Tittar in i ditt kök, del 11

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag och min mor förmiddagsfikar så mycket att mina luncher blir väldigt sena (äter lunch just nu), och ganska lätta typ sallad med halloumi eller fetaost. Men ikväll ska vi laga röding! Jag har fått i uppdrag att fundera ut tillbehör. Lutar åt jordärtskocks-potatismos (eller puré låter kanske finare ;) ).

Igår misslyckades PARTNER med maten! Något liknande har aldrig förr inträffat.

Riset var så salt att det var oätligt. Auberginecurryn och böncurryn var i gengäld helt osaltade. Vi kastade riset och saltade currysarna på tallrikarna och åt dem med bröd till. Det blev ganska gott till slut ändå.

Precis, som att vi varje dag behärskar oss och aktivt låter bli att äta kött. Så tror jag inte att det är för särskilt många.
De jag känner som tycker att de borde vara vegetarianer men som inte riktigt orkar/vill/kan avstå från kött, är helt enkelt inte vegetarianer. (Sen kanske de äter ganska lite kött, men det är ju inte konstigare än att man inte orkar/vill/kan avstå från sötsaker, men man ser till att vara lite måttlig.)

Ok, note to self... var noga med att INTE ha näsan i närheten av mixern när du gjort en relativt chilihet rub och öppnar locket :crazy:

*seriöst, det gör f-n ONT i näsan nu :(*

Matframgångarna med BARNET fortsatte under tisdagen: hon åt gröt och smörgås till frukost och en kycklingbulle, en morotsstav, lite majs och en BROCCOLIBUKETT (med stam) till lunch. Hon älskade broccoli när hon var runt året, såpass att man fick ge henne av de andra sakerna först om man ville att hon skulle få i sig något mer än bara broccoli. Men sen hände något och hon ratade det. Själv åt jag kycklingbullarna med tomatsås och en hög broccoli - det passade bättre med pasta. Kvällsmat blev rester av kikärtsgrytan åt mig och sambon och BARNET bad om kvällsgröt eftersom hon var dödstrött och ville gå och lägga sig. Hon åt 1,5 vuxenportioner mannagrynsgröt med mycket kanel och lite grädde. Sen slocknade hon vid 19:30 - som ett "normalt" barn (hon är ganska kontinetal i sina sovtider annars).

Gårdagens lunch blev kikärtsgryta igen - den blir godare för varje dag - och middag blev tortilla fylld med sallad, hoummus och fetaost. Hoummus och tortilla är ny stapelföda i det här hushållet. Och sallad. :D

Funkade jättebra! Mycket olja i den och det är väl fett som lindrar. Och det var väldigt gott att dippa nachos i hummus.
Vitt bröd bredvid maten lindrar också bra om chilin blivit lite för het. Jag lärde mig det som barn när min pappa och jag var på besök i en romsk familj och jag blev lite för ivrigt nyfiken på de inlagda chilifrukterna. Vatten, däremot, gör det bara värre, enligt samma romer.

Vitt bröd bredvid maten lindrar också bra om chilin blivit lite för het. Jag lärde mig det som barn när min pappa och jag var på besök i en romsk familj och jag blev lite för ivrigt nyfiken på de inlagda chilifrukterna. Vatten, däremot, gör det bara värre, enligt samma romer.

Jo, vatten är big no-no, det gör det bara värre. Måste man dricka något är mjölk bättre.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Kattbilder #10
  • Målbilder för trubbnosar.

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka