B

benjamin

Båda mina hästar älskar tistlar! Vad är det för nyttigt med tistlar? Någon kunnig inom området som vet?

Min häst alskar det också, och min förra medryttarhäst också.

Min häst gillar också tistlar och brännäslor.Har jag slagit tistlar(dom höga)äter hon upp det fast det är torrt och brunt.

min lilla glupska fjording tar blommorna utmed vägen när vi rider.
i en del böcker står det att hästen får inte äta tistlar för de kan skada sig i munnen.....

bullshit! en häst äter det somn är bra för den! (men jag kan tycka att det vore lite stickigt... men men )

d finns väl undantag i hästvärlden åsså. men oftast äter ett djur det som är bra för dom.
håller d inte med?
min häst kan inte äta ekollon för vi har ingen sån hemma

Nej, jag håller inte med. :smirk:

Jag tror hästar äter sådant som smakar gott, och ratar det som smakar illa.

Ofta smakar ju växter, som är giftiga, väligt illa och därför låter hästarna bli dem.

Det finns många kräsna hästar som inte äter sådant som är bra för dem, ex grusmineraler. Och de här åsikterna om att hästar som låter bli mineralerna inte behöver dem är bara nys enligt mig. Hur ska hästen kunna sortera ut selenet, som nästan alla hästar behöver, från mineralerna om den känner att den ex inte behöver fosfor?

mvh Jessica

Jag fick två stora Mariatistlar på dyngstacken efter att ha utfodrat med örtblandning. Tyvärr så dök dom bara upp en gång. Jätte vackra, stora, maffiga med vackra blommor.
Blommade precis före snön kom.

Håller med dig Jessica.Jag har en kanon stor ek i hagen,när ekollonen ramlar ned är dom pigga på att ta dom.jag kom i håg fölet jag hade han fick ont i magen men allt gick bra.Om jag inte har helt fel så är det antingen mogna eller omogna ekollon som ska vara ok att äta för hästarna.Tror det är när dom är rikyigt bruna,alltså mogna.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
530
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Vi har fått några jätte konstiga balar. Plastade som allt annat hö men är typ halm när man öppnar? Ser iallafall ut precis som nån...
Svar
13
· Visningar
904
Senast: Jeps
·
Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
397
Senast: Sryoqwe
·
Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 310
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar