Tipsa eran lokala tidning!

L

LiselotteA

Hejsan!

Jag har idag skickat in den här texten till Aftonbladet samt min lokala tidning Östgota Correspondenten. Nu när hösten och igångsättningen av hästarna är här, så kanske vi kan försöka att göra så att även bilister förstår att även vi har rätt att befinna oss på vägarna.

Nu kanske vi kan hjälpas åt, och om alla skickar in den här texten till sin lokala tidning så kanske vi åtmindstone kan hjälpa till på något vis så att flera bilister blir uppmärksamma på hur man ska hantera hästekipage på vägarna.

Blir den publicerad någonstans så har vi säkert informerat någon bilist om hur han kan hjälpa till vid en passering av ryttare eller vagn.

Ha en bra dag!

Inskickad text!

Hejsan!
Jag har inget jättebra tips som förtjänar en massa pengar, men jag vet av erfarenhet att ni skulle kunna hjälpa till att göra många bilister uppmärksamma på oss ryttare på vägarna.. Ni kan säkert hjälpa till att undvika hemska olyckor om ni lägger ut de här tipsen på er sida... Många bilister vet inte hur de ska bete sig när de möter hästar på vägarna, och andra vet säkert hur man borde bete sig med kör ändå som idioter... Detta ska man veta kan kosta både förare, häst och ryttare livet om olyckan skulle vara framme.

Som bilist bör du tänka på att:

* Sakta in i god tid. De flesta hästar är orädda för bilar, men det kan ju även hända att hästen blir skrämd av något annat och hoppar till.

*Lämna betryggande avstånd i sidled när du passerar hästen, extra viktigt vid blött eller halt väglag.

*Hästar tycker ofta att oljud och skrammel är läskigt, så har man last eller släp av något slag bör man vara extra försiktig.

*Om du stannar bilen och låter hästen gå förbi, vänta med att starta motorn tills det att hästen passerat ordentligt. Ett plötsligt ljud skrämmer ofta mer än ett kontinuerligt.
Tryckluftsbromsar eller signalhorn bakom hästen hör till sådan som kan vara förödande.

*Ge akt på om ryttaren ger tecken till dig som bilförare om att t ex sakta in eller stanna.

*Blända av när du möter hästar i mörker.

Ha en bra dag!

Sv: Tipsa eran lokala tidning!

Kan vara bra att ha med men tyvärr brukar det bli många negativa snar på sådana nlägg i vår tidning iaf. Att säga att vissa kör som idioter är kanske lite väl starkt, kanske kan omformulera om det? T ex inte verkar hinna ta det lugnt förbi trots att de kanske vet att det kan ta längre tid om det skulle ske en olycka (om att de blåser förbi trots att de vet att man bör ta det lugnt).

Man borde också skriva till ryttarna då det är många sådana som inte verkar tänka alltid.
Reflexer på sig- ju fler dess bättre, och gärna pannlampa. Reflex även dagtid, särskilt om det är lite mulet eller regnigt. Skymning är hemskt, som ryttare tror man att man syns bra men man syns knappt alls.

Inte rida i bredd, visa bilisten att man har uppmärksammat dem. Vara beredd på om någonting ska hända (jag menar INTE att man ska sitta på helspänn och super korta tyglar men att man ska ha koll på sin häst och veta om att hästen kan hoppa till för någonting annat och att det då ibland kan behövas gå fort att få bort hästen).

Jag ser tyvärr lika många dåliga ryttare när jag kör bil som jag märker dåliga förare när jag rider. Värst är de som rider tre i bredd, utan reflexer, på en liten väg när det är mörkt. Som tur är vet jag vilken sträcka de rider på, 70-gräns, så jag är mer beredd på att möta dem där.

Kan vara bra att ha med men tyvärr brukar det bli många negativa snar på sådana nlägg i vår tidning iaf. Att säga att vissa kör som idioter är kanske lite väl starkt, kanske kan omformulera om det? T ex inte verkar hinna ta det lugnt förbi trots att de kanske vet att det kan ta längre tid om det skulle ske en olycka (om att de blåser förbi trots att de vet att man bör ta det lugnt).

Man borde också skriva till ryttarna då det är många sådana som inte verkar tänka alltid.
Reflexer på sig- ju fler dess bättre, och gärna pannlampa. Reflex även dagtid, särskilt om det är lite mulet eller regnigt. Skymning är hemskt, som ryttare tror man att man syns bra men man syns knappt alls.

Inte rida i bredd, visa bilisten att man har uppmärksammat dem. Vara beredd på om någonting ska hända (jag menar INTE att man ska sitta på helspänn och super korta tyglar men att man ska ha koll på sin häst och veta om att hästen kan hoppa till för någonting annat och att det då ibland kan behövas gå fort att få bort hästen).

Jag ser tyvärr lika många dåliga ryttare när jag kör bil som jag märker dåliga förare när jag rider. Värst är de som rider tre i bredd, utan reflexer, på en liten väg när det är mörkt. Som tur är vet jag vilken sträcka de rider på, 70-gräns, så jag är mer beredd på att möta dem där.

Ja, det har du rätt i.. Glömde att det finns idioter på bägge sidorna.. :) Men här har vi faktiskt mest problem med bilister som inte respekterar varken hastighetsbegränsningar eller andra trafikanter inte inte sitter inbäddad i en falsk säkerhet i form av en bil.

Finns en checklista för ryttarna också... (Texten är alltså från Ridsportförbundets hemsida )

Som ryttare bör du tänka på att:

* Ridande ska använda sig av körbanans högra sida om inte särskild ridbana finns. Det är vanligtvis inte tillåtet att rida på gång- och cykelbanor.

*Rid alltid på vägens högra sida i kolonn med en. Är ni många, rid två och två.

*Yngre och oroliga hästar bör gå i par med en lugn häst - och mindre erfarna ryttare i par med en mer rutinerad.

*Ge alltid tecken i god tid så att både gruppen och trafikanter är förberedda.

*Håll ihop gruppen. Låt aldrig hästar invänta varandra på varsin sida av vägbanan. Hästar är flockdjur och i värsta fall kan en häst kasta sig efter den del av flocken som redan passerat över vägen.

*Vid ridning i mörker måste både ryttare och häst ha reflexer.

Något vi har problem med här är att förarna saktar ner för mycket. det tar en evighet innan de kommer förbi och även den tåligaste hästen blir orolig.

Pratade faktiskt med min granne om det i dag. tackade för att han sakta ner men påpeka att han faktiskt får köra fortare än 10 km i timmen när han passerar en häst.

Från det jag läst på ett par av forumen på Buke, är att vissa människor, av okunskap, tycker det är kul att skrämma hästar så deras ryttare ramlar av. T ex moppegäng eller bilister som tutar för att friska upp stämningen lite. Dessa vet garanterat inte hur farligt det kan vara att ramla av en livrädd häst, folk blir ju både förlamade och värre, liksom.

Jag skulle gärna se att såna idioter blev informerade med alla medel, men frågan är hur bra det är att sprida skrämselpropaganda om krossade ryggkotor etc i tidningarna, då det säkert leder till att många föräldrar inte vågar låta sina ungar rida... Svårt läge.

En artikel enligt det som föreslås här låter hur som helst kanon (men hur kommer man åt busarna?)!

//Isabelle som inte är så sammanhängande ikväll :)

Från det jag läst på ett par av forumen på Buke, är att vissa människor, av okunskap, tycker det är kul att skrämma hästar så deras ryttare ramlar av. T ex moppegäng eller bilister som tutar för att friska upp stämningen lite. Dessa vet garanterat inte hur farligt det kan vara att ramla av en livrädd häst, folk blir ju både förlamade och värre, liksom.

Jag skulle gärna se att såna idioter blev informerade med alla medel, men frågan är hur bra det är att sprida skrämselpropaganda om krossade ryggkotor etc i tidningarna, då det säkert leder till att många föräldrar inte vågar låta sina ungar rida... Svårt läge.

En artikel enligt det som föreslås här låter hur som helst kanon (men hur kommer man åt busarna?)!

//Isabelle som inte är så sammanhängande ikväll :)

Jag vet.. här har vi tyvärr dessa tutande moppegäng som kommer... det är ju inte en moppe heller utan kanske 15... min pålle blir som förbytt....

Sen är det också bra om buss och långtradar chaffisar får lära sig ett och annat, för när en landsortsbuss sveper förbi en i 90 km i timmen så är det inte roligt... för övrigt på en 70 väg...

Jag hoppas verkligen att tidningarna kan göra sitt och gå ut med informationen... Det skulle säkert väcka någon i alla fall..

Något vi har problem med här är att förarna saktar ner för mycket. det tar en evighet innan de kommer förbi och även den tåligaste hästen blir orolig.

Pratade faktiskt med min granne om det i dag. tackade för att han sakta ner men påpeka att han faktiskt får köra fortare än 10 km i timmen när han passerar en häst.

Nej, det har du också rätt i... de behöver inte köra så sakta så man ligger jämsides hela tiden.. svårt att komma om då... men då brukar jag försöka att göra halt så att de verkligen kommer förbi fort.. men heller det i stället för fartdårarna, med min häst jag har idag i alla fall...

Liknande trådar

Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
14 184
Hästhantering Hejsan. Känner att man ibland fastnar i tänket med att ingenting funkar och ingenting utvecklas och jag kan tycka att det är viktigt att...
Svar
1
· Visningar
1 424
Senast: WSLPZF
·
Hästmänniskan Tråd för allmän diskussion samt en fråga. Den här hösten har man kunnat läsa om trafikolycka efter trafikolycka där hästar och ryttare...
2
Svar
26
· Visningar
3 275
Senast: Kristall10
·
R
Hästmänniskan Hej! Detta är mitt första inlägg jag gör här. Idag hände det något, vilket är att jag blev sparkad av en kompis' häst. Hästen det...
2
Svar
20
· Visningar
8 831

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka