Titta ut...

citron

Trådstartare
Jag vete fan vad jag gjort för fel men något måste det vara...

Min hanhund hittar jag allt som oftast på köksbordet av alla jävla ställen,inte för att han letar mat eller så utan för han sitter och tittar ut genom köksfönstret.Ja fanns det något ätbart skulle det nog slinka ner det också:D

Och han far ner som vessla när jag kommer för han vet att han inte får(konstigt eller hur?).Men det verkar som han vill ha uppsikt över tomten,han vaktar inte eller något sånt utan bara sitter där och tittar som det var den naturligaste saken i världen.Jo det spelar ingen roll om stolarna är inskjutna heller för han hoppar i så fall upp på bordet utan problem,alternativt går in under bordet och puttar ut en själv...

Jag blir gråhårig och vet inte vad jag ska göra.Det står totalt still,för övrigt så har vi inga problem alls,jo möjligen att han är lite väl glad i folk och hoppar mer än gärna men det jobbas det hårt på och han blir bättre hela tiden.Han är precis året.

Hjälp...

Sv: Titta ut...

Jag vete fan vad jag gjort för fel men något måste det vara...

Min hanhund hittar jag allt som oftast på köksbordet av alla jävla ställen,inte för att han letar mat eller så utan för han sitter och tittar ut genom köksfönstret.Ja fanns det något ätbart skulle det nog slinka ner det också:D

Och han far ner som vessla när jag kommer för han vet att han inte får(konstigt eller hur?).Men det verkar som han vill ha uppsikt över tomten,han vaktar inte eller något sånt utan bara sitter där och tittar som det var den naturligaste saken i världen.Jo det spelar ingen roll om stolarna är inskjutna heller för han hoppar i så fall upp på bordet utan problem,alternativt går in under bordet och puttar ut en själv...

Jag blir gråhårig och vet inte vad jag ska göra.Det står totalt still,för övrigt så har vi inga problem alls,jo möjligen att han är lite väl glad i folk och hoppar mer än gärna men det jobbas det hårt på och han blir bättre hela tiden.Han är precis året.

Hjälp...

Jag har tyvärr inga råd att ge dig, men det kanske kan vara en tröst att även andra hundar gör så.;)

Min gamla labbe älskade köksbordet, han låg också där uppe och spanade större delen av dagarna. Vårt köksbord stod med kortsidan mot ett burspråk i köket, så man kan förstå att han hade bra utsikt därifrån.

Han var lite rolig, för han verkade inte fatta att vi faktiskt kunde se in genom rutan. När man kom hem och såg honom ligga på bordet kunde man gå fram och stirra in genom rutan och knacka på rutan (ca 20 cm från hans nos) utan att han rörde sig. Men så fort nyckeln sattes i ytterdörren slank han ner från bordet:D

Hoppar han rakt upp på bordet från golvet eller via en stol? För i så fall är det väl bara att skjuta in stolarna. Det har jag fått lära mig att göra annars sitter min hund också på köksbordet och tittar eller äter kvarlämnad mat som väntar på någon unge som är på träning eller så :crazy:

haha:D! min hund älskar att kolla ut igenom fönstret men han vågar inte hoppa upp på
bordet, han brukar hoppa upp med framvagnen i någons knä och ligga och kika ut och
så gläfser han till lite när någon går förbi, det konstiga är att han skiter totalt i folk som går
förbi när han är ute (blir väl tuff när ingen ser honom:p)

men i alla fall så är det ju ett naturlig grej för dom att ha en utkiks plats, men dit köks
bord är väl inte bästa platsen kanske:D!

Hoppar han rakt upp på bordet från golvet eller via en stol? För i så fall är det väl bara att skjuta in stolarna. Det har jag fått lära mig att göra annars sitter min hund också på köksbordet och tittar eller äter kvarlämnad mat som väntar på någon unge som är på träning eller så :crazy:

Är stolarna inskjutna så antingen hoppar han direkt från golvet alternativt går in under bordet och puttar ut en stol...

Jo mitt köksbord är uppenbarligen den bästa utkiksposten här i huset...önskar dock han hade valt något annan plats.

Min hund var likadan. Vi hade en fåtölj ståendes under ett fönster där han brukade hoppa upp och bara sitta och titta, ungefär som Tjuren Ferdinand under sin kork-ek :)

Jag sticker ut hakan och säger att han vaktar ändå.
Sen är det inte glada hundar som hoppar på folk, utan jag kallar det omvänd aggresivitet. Det är inte samma sak. Skulle en mäniska bete sig som normalhunden gör vid besök, så skulle vi undra om inte den personen skulle behöva profesionell hjälp.

Jag tycker att din hund har tagit på sig två arbetsuppgifter i hemmet som han borde få "sparken" ifrån.

Det är inte hans uppgift att spana av gården/cykelvägen utanför eller vad det nu är. Samma när det kommer folk hem till er, det är inte hans uppgift att "styra upp" besökare.

Så jag skulle inte fokusera på själva köksbordet, eller själva hoppandet mot folk, utan i alla väder, i alla situationer, så är det du och ingen annan som styr upp och bestämmer.

Hur då gå till väga: Jo, om du är ute och går, eller i hemmet med för den delen, så kommer du att se att din hund spänner upp sig mot saker. Korrigera direkt! Ett lätt pet, en liten snabb knix i kopplet,eller en liten harkling kan hjälpa, för att avstyra. Men det måste komma på stört, och det måste vara konsekvent.

Hoppandes vid besök, brukar jag styra av genom att göra anspråk på, låt säga, en meters omkrets runt den besökande personen. Närmare än så får min hund inte gå om den inte är helt nervarvad. Kommer den inte ner i varv, blir det inget hälsande.

Sen får du väl dra ner persiennerna eller nåt i köket, eller se till så hunden inte kommer åt fönstret när du inte är där.

Izor ligger dagligen i det burspråk vi har i köket.
Nu är ju han en liten Dvärgschnauzer så han får gott och väl plats där.
Han tar sig dit genom att hoppa upp i kökssoffan och sedan upp i burspråket.
Gå på köksbordet är tabu och det vet Izor.

Jag har inga persienner så det blir lite svårt.

Ute så spänner han sig aldrig mot något heller,går i slakt koppel nästan alltid bakom.Bryr sig överhuvudtaget inte om andra hundar.Han vill mest hälsa på folk dom gånger vi möter såna,vilket han aldrig får men i alla fall.Finns ingen anledning till att hälsa på allting hela tiden,vare sig folk eller hundar.Det som finns utanför är vår gräsmatta,en grusväg som trafikeras av maximalt fyra bilar om dagen,inkl brevbäraren så jag vete katten vad det är han tittar på heller...småfåglarna kanske?

Jag tror inte seriöst att han vaktar,grannens ungar kommer och går här hela dagarna han tittar knappt åt dom ens,skäller aldrig när det kommer någon,ibland går han knappt till dörren ens.Men när han hälsar gör han det väldigt intensivt.Men det jobbar vi som sagt hårt på och det blir bättre.Med tanke på rasen så ser jag inte något negativt i att han är tokglad i folk...Men det betyder inte att det är ok att han hoppar.Vi gör det enkelt för oss där,besökare nonchlerar hund om han inte sitter och hälsar "normalt",dvs inte hoppar.

Men kan du inte ge honom en stol eller något och visa, här får du sitta och titta ut:) Så kanske han nöjer sig med det. Istället för att klänga på andra möbler.. Jag förstår han, lite mysigt att sitta och titta ut;)

Min ena han hund gör oxå så i perioder så sitter han gäran på köksbordet på soffbordet och på andra tänkbara ställen där man kommer högt upp..

Men dvärgar är ju också riktiga spanare... :cool: min står ofta med bakbenen på soffryggen och framtassarna på fönsterbrädan och kikar... sen går han längs soffryggen (som värsta katten) och tittar ut genom ett annat fönster.

Till TS: Jag tror att många hundar gillar att titta ut. Vet inte om det har med dominans att göra eller inte, men för det behöver du ju inte acceptera att hunden är på köksbordet. Alternativet kan ju vara att du ordnar en alternativ spaningsplats... Lycka till! ;)

Men dvärgar är ju också riktiga spanare... :cool: min står ofta med bakbenen på soffryggen och framtassarna på fönsterbrädan och kikar... sen går han längs soffryggen (som värsta katten) och tittar ut genom ett annat fönster.

Ja, det är nog så, hans mamma är likadan tydligen.;)
Och ibland undrar jag om inte vovven tror att han är en katt.:D (fast det finns nog nästan i rasbeskrivningen, eller borde finnas för jag vet flera andra dvärgschnauzrar som också beter sig kattlikt vissa tillfällen).

Tror jag får möblera om i köket så han kan titta ut från något annat än köksbordet...Det är nog enda sättet att få bort honom därifrån.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 722
Senast: fixi
·
Hundhälsa Hej! Min Australian kelpiehane på snart 6 år har varit skadad i över 2,5 månad och trots flera veterinär besök och nästan 2 månader på...
2
Svar
28
· Visningar
5 954
Senast: Linda_A
·
Övr. Hund Varning för långt inlägg! När jag skaffade min dvärgschnauzer Sigge såg förutsättningarna helt annorlunda ut. En god vän och jag var...
Svar
12
· Visningar
4 183
Senast: Hyacinth
·
Relationer Jag har sen snart 2 år tillbaka levt med en alldeles underbar. Jag skulle vilja påstå att det är min livsstörsta kärlek som jag hittade...
10 11 12
Svar
235
· Visningar
67 016
Senast: Voeux
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattbilder #10
  • Senast tagna bilden XVI