Maira

Trådstartare
Jag har problem med att jag låter tygeln kana iväg och bli för lång när jag rider.

Tror att jag har rätt dålig handstyrka över lag. Jag tappar lätt saker och är allmänt "släpphänt" :crazy:

Hur kan jag få ordning på detta? Vill ju rida med mjuk hand och inte bli stum.

Sv: Tips???

Handstyrkan kan man ju träna upp, såvida du inte har ett fysiskt fel som gör att händerna är svaga.

Har du provat tyglar av olika material? Vissa sorter kanske inte glider ur handen lika lätt.

hand-styrka känns ganska irrelevant, eftersom man bara ska ha ett väldigt lätt tag i tyglarna, du ska i mina ögon, inte behöva "hålla" i häst-mun-tyglar. Problemet kanske ligger i att du rider hästar som tenderar att inte följa tygeln utan "smiter" genom att ignorera handen och själv placerar huvudet istället för att låta din hand placera det. Sen som ovanstående sa, finns det olika material som är olika bra, gamla släta läder tyglar tenderar ofta att vara torra och lite "stumma" om man inte smörjer dom ordentligt. Att föredra i mina ögon är flätade lädertyglar av bra kvalite. Så, om du rannsakar ridningen - tenderar hästar du rider att "smita" ? och vilka tyglar använder du idags läget?

Jag har samma problem. Hjälpte med handskar, kan inte rida utan dom nu! Hehe tränaren föreslog handikapp tyglar när hon blev trött på att jag tappade tyglarna i hoppningen :) Tror det är lite att jag är rädd attt dra hästarna i munnen i sprången så då släpper jag efter lite för mycket o sen tänker ja inte på/hinner jag inte samla upp dom igen..

min tränare gjorde knut på mina tyglar (och den knuten lär aldrig gå att få upp igen). Dels blir det lättare att hålla kvar tygeln, dels är det lättare att "hitta rätt längd igen" om man har givit lång eftergift vid något tillfälle

Be någon om hjälp när du rider. Be den personen att hela tiden påminna dig om "handen". Försök att få mkt hjälp under en vecka så kan du vara på rätt väg. Det är hjärntvätt som gäller tills det sitter i ryggmärgen
Du kan även träna själv när du skrittar på lång tygel att hela tiden påminna dig om att hålla om tygeln.

Jag har själv problem med detta men försöker påminna mig själv när jag skrittar på lång tygel för då behöver jag ju inte tänka på så mkt annat:)

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 081
Ridning Jag är fortfarande relativt ny till det här med att få hästen att arbeta i form men känner att jag börjar få greppet om det. Jag rider...
Svar
1
· Visningar
926
Senast: tuaphua
·
R
Kultur Jag skulle väldigt gärna vilja ha tips om poddar och tv program och youtube kanaler osv. Som går att se eller lyssna på gratis så ingen...
2
Svar
33
· Visningar
947
Senast: Gunnar
·
Hästvård Vi tog hjälp av en equiterapeut för några månader sen då vi haft lite problem med vår ponny. Denne ville först se hur ponnyn rörde sig...
Svar
11
· Visningar
1 142
Senast: Anna-Bella
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama