Tittar in i ditt kök, del 11

Status
Stängd för vidare inlägg.
Inte "kål" i den strikta meningen något ur brassica-släktet, men vad fan. Helgens inledande trädgårdspyssel har i alla fall hittills resulterat i en paj med fyllning av kirskål, nässlor, morot och fetaost.

Solen skiner, ett glas lagom kylt rosé till, sitter på verandan med utblick över trädgårdens blommande påskliljor och ett hav av scillor. Tvätten hänger ute på tork och på andra sidan gräsmattan går hästarna utan täcken och mumsar på det spirande gräset. En helt okej lördagslunch för både två- och fyrbenta. :)

Snabbmat idag pga trötthet och jobb; bönpasta med riven ost och majs.
För att vara en god sambo och visa lite god vilja (det är ju ändå lördag liksom) pocherade jag ett ägg som min sambo fick till den fantastiska måltiden :D (det var kul att pochera ägg, synd bara att det är så läbbigt)

Chokladshake till frukost, helt okej.

Igår blev vi bjudna på middag, jag medförde en PPP-påse:D de andra åt kyckling, ugnsrostad potatis och gulbetor, jag gjorde en sallad med gröna linser, blandat grönt, citron, olivolja, rödlök, filéad apelsin, körsbärstomater och lite flingsalt. Yoghurtröra till.
Mycket trevligt!

Planerar en pastalunch åt BARNET och DEN RINGMÄRKTE, ska göra linguini med småmusslor och tomater.

Har jag berättat att jag är störtkär?

Föremålet för min förälskelse är dijonsenap. Jag har aldrig tidigare varit så förtjust i senap och haft en burk stående mest för vinägretter, men nu vill jag ha det i allt! Det ska vara så mycket och så starkt att näsan rensas och vägen till att uppskatta smaken har för mig gått via wasabi.

Vad använder ni dijonsenap till?

Min lunch idag består av tre sorters kål(kålutmaningen är en barnlek!): lättkokt broccoli, finstrimlad snabbpicklad vitkål(med rödlök) och rester av ugnsbakad fänkål, kikärtor i dijonstinn vinägrett och en klick keso rörd med dijonsenap. Toppade med rostad mandel.

Planerar en pastalunch åt BARNET och DEN RINGMÄRKTE, ska göra linguini med småmusslor och tomater.

Som någon skrev, imponerande karaktärsstyrka att laga mat åt andra utan att själv äta av den, men också imponerande att fortsätta skriva i en tråd som denna, där någon annan när som helst kan skriva om frossande på chokladfondant eller pommes med bearnaisesås och liknande. :bow: :up:

Kul! Jag är på vad gäller ogräs, om ramslök från förra året räknas. Har nämligen det i frysen.

PPP-påse till lunch, paddan ratades på idéstadiet så det blev råstekt potatis med massa vitlök och persilja med kyckling, svartkål och spenat till de andra. Picklad rödkål till. Den blev visst god:)

Jag delar hemskt gärna med mig av ogräs, om någon känner att den saknar sådant...! :D Nyuppgrävda rötter av åkerfräken :rage:, o-be-gräns-ade mängder av kirskål samt rikligt med späda, fina nässlor och maskrosorna är på gång. Flädern har iofs inte kommit så långt men kanske man kan såga ner och göra något.... barkbröd? Så jag blir av med en del av den också. KOM OCH HÄMTA!!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka