Tittar in i ditt kök, del 11

Status
Stängd för vidare inlägg.
Flådig middag i Norge = en rejäl bit oxfilé (visserligen perfekt stekt), några stackars potatisar med skalet på, god bearnaise och nån typ av rotfruktsmos, samt EN (!) sparris. Inga andra grönsaker. Och så mycket gelatinig pannacotta med jordgubbssås. Ingen förrätt. Ingen dryck som ingår. 600 spänn. Som hittat!

Igår mellanlandade jag i föräldrahemmet för för-födelsedagsmiddag: biff stroganoff, cornichons, MYCKET sparris och ris, samt varm tjinuskisås och lingon och glass. Oerhört gott. Alkoholfritt bubbel från huset Juhlin (har jag för mig) - väldigt gott och inte särskilt sött. Imorse samma biff stroganoff på rostat surdegsbröd, som födelsedagstraditionen bjuder. Nu åker jag hem och ska försöka ordna alla bra idéer och tankar från kursen.

GRATTIS!!

Nästa nya spännande grej:

FRUKOST!

nutrilette chocolate chip cookie bar.
En kletig grej som verkar bestå av puffat ris, torra små fyrkantiga chokladsubstitut och typ...kolasås?
En märklig frukost. Lite sågspånig konsistens, men inte värsta sorten. 3 glas vatten och te.

Är vid gott mod men önskar att jag var på kontoret så jag kunde göra en soppa istället. Sött klet till frukost är i och för sig gott, men då hellre i form av en chokladcroissant och cappuccino.

Hur ska jag hantera KAFFET? Jag vill ha mjölk i.Är ganska modest i kaffedrickandet, men det är en viktig social grej. Ska jag byta mot te? Vill inte småfuska, då smyger jag in det mesta efter några dagar. Allt eller inget...

Det låter verkligen inte ett dugg kul. Måste du vara sååååå strikt?

Jag skulle nog dricka grönt te om kaffe utan mjölk inte lät lockande.

Jag tror inte jag fixar det annars. Så jag måste nog. Ska se om jag hittar nåt pulver med kaffesmak.
Men mjölk i kaffet? En mycket restriktiv skvätt mellanmjölk? Skulle det funka? Eller är det början på det sluttande planet?

Jag har haft en del kriser kring mjölken i kaffet sedan jag fattade att det var pga mjölk jag hade haft ont i magen i 30+år, och nu har jag i stort sett landat på havremjölk, IKaffe, för ändamålet. (Jag har inte kollat näringsvärdena, men det kan ju tänkas att havremjölk har lägre energiinnehåll än mjölk, samt att det inte är riktigt lika gott och då blir det inte samma sluttande plan-effekt, kanske?)

Men mjölk i kaffet? En mycket restriktiv skvätt mellanmjölk? Skulle det funka? Eller är det början på det sluttande planet?

Jag har haft en del kriser kring mjölken i kaffet sedan jag fattade att det var pga mjölk jag hade haft ont i magen i 30+år, och nu har jag i stort sett landat på havremjölk, IKaffe, för ändamålet. (Jag har inte kollat näringsvärdena, men det kan ju tänkas att havremjölk har lägre energiinnehåll än mjölk, samt att det inte är riktigt lika gott och då blir det inte samma sluttande plan-effekt, kanske?)

Bra tips:)

Jag är lite alltelleringet i typen.

Mellanmål: nutrilette sågspån med kaffesmak. Massa te och bubbelvatten.
Inte gott men mättande. Inte katastrofäckligt som vaniljpuddingsfanskapet igår.

Idag satsar jag på kulturarvet och har för första gången i mitt liv köpt isterband! Jag har även köpt lammkorv, om nu isterbanden visar sig oätliga. Det blir även min variant av cole slaw (ta bort klegget, tillsätt istället grekisk yoghurt och kryddor) samt grönkål stekt med rostade hasselnötter. Givetvis även dansk remouladsås på flaska, det serverar jag alltid till korv. Och surdegsbröd. Vatten till pga viktkris.

Här blev det pressad potatis ihop med ugnsgratierade torsk. Receptet är någon variant av någon känd kocks prisbelönta fisk för förskolor typ. Så himla gott verkligen och typ enda gången jag tycker att blekselleri är fantastiskt :D

Idag satsar jag på kulturarvet och har för första gången i mitt liv köpt isterband! Jag har även köpt lammkorv, om nu isterbanden visar sig oätliga. Det blir även min variant av cole slaw (ta bort klegget, tillsätt istället grekisk yoghurt och kryddor) samt grönkål stekt med rostade hasselnötter. Givetvis även dansk remouladsås på flaska, det serverar jag alltid till korv. Och surdegsbröd. Vatten till pga viktkris.
Remouladsås är sjukt gott! Färdig på flaska är gott men vi gör ofta egen (nåt recept från Ica).

Fiskpinnar, några stekta tortellini, stekta grönsaker, två glas vin.

Tror jag får svårt att få in kål på menyn här hemma den här veckan. Om jag inte gör pizzasallad förståss. Men jag gjorde en vegetarisk gryta på jobbet häromdagen med en hel del vitkål i.

Idag gjorde jag vegetarisk kalops. Det blev... intressant. :laugh:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka