Tittar folk inte igenom sina hundar?

F

Flo-Jo

Nu har den ena killen fått Löss IGEN!!!
DETA ÄR 5 GÅNGEN I ÅR..
Den andra har klarat sig som tur är..
Nu är dom badade bådda två men jag är riktigt förbannad.

Jag tittar igenom mina hundar flera gånger i veckan efter ohyra och liknande fall i pälsen letar efter sår och sådant..
Men det verkar inte alla hundägare göra.
jag vet att de har varit extra skönt för lössen nu när det har varit vamt och sedan regn och fukt.
Jag träfar så himma mycket hundar i Lund när jag är där men ska man behöva skäma ut sig så att man ska behöva fråga vem det är som bär på skiten?

Någon mer än jag som har fått löss eller loppor på sina djur iår?

Snart får kommunen stå för kostnaderna av shampoo och frontline!!

Sv: Tittar folk inte igenom sina hundar?

Någon mer än jag som har fått löss eller loppor på sina djur iår?

Snart får kommunen stå för kostnaderna av shampoo och frontline!!

Menar du seriöst att det är kommunens fel att dina hundar får ohyra :confused:

Personligen skulle jag bara meddela vänner och bekanta som varit i kontakt med hunden att hunden haft loppor/löss och att de bör avlusa sina hundar.

Jag har inte råkat ut för varken loppor eller löss, ingen i mitt närområde har nämnt det heller. Varför är det kommunens fel?:confused:

jag bor också i lund men har inte heller fått ohyra på mina. kanske hjälper scalibor mot det också?

Kanske du skulle vara lite restriktiv med vilka dina hundar får träffa? De behöver ju bara prata med de hundar du känner och vet inte har ohyra, så minimerar du risken rätt stort.

Har inte fått några lusar på mina jyckar någonsin, kanske kan de bero på att de aldrig skulle få hälsa på en okänd hund? (nu kan de ju få löss ändå men man har i alla fall gjort vad man kunnat)

En annan grej. Är du säker på att det är löss och inte så kallade kattloppor? Tycker det är skumt att ni fått det så många gånger på bara ett år.
Tipps är att kolla igenom de stoppade möblerna hemma.

De där med komunen var ironi..eftersom de börjar bli dyrt med allt shampoo för alla onödiga löss.
Mina hundar träffar så många olika hundar det är nästan aldrig samma (konstigt men sant).
Jag kanske ska börja fråga alla man träffar men jag vill inte att någon ska ta illa upp.
Det finns tyvär dom som gör de.

Hur ofta går ni igenom era?
Finns det någon form av halsband eller spray som man kan ta på så att det inte sätter sig så jäkla lätt men som är skonsamt?

Mina hundar har aldrig haft löss men då låter jag inte heller träffa hundar som jag inte känner lr vet att dom inte har löss. Och sedan vet man aldrig vad den hunden kan ha för sjukdom. Ett tips till dig är att inte låta dina hundra träffa "okända" hundar..

låter man sin hund träffa många andra hundar får man nästan räkna med att de drar på sig lite ohyra. är faktiskt lite imponerad över att du sluppit noskvalstret som härjade i lund med omnejd för ett par år sedan. eller fick du också det?

Men det är så tråkigt ska mina hundar inte få träffa sina kompisar!

Det här med att de sitter i möbler och så de vet jag redan när hundarna får de så jag hänger ut allt och tvättar allt och så eftersom som kan leva utanpå huden i 1-2 dygn.
Kattloppor kan de inte heller va vi känner inte direkt någon med katt.
Jag såg direkt att de var löss han hade.

Grejen är den under behandlings tiden som IkIS så låter inte jag honom få träffa någon annan hund.
Hna är shampoonerad nu han har inga kvar i pälsen för dme har jag varit och rykt bort men ägg lägger dem fort.
Frontline har dom fått i pälsen bådda två också.

Nä vi har inte fått nogkvalster men jag vet ett Lundabyggdensdjursjukhus gick ut med larm om det.
Fick ni de?

De där med komunen var ironi..eftersom de börjar bli dyrt med allt shampoo för alla onödiga löss.
Mina hundar träffar så många olika hundar det är nästan aldrig samma (konstigt men sant).
Jag kanske ska börja fråga alla man träffar men jag vill inte att någon ska ta illa upp.
Det finns tyvär dom som gör de.

Hur ofta går ni igenom era?
Finns det någon form av halsband eller spray som man kan ta på så att det inte sätter sig så jäkla lätt men som är skonsamt?

Jag kollar mina varje dag...inte efter löss men att dom är hela och inga fästingar kryper omkring på dom...Frontline till trots:cool:

Det verkar som om löss föredrar vissa hundar. I en bekantskapsflock fanns det någon enstaka som drabbades hela tiden medan det gick obemärkt förbi på dom andra och ändå umgicks hundarna med varandra och inte utanför.

Scali-bor ska vara effektivt mot det mesta i "kryp-väg"...

Kattloppor går även på hundar och du behöver inte ha nån katt för det.
Grejen är det att det spelar ingen roll hur mycket du tvättar om du får in dem utan måste ta dit anticimex i sånt fall.
De är lite vanskliga och käkar bara på värd djuret (hund eller katt)och bor i möblerna. 5 gånger på ett år är nämligen de mest otroliga jag hört om du inte har en smitto härd i närheten.

Det är väl bara fråga dom du träffar om detas hundar haft löss och be dom behandla, även i förebyggade syfte. Inte det minsta pinsamt :crazy:

Mina hundar fick löss förra vintern och det tog ett bra tag innan jag kom på varför dom kliade sig så. Jag kollade dom ordentligt flera gånger men i alla pälsar är det inte så lätt att se de små krypande odjuren innan dom ätit sig feta.

Först skriver du att du nästan aldrig träffar samma hundar och sen att det är synd om hunden då den inte får träffa sina kompisar???:confused:

Är det inte enklast att ha 2-3 hundkompisar som hunden får träffa och inte beblanda sig med okända!

jag menar inte att vara spydig, utan jag menar verkligen att ohyra är något man får räkna med om man låter sin hund träffa många andra hundar. vi träffar också mycket hundar, och det räcker med att de ligger på samma plats eller dricker ur samma skål om man har otur.

vi fick noskvalster av att mina hundar låg i en bil som en smittad hund hade vistats i.

men då berättade jag för alla som vi umgåtts med att de borde hålla sina hundar isolerade tills de var säkra på att deras hundar var fria (eller, helt säker kan man ju inte vara med kvalster om man inte behandlar, men att de inte visade symptom i alla fall).

Liknande trådar

Övr. Hund Alla drabbas vi ju då och då av perider då man inte har så mkt ork eller inspiration till saker. Jag är just nu i en sådan. Det hade...
2
Svar
26
· Visningar
2 765
Senast: Fan of Bill
·
Övr. Hund ... det här är:) Jag kan avslöja så mycket att det är en ras som jag möjligen skulle kunna tänka mig (om ni kommer ihåg min tidigare...
2
Svar
20
· Visningar
4 534
Senast: Lilahnee
·
M
Övr. Hund att inte skapa den här tråden, men nu måste jag få skriva av mig. Har som ni vet fått en cockerspanielhane av mina föräldrar. Jag är...
Svar
15
· Visningar
1 778
Senast: millansnillan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka