titta hit alla.!!!!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: titta hit alla.!!!!

Kan inte förstå varför alla ger sig på Calladora och hennes hantering av hästen! En olycka inträffade, det gör det ibland med hästar, och det var verkligen tur att det inte blev ännu värre än vad det blev!

Man kan alltid vara efterklok när man sitter som "åskådare", men vi vet alla som håller på med hästar att det inte är så lätt när det plötsligt uppstår en situation.

Jag tycker att det alltför lätt blir en dömande ton i vissa svar på inlägg, man kanske tycker att man vet precis hur man skulle gjort själv. Men här har vi ju bara den del av helheten som berättaren ger oss, vi vet inte vad som har hänt innan eller vilka omständigheter som gör att någon gör på ett visst sätt.

Men jag håller med om att det är viktigt att hästen får god tid på sig att bo in sig på ett nytt ställe. Det är inte alls säkert att den beter sig likadant på det nya stället som den har gjort tidigare.

Läser man ursprungsinlägget (vilket var det jag svarade på från början) så uppfattade jag det som att det var fel på hästen? och framför allt ägaren.

Sådant kan jag för allt i världen inte köpa när det sedan i samma inlägg står en massa om vad som bevisligen var oerfarenhet (trots flertalet problemhästar tidigare)

Sjävklart är det olyckligt att TS skadade sig, menjag kan faktiskt inte se att felet ligger någon annanstans än i hanteringen i just den situationen.

Nu måste jag förklara mig igen,
jag är inte så bra på att skriva.

Hon var stressad i hagen, när jag tog ut henne så vart hon mindre stressad okey?
så jag testade och backa henne 2 ggr och hon lyssnae på mig jätte bra, hon då hade hon lugnat ner sig eftersom kompisen stog bredvid.

och nu skriver jag detta, jag skyller INTE på hästen.!
en olycka inträffade och jag slår vad om att det hade hänt er också om ni stog med hästen ute på ängen.

vi har haft hästen från april och under den tiden har jaf haft henne här hemma, hon har varit själv i hagen och så vidare, jag ahr gjort detta förut och ingeting har hänt.
men just den här dagen hände de. helt enkelt en olycka

ägarna tog inte hand om hästarna på något sätt, därefter hur dom såg ut och bettede sig.!
dom hade gått i hagen 1 år om inte mer och ägarna hade inte ens tagit i hästarna.
det är såhär jag menar:
om ägarna inte kunde utfodra sina hästar eller ta hand om dom så kan dom ju lika gärna göra sig av med dom, och eftersom det här kallblodet är tufft så borde dom tränat lite mer.!
det är det jag försöker få fram.

jag vet hur hästar reagerar och så, men ibland kan sånna här säker inträffa, jag tror ingen av er skulle kunna göra någonting åt de heller om ni fasnade med två fingrar i grimskaftet.

Läser man ursprungsinlägget (vilket var det jag svarade på från början) så uppfattade jag det som att det var fel på hästen? och framför allt ägaren.

Sådant kan jag för allt i världen inte köpa när det sedan i samma inlägg står en massa om vad som bevisligen var oerfarenhet (trots flertalet problemhästar tidigare)

detta med problem hästar uttryckte jag mig fel på.
mitt tycke, det finns inga problem hästar.!
utan hellre hästar med problem.

Sjävklart är det olyckligt att TS skadade sig, menjag kan faktiskt inte se att felet ligger någon annanstans än i hanteringen i just den situationen.

jag har hållt på med hästar förut, det verkar som ni tror jag är helt blåst och har gått på ridskola 1 år eller någonting.
men jag har mer erfarenhet av hästar än så.
har haft en ren pest med mitt kallblod i 4 år.!
jag har hållt på med allt från snälla hästar till rent ut sagt hemska hästar.
Men allt har gått bra och jag vet vad jag håller på med.
just dett med freja (kallblodet) var en olycka, jag vet inte varför hon gjorde sådär.!
det vet nog ingen, men eftersom vi ahr haft henne ett ahlvår eller någonting så känner jag henne.
men man kan inte känna en häst helt, även den mest lataste och snllaste hästen kan göra någonting.!

får du ingen hjälp av dina föräldrar? för allvarligtalat så tycker jag inte ett kallblod som är "pest" är lämplig som häst när man är 10 år!!

En sån häst till 14-åringar verkar galet. Ledsen, men jag tycker att de vuxna runt er och hästen inte tar ansvar.

Att hästen reagerade som den gjorde är inte så märkligt, tycker jag. Den har visat att den är svår att leda tidigare. Nu blev den upprörd för att kompisen försvann. Du skulle ta ut den. Hästen stack. Inte så otippat, eg.

Jag tycker att du borde ha hanterat situationen genom att ta tillbaks kompisen till hagen. Låtit dom lugna ner sig och sen flyttat dom.

Men vuxna bör agera innan det händer en värre olycka.

Norrland

Jo det finns föräldrar.
10 år är ingen här.!!

Dessutom som jag skrev i förra inlägget så har det funkat förut.!
herregud det var en olycka, ni kan varken skylla på hästen, mig eller föräldrarna.

Jag har ett varmblodssto hemma, kallblodet är inte min häst.!
ni kan ju titta på filmer på youtube om ni tror och tycker jag är såå dålig.!

och föräldrarna hade ju pratat med ägarna tidigare och de var inget problem.
dessutom har vi lärt kallblodet enormt mkt, så ni kan inte klaga på att vi inte kan någonting, man har alltid någonting att lära.
men hon har visat respekt för alla eftersom vi har tränat, jag vet inte vad som hände den där dagen.!

Jag ahr gjort så otroligt många gånger men detta var just den gång de inte gick bra.
det är nog lätt fö er att sitta och säga massor med saker här men man tänker inte lika långt när man inte vill att hästen ska bli halt.!!!

Nej, det är inte hästens fel.

Men är det OK att skylla på ägaren då? Det tycker inte jag.

Det är en sak jag inte förstår, om man ska ha en unghäst så tycker jag man borde uppfostra dom, ägarna skiter väl i det utan det är bara bra om hon kan trava.!
Blir riktigt irriterad, dom lånar ut ett kallblod på 500kg till en litn tjej som knappt väger 40kg och säger hon är snäll ?
Det är SKANDAL.!!!
Hästen är inte livsfarlig om det nu är någon som tror de, men behöver någon som visar vad hon får och inte får.
Hon är ju så pass ung å det är bara bra

Håller med dig.

Vill lägga till en fråga: Vad var meningen med att lägga ut bilder på sårig hud?

LIA

Jag har faktiskt sett filmerna du hänvisar till.
Säger inte att du är sämre än sämst, men mycket saknas i din grundutbildning. Tex så har du inte ens rätt nedsittningsben i traven vilket är enligt mig väldigt basic.

Jag anser inte att du är dålig.... Det kan jag inte göra förrän jag har sett dig live.... Men uppenbarligen har du i detta fall inte tillräcklig kunskap om hur man hanterar ohanterade/felhanterade hästar.

Men att skylla på någon annans hantering av en häst när man själv inte reder ut situationen är dåligt. Man måste inse att ens egen kunskap kanske inte räcker till.

Ni (du och din kompis) har som jag ser det tagit er vatten över huvudet... Det finns hästar som av olika orsaker är svårare att hantera än andra. Oavsett orsaken så måste man alltid ställa sin egen kunskap och erfarenhet mot en sådan häst. Det är moget att inse att man inte klarar en viss häst.. och avstå av den anledningen....

Sen spelar det ingen roll om hästen är helt ohanterad, felhanterad, elak, galen, eller vad den nu har för bagage med sig....

Att inse sin egen begränsning är en mycket bra egenskap hos en hästmänniska. Det besparar den som skall hantera hästen mycket lidande. Det minskar risken för olyckshändelser.. Dessutom minskar det risken för att hästen skall lära sig felbeteenden... eller fördjupa de felbeteenden den redan har.

Men jag säger ju det, jag har hållt på med hästen förut och vi har träat henne så hon var ju som vilken häst som helst.
hon går jätte fint när man leder henne bort från andra hästar osv. jag har ju hanterat henne förut.

hur tar man bort en tråd ?
ingen ide att jag ahr den här ändå.

och även om inte såren ser så himla farliga ont så kan jag ju säga att dom gör himla ont.!
kanske inte någon meningen med att lägga ut dom men jag tänkte att någon kanske ville se.!

jag har ju inte haft någon riktig tränare i ridning så det är nog inte så konstigt.

Jag skyller inte på ägaren, det ända jag ville fråga var:
om man ska ha en unghäst så borde man väl veta lite ?
och itne låta den stå

det var det ända jag tänkte fråga, men tänkte också berätta minlilla historia så jag fick ut av all ondhet eller vad man nu ska säga xD

du säger ju emot dig själv hela tiden. från början skyllde du på att ägaren inte uppfostrat hästen och nu är det inte ägarens fel så hur ska du ha det??

sen skrev du detta
har haft en ren pest med mitt kallblod i 4 år.!

om du alltså haft ett pestigt kallblod i 4 år och du idag är 14 så rimligtvis så fick du den när du var 10. Då är min fråga, vad tänker dina föräldrar på?

Om du aldrig haft en riktig tränare så se till att skaffa en!

Du har alltså inte utvecklats ett skit under 4 år som hästägare? Det har inte gått upp ett ljus under 4 år, att du kanske borde se dig om efter lite hjälp av någon mer erfaren? Du tycker att det är helt normalt att din häst är ett "pestigt kallblod"?

Förlåt, men allt är så förvirrat i denna tråden. :crazy:

och vad har detta med mig att göra??

De tar nog inte bort tråden, men du kan be moderator låsa den.

Finns ju ingen anledning att gnugga din näsa i det.

Hoppas din kropp kryar på sig - skönt - såg det inte ut

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag är lite hjälplös och vet varken in eller ut hur jag ska göra... Har en 12 årig valack som jag tävlat i hoppning med upp...
2 3
Svar
52
· Visningar
11 912
Senast: liiinnea
·
Hästvård Har en så frustrerande situation hemma.. Jag bor på landet. Har byggt ett eget litet stall med 2 boxar. Har en stor hage med stor...
2
Svar
29
· Visningar
4 900
Senast: Fiorano
·
Övr. Hund Igår var nog den värsta dagen i mitt liv, min älskade hund som varit sjuk under en längre period blev plötsligt akut dålig. Det började...
Svar
5
· Visningar
2 942
Senast: Kilauea
·
Ridning Hej! Har fått ett problem med min medryttarhäst som jag skulle vilja reflektera lite om! Jag har ridit min medryttarhäst i 4 månader...
2
Svar
22
· Visningar
6 704
Senast: yamyam
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar