Tittar in i ditt kök, del 11

Status
Stängd för vidare inlägg.
Ja, jag har faktiskt funderat lite på de pedagogiska aspekterna av det där.

Intressant om du lyckas förhindra att BARNET ens provsmakar på hela tiden.

Jag har hittills sagt att det är som ostron, något man lär sig att gilla som vuxen. Sen tror jag den märkliga lukten avskräcker. Men det är lurigt, jag vill i största möjliga mån undvika att överföra mina viktnojor på avkomman. PIPPIN är mycket skeptiskt till soppan vilket hjälper.

Sen mörkar jag ju för BARNET, jag har dels ett antal kilon att hantera på ett vettigt sätt, men jag vill inte att BARNET vet att jag dietar så BARN-versionen av min soppdiet är att jag har ont i ryggen och därför blivit tillsagd av doktorn att jag måste tappa några kilon.
BARNET blev väldigt upprörd när jag inte åt samma mat, så jag fick vara kreativ och dessutom låtsas att min soppa är supergod men absolut bara för vuxna.
Det där är ett dilemma jag har också. Skulle behöva kickstarta med pulver också tror jag, men lillungen är fruktansvärt uppmärksam och mottaglig för alla signaler och hon behöver verkligen inte vara det. Har slutat dricka läsk och nästan slutat dricka mjölk till maten och redan dessa små saker går hon uppmärksammat. Kör med någon historia om att jag just nu tycker vatten är såååå gott! :meh:

Det är svårt.

Det där är ett dilemma jag har också. Skulle behöva kickstarta med pulver också tror jag, men lillungen är fruktansvärt uppmärksam och mottaglig för alla signaler och hon behöver verkligen inte vara det. Har slutat dricka läsk och nästan slutat dricka mjölk till maten och redan dessa små saker går hon uppmärksammat. Kör med någon historia om att jag just nu tycker vatten är såååå gott! :meh:

Det är svårt.
Men vatten är väl ändå den "normala" eller vanligaste måltidsdrycken för vuxna? Vill barnen dricka mjölk till maten, så okej för det, men jag har knappt sett en vuxen människa dricka mjölk ur glas på många år. Och läsk är ju för sött för att funka till vardags, det behöver ju barnet lära sig.

Jag hade sagt ungefär det: läsk ska ingen dricka till maten annat än mycket undantagsvis och vatten är vad vuxna brukar dricka till mat. Barnet kan få välja mellan mjölk och vatten, tänker jag (om nu någon orkar bära hem all den där mjölken).

Dagens jobbmatlagning lär inte resultera i något nobelpris i komplexitet direkt. Men det är verkligen ungarnas favorit. Tacos. Jag landade som vanligt på det vegetariska (eller, specialkost om jag ska vara noga, jag gjorde lite annat också) och hottade upp sojafärsen med lite grönsaksfärs också, för att runda av sojans lite speciella smak.

Det är svårt.

Jag känner att jag vill inte hymla med att jag försöker tappa några kilon, men jag kör stenhårt på att det är enbart av hälsoskäl. Hellre det än att hon tror att jag är missnöjd med min kropp oavsett det egentliga skälet. Hälsoaspekten är ju också en faktor även om det mest handlar om att jag vill kunna ha mina vackra klänningar i sommar.

Jag känner att jag vill inte hymla med att jag försöker tappa några kilon, men jag kör stenhårt på att det är enbart av hälsoskäl. Hellre det än att hon tror att jag är missnöjd med min kropp oavsett det egentliga skälet. Hälsoaspekten är ju också en faktor även om det mest handlar om att jag vill kunna ha mina vackra klänningar i sommar.

... Och därav soppor istället för Shakes. Soppa ser ut och känns mer som mat än en syntetisk jordgubbsdryck.

Men vatten är väl ändå den "normala" eller vanligaste måltidsdrycken för vuxna? Vill barnen dricka mjölk till maten, så okej för det, men jag har knappt sett en vuxen människa dricka mjölk ur glas på många år. Och läsk är ju för sött för att funka till vardags, det behöver ju barnet lära sig.

Jag hade sagt ungefär det: läsk ska ingen dricka till maten annat än mycket undantagsvis och vatten är vad vuxna brukar dricka till mat. Barnet kan få välja mellan mjölk och vatten, tänker jag (om nu någon orkar bära hem all den där mjölken).
I min familj är mjölk den naturliga drycken till mat, både för barn och vuxna. Läsk någon gång på helgen.

Sen mörkar jag ju för BARNET, jag har dels ett antal kilon att hantera på ett vettigt sätt, men jag vill inte att BARNET vet att jag dietar så BARN-versionen av min soppdiet är att jag har ont i ryggen och därför blivit tillsagd av doktorn att jag måste tappa några kilon.
BARNET blev väldigt upprörd när jag inte åt samma mat, så jag fick vara kreativ och dessutom låtsas att min soppa är supergod men absolut bara för vuxna.
VARM soppa tillsammans med BARNET? :eek::eek::eek:

Ikväll ska chokladshake testas när BARNET somnat. Misstänker att den måste vara iskall för att vara drickbar, så isbitar prepareras och geggan är skakad. Så även jag efter att ha känt lukten. Förstår inte att det ska vara så märkliga syntetiska lukter.

Jag fick massa spännande matlagningsgrejer av mina föräldrar som varit iväg på Sri Lanka. Något chokladpulver som ska blandas med vatten och banandroppar, verkar otroligt spännande, någon curryblandning (kommer jag kunna äta den? Tänk om det faktiskt smakar något och inte bara är gul :eek: så många frågor), någon typ av torkad chili samt typ tio sorters te. Kul grejer stt få (och jag hoppas det är något mer användbart än bananketchupen som följde med hem sist föräldrarna var ute och reste, för det är en mycket märklig produkt :D)

I min familj är mjölk den naturliga drycken till mat, både för barn och vuxna. Läsk någon gång på helgen.
Sambon och sonen dricker med mjölk, så även svärföräldrarna. Men de är uppvuxna med mjölkkor.
Här är jag den udda fågeln som dricker vatten, de tycker fortfarande det ser otroligt torftigt ut med mitt vattenglas

Födelsedagsmiddag nummer 2 stod partnern för igår. En sås som skapad av gudarna, gjord på kycklingfond med kålrot, kycklingskrov, morötter, lök och vin och allsköns annat, som puttrat i två dagar. Fonden infuserades sedan med ingefära, vitlök och koriander samt citron för fräschör. En skvätt grädde och en skvätt vin på slutet. Herregud, det var bland det godaste jag nånsin ätit. Till detta majskycklingbröst, varsamt och perfekt stekt, samt rostad sparris och rostad mandelpotatis. Samma bubbel som kvällen innan. Bliss! Chokladfondant med hallonspegel till efterrätt. Idag ska vi äta resterna. :d

Idag blir det kycklingklubbor, gjorde en enkel marinad på sweetchilisås, soja, peppar salt och vitlök som jag penslade på. Till det blir det baguette och sallad.

BARNET och DEN RINGMÄRKTE har ätit en tidig curry. En fiskcurry, för ovanlighetens skull. Fräst rödKÅL vid sidan med röda, filéade apelsiner och lime samt nästan friterade morotsremsor.
Lite ris också.

Jag väntar ivrigt på min gomorrashake.

BARNET och DEN RINGMÄRKTE har ätit en tidig curry. En fiskcurry, för ovanlighetens skull. Fräst rödKÅL vid sidan med röda, filéade apelsiner och lime samt nästan friterade morotsremsor.
Lite ris också.

Jag väntar ivrigt på min gomorrashake.

Jag tycker du är grymt stark som kan laga mat åt andra och låta bli att äta själv. Och jag förstår verkligen varför du gör det. Är du konstant hungrig eller funkar det hyfsat?

Jag tycker du är grymt stark som kan laga mat åt andra och låta bli att äta själv. Och jag förstår verkligen varför du gör det. Är du konstant hungrig eller funkar det hyfsat?

Jag är hungrig, men inte sugen.
Det är en himla skillnad. Annars kan jag bli sådär besatt av att få mat i mig, det känns som jag ska avlida på kuppen om jag inte får mat NU.
Nu är jag lite småhungrig men kan fungera ändå.
Jag inser också att jag ofta äter utan att vara hungrig.
Jag tror det har att göra med mina tidigare ätstörningar, jag åt inget, sen kunde jag äta allt och gillade det efter ett tag, sen kunde kag helt plötsligt inte äta lika mycket längre men hade kvar perioder av hetsätning utan att kräkas. Jag har knappt känt mättnad eller hunger på länge, jag äter liksom tills det tar stopp.
Nu har jag fasta tider, känner hunger men också mättnad när jag ätit min soppa/whateversubstitutförmat. Sen blir jag hungrig igen. Men jag överlever. Och mår bra. Jag får inte matpanik, utan har lagom mycket koll och hunger.
Jag äter 07, 10, 14, 17 och 21-ish.
Äter jag för tidigt på kvällen vaknar jag hungrig, så jag föredrar att vara hungrigare på kvällen och vakna nöjdare. Sen har jag bestämt en exakt tidsperiod, så oavsett resultat kommer jag fasa in mat igen då. Annars kan jag troligen rasa iväg åt fel håll. Jag räknar inte kalorier utan lagar nyttig mättande mat till alla. Feta produkter vid sidan av för övriga i familjen som behöver det.
Börja med frukosten i en vecka, sen frukost+ lunch och sist frukost-lunch- middag eftersom middag är det trevligaste.
Jag ska se till att hitta ett trevligt mellanmål eftersom det hjälper mig att äta lagom mycket till måltiden.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka