Tips vid manryckning på ovillig häst...

Oj hoppsan, det blev visst lite fel...mycket skärpa :).
Jag och datorer...

Hästar som "tar sig ton" får man under inga omständigheter tysta ner, kom ihåg det. Du har en madam som säger ifrån och har åsikter - ta vara på det! Lägg bort attityden du hade i första inlägget, att hon ska plockas ner på jorden och bli lägre i rang. Höj dig till hennes nivå istället för att sänka henne till din.

Min häst var exakt likadan, och när vi fick en kommunikation som gjorde det möjligt för honom att vara sig själv till 100% fick jag en helt ny häst. Det är lite bökigt med en sån häst ibland, men det är värt det.

Fördelen med denna typ av häst är att dom i regel inte säger ifrån om det verkligen inte är nåt (om än även dom kan vara lite väääl ynkliga ibland).

Så låt henne ta ton - och sjung med!

varför rycka över huvudtaget då?
vill hon inte så tycker jag att man ska låta bli. långa manar är finare tycker iallafall jag. och mer praktiskt för hästen. med mygg och flugor och sånt.

fast om du vill ha ett tips så tycker jag att du kan pröva att snappa åt dig ett strå då och då, när hon inte är beredd på det.

Kolla i hårbotten på hästen efter att du ryckt lite. Usch vad hemsk jag kände mig när jag upptäckte att det faktiskt blödde lite. Nää, nu klipper jag manen, både kort och tunn.

Har du provat att använda trimkviv? Det brukar funka utmärkt på hästar som blir tokiga av att ryckas med händerna.

Okej säg till hur det gick om du provar!! Vet faktiskt inte själv om det fungerar (har aldrig provat) för jag har inte behövt rycka någon man själv än så länge... EMn nog ska hon kunna stå stil när man pysslar med manen iallafall. Det ska ju inte vara omöjligt...

När min sköthäst var tre år var han jättekänslig för att rycka manen. Att rycka manen var nödvändigt tyckte vi, så vi bremsade. Inget beslut jag tog, utan hans ägare. Det fungerade jättebra. Vi ryckte inte manen speciellt ofta, utan när vi ryckte ryckte vi mycket för att slippa göra det så ofta. Det från när han började ryckas tills han var 4 ½.

Sen en dag i oktober så tänkte jag "men det borde faktiskt gå utan brems". Jag började rycka (med trimkniv) och han var jättesnäll och stod stilla. Han tycker inte att det gör ont längre, han reagerar bara nere i vid manken och vid nacken.

Virriga jag, glömde skriva att hästen är 5 år nu.

ÖÖ tyvärr är det lika hemskt enligt min häst!
Just nu har hon föl vid sidan så jag vill inte bråka med henne så nu är den klippt men hon ser ut som om hon har en våg i manen vissa tofsar är bra mycket längre men det går ju inte att klippa rakt när hon hela tiden skakar på sig.
men vad gör det att mamma ser lite rolig ut på bäbbens första kort... :rofl:

Jag tycker du ska prova med skygglappar på din häst. Jag har ett fullblod som är "omöjligt" att ta blodprov på. eftersom hon lätt drabbas av korsförlamningar måste vi ta prov varje vecka och det har varit en ren pina ända tills jag provade att lägga på henne blinkers, o vips, hästen står som ett ljus!! O i rimlighetens namn borde det ju göra lika ont MED blinkers som utan..........och detta fungerar på¨henne VARJE gång och JA jag har provat utan oxå men då blir hon jätterädd. Lycka till med din häst o hoppas hon kommer över sina problem, roligare o visa en prydlig häst på treårstesten om inte annat!!

Hästen förknippar antagligen även sax och allt annat manplockande med just manryckning.

Var envis, bli inte arg, ge det tid men ryck ALDRIG mer manen utan nöj det med att klippa så skall du se att det ger med sig.

Manryckning är för många hästar ren terror.

Skillnaden är väl att blodproven är en nödvändighet för hästens hälsa. Rycka manen är bara mänsklig fåfäng idioti.

Och vem har sagt att just kort och ryckt man är "standard" och "prydligt och snyggt"? En häst är en häst, för fasen, ingen frisyrdocka. Vill man ha nåt att frisera och göra prydligt finns såna dockor att köpa på leksaksaffären.

*blir sur*

jodå, jag kan hålla med dig om det mesta men tycker ändå att det kan vara ide att prova med blinkers. med min häst är det ju uppenbarligen inte sticket i sej som var det farliga utan just att hon såg vad vi tänkte göra. För visst BORDE nålen kännas lika mycket även om man inte ser den?? :confused: Har även en häst som inte gillar att få manen ryckt om jag gör det på "vanligt" vis men han märker det inte ens om jag gör det när jag sitter på...........
Sen ser ju den krassa verkligheten ut så att man faktiskt blir lite nerdömd om man kommer med lång man, det borde naturligtvis inte vara så men...............

Sen ser ju den krassa verkligheten ut så att man faktiskt blir lite nerdömd om man kommer med lång man, det borde naturligtvis inte vara så men...............

Så då plågar man hästen istället, bara för att man inte pallar trycket från dom som dömer. Mycket smart och vuxet. :smirk:

Hette du realist....
Så då lägger man ner sin tänkta dressyrtävlingskarriär för häsen som är så lovande går inte att frisera. Bara för att man inte ska ge efter för folks tyckande.
Nä klipp om det inte går att rycka, huvudsaken är att man inte plågar hästen.

För visst BORDE nålen kännas lika mycket även om man inte ser den?? :confused:
Ja, ELLER så blir inte DU nervös när blinkersen är på = att hästen inte känner DIN nervositet. :smirk:

Hette du realist....
Så då lägger man ner sin tänkta dressyrtävlingskarriär för häsen som är så lovande går inte att frisera. Bara för att man inte ska ge efter för folks tyckande.
Nä klipp om det inte går att rycka, huvudsaken är att man inte plågar hästen.
så du tror att när din häst ska ridas så tänker den 'åå jippie nu ska jag bli riiiden', ni tycks tro att hästarna tycker det är superskoj.. men har dom mkt val när man sätter ett bett i mun på dem och lär dem 'gå på tygeln' etc.det är ju inte så att dom går kvar i sådär kort form om man skulle ha hängande tygel! Klaus Ferdinand Hempfling kan rida in vilda mustanger och till slut få dem att bli ridna på hängande tygel. det är vad jag kallar respekt iaf.. och gud vad alla måste bry sig om tävlingar jämt ! blir så trött på alla människor som gör så mkt med deras hästar och deras sk 'karriär', DET ÄR DJUR FÖR FASIKEN! tror ni att dom har ngn 'karriär' i det vilda fria livet, jag tror att om hästarna själva skulle välja så skulle flertalet välja bort den sk karriären och välja att vara fri... kul att ha en häst som önskar sig bort, då har man ingen relation till hästen (man är inte omtyckt) och då är det väl sådär lagom kul att rida.. klaus ferdinand Hempfling ser inte ut att rycka sin hästs man och de hästarna han 'har' verkar ha ett SÅÅÅ MYCKET bättre liv än era 'dressyshästar med karriär' . bär fel gör dom också om ni läser boken.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka