Tittar in i ditt kök, del 11

Status
Stängd för vidare inlägg.
Även här blev det kål, nämligen vitkål.
Ugnsrostad ihop med potatis, sedan mixad till puré ihop med créme fraiche samt lite cayennepeppar. Ganska så gott ändå, dock var det en mycket dålig kombo rent texturmässigt till min långkokade coq au vi. :mad: det blev liksom bara sörjigt när purén inte ville suga åt sig den fina vinsåsen. Så resten av grytan får bli lunchlådor ihop med ris medans purén får sällskap av läbbig korv imorgon när sambon äter lunch och jag är på jobbet :up:

Jag är hungrig, men inte sugen.
Det är en himla skillnad. Annars kan jag bli sådär besatt av att få mat i mig, det känns som jag ska avlida på kuppen om jag inte får mat NU.
Nu är jag lite småhungrig men kan fungera ändå.
Jag inser också att jag ofta äter utan att vara hungrig.
Jag tror det har att göra med mina tidigare ätstörningar, jag åt inget, sen kunde jag äta allt och gillade det efter ett tag, sen kunde kag helt plötsligt inte äta lika mycket längre men hade kvar perioder av hetsätning utan att kräkas. Jag har knappt känt mättnad eller hunger på länge, jag äter liksom tills det tar stopp.
Nu har jag fasta tider, känner hunger men också mättnad när jag ätit min soppa/whateversubstitutförmat. Sen blir jag hungrig igen. Men jag överlever. Och mår bra. Jag får inte matpanik, utan har lagom mycket koll och hunger.
Jag äter 07, 10, 14, 17 och 21-ish.
Äter jag för tidigt på kvällen vaknar jag hungrig, så jag föredrar att vara hungrigare på kvällen och vakna nöjdare. Sen har jag bestämt en exakt tidsperiod, så oavsett resultat kommer jag fasa in mat igen då. Annars kan jag troligen rasa iväg åt fel håll. Jag räknar inte kalorier utan lagar nyttig mättande mat till alla. Feta produkter vid sidan av för övriga i familjen som behöver det.
Börja med frukosten i en vecka, sen frukost+ lunch och sist frukost-lunch- middag eftersom middag är det trevligaste.
Jag ska se till att hitta ett trevligt mellanmål eftersom det hjälper mig att äta lagom mycket till måltiden.

Det låter som en väldigt genomtänkt plan med syfte och mål definierade. Det låter klokt att införliva riktig mat ganska så snart - gissar att du ligger väldigt lågt kalorimässigt och man kan ju bli lite "hög" på det efter ett tag, plus att det förstås kan trigga andra grejer.

Ugnsbakad regnbågsforell, dito fänkål(mums!), potatis, morotssallad och någon sorts sås(nog baserad på crème fraîche, jag fegade och hoppade över den). Inte för att det känns juste att recensera andras matlagning(personen i fråga är en nära släkting, så jag tar mig den friheten:D), men det här var slöseri på fisken. Överlagad och med tillbehör som inte riktigt tillförde något i sammanhanget. Desto bättre var den mörka chokladkakan i två lager som serverades med hallon och bubblet vi fick före maten.

Febrig, hostig, förkyld, allmänt eländig och dessutom under viktminskning.

Partner orkade göra pasta med svamp, lök, spenat och fetaost. Det var helt ok, men ingen upplevelse. Inget vin, eftersom jag ändå inte orkar njuta av det.

En chokladbit till kaffet och lite Gammeldansk efteråt.

Jag har tur idag igen.
Jag åker till stallet - son och hans flickvän lagar baconlindad kycklingfilé med ugnsrostade rotsaker och tzatziki. Grönsallad; sonen råkade ta vitkål istället för isbergssallad med två sorters tomat, gurka, physalis och blåbär. Ett glas rödvin till maten. Gino till efterrätt

Nu knarkar jag nybakt fröknäcke ur kvällens första sats.
Tidigare har jag käkat broccoli, tomat och ägg stekt i riktigt kvalitetsstekfläskflott.
Till det egenbrygd ale.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka