisk mjölk och yoghurt fungerar bra. Jag gör t ex raita på soyghurt som mildrar bra. Vatten gör det värre ja, däremot tycker jag att coca cola och öl lindrar ganska bra. Bröd fungerar ju också som sagt så det är ju inte bara fett som lindrar, stärkelse verkar också fungera.

Äter ofta stark mat så jag kan det där. :D

Nejdå, alla typer av vegetabilisk mjölk och yoghurt fungerar bra. Jag gör t ex raita på soyghurt som mildrar bra. Vatten gör det värre ja, däremot tycker jag att coca cola och öl lindrar ganska bra. Bröd fungerar ju också som sagt så det är ju inte bara fett som lindrar, stärkelse verkar också fungera.

Är vi inne på experiment kan jag säga att cider eller vin hjälper inte, det vet jag från empiri :crazy: :nailbiting:

Jag har nog tänkt mig att det är den ömt omhuldade och magiska kombinationen av fett och protein (som i komjölk) som lindrar. Det förklarar iofs inte att bröd funkar, där ligger ju stärkelsehypotesen närmare till hands.

Jag har inte lyckats hitta någon fejkyoghurt som jag är nöjd med hittills, förresten. (Inte för chilin, utan med bär och müsli på sommaren. I kaffet har jag numera havremjölk.)

Här blir det grillat idag :D

Jag experimenterade ju med en rub för nötkött och fick till något med diverse örtkryddor, piri-piri, ancho, chipotle meco, svartpeppar, torkad lök (schalottenlök och vanlig), ramslökssalt, brun farin och kakaopulver. Mindre socker än rubben till revbensspjällen. Vi får se hur det blir :p

Jag hittade en bit ryggbiff från Hälsingestintan :up: plus att det blir baconlindad sparris, fyllda champinjoner och tzatziki till.

Jag har inte lyckats hitta någon fejkyoghurt som jag är nöjd med hittills, förresten. (Inte för chilin, utan med bär och müsli på sommaren. I kaffet har jag numera havremjölk.)
Jag har nog tipsat dig tidigare men den enda jag tycker är i närheten av "svensk naturell" yoghurt är Carlshamns soyghurt (tror de har bytt namn till Plant-någonting). Jag äter sällan soyghurt sådär med müsli och liknande utan använder den för det mesta i matlagning (älskar raita!) och bakning eller möjligen i smoothies.

Jag har nog tipsat dig tidigare men den enda jag tycker är i närheten av "svensk naturell" yoghurt är Carlshamns soyghurt (tror de har bytt namn till Plant-någonting). Jag äter sällan soyghurt sådär med müsli och liknande utan använder den för det mesta i matlagning (älskar raita!) och bakning eller möjligen i smoothies.
Jag vill liksom ha yoghurten som någon sorts sommarlyx med bär, så jag är rätt petig med smaken. Men jag ska testa! Jag är ju inte vegan, men om ett vegant alternativ känns rimligt likvärdigt väljer jag ju det.

Raita och andra yoghurtsåser kan jag absolut göra på acceptabel veganyoghurt.

Jag vill liksom ha yoghurten som någon sorts sommarlyx med bär, så jag är rätt petig med smaken. Men jag ska testa! Jag är ju inte vegan, men om ett vegant alternativ känns rimligt likvärdigt väljer jag ju det.

Raita och andra yoghurtsåser kan jag absolut göra på acceptabel veganyoghurt.
Om du är pysslig och får tag på yoghurtkultur så kan du prova att göra egen vegetabilisk yoghurt. Undrar om det t ex går att göra kokosyoghurt på kokosmjölk?

Alpros soygurt med kokossmak är den godaste veganska yoghurten jag smakat! Mild and creamy heter den. Lite liten förpackning (0,7 liter) och lite för många kronor för att det skulle bli min vardagsyoghurt dock, men som sommarlyx borde den passa fint. Jag har tyvärr inte hittat någon annan vegansk yoghurt som är tillräckligt god förutom den :up:

Mina föräldrar har åkt till sommarstugan, jag valde att stanna kvar hemma hos dem eftersom jag inte riktigt pallar utetoalett och utedusch samt promenader vid havet (längtar!!!) med min gipsade fot. Men de lämnade en välfylld kyl innan de åkte så jag ska nog klara mig fint till söndag :up: får fler uppmuntrande besök i helgen med, alltid trevligt. Tur det finns hembakt i frysen!

Känslan när man promenerar genom ett veritabelt inferno av ramslök som bara fortsätter och fortsätter och fortsätter... och man får inte plocka ens en liten kvist därför att man befinner sig i ett naturreservat. Den känslan. :meh:
Som när man är jättekåt på en person som är totalt ointresserad av en - maximal frustration.

---
Effektiv matlagning idag: slängde in potatis, champinjoner och rödlök med olja, salt och dragon i ugnen och fick annat gjort under tiden de tillagades. Tidigare nämnd hummus till.

Ett tips: Färsk gurkmeja avger en väldigt gul färg på ens fingrar om man skalar och handskas med den utan handskar....... Svår att tvätta bort, dessutom. Just sayin´.....

För att bidra till soygurtdiskussionen så äter jag alltid smaksatt Plant till frukost. Varierar mellan jordgubb, vanilj och rabarb. Rabarb med granola smakar paj och jag är en gottegris :o

Påssoppa i den spännande smaken...potatispurjo.
Kommer nog aldrig mer äta det efter detta.
Tidigare idag har det inmundigats dito soppa och en chokladtryffel.
Som jämförelse innehåller en tryffel 64 kcal, soppan 100. Galet:D

Har även ätit en skiva rostbiff.

Japp, börjar bli less. Det är satans enformigt efter 4 veckor.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka