Tips vid manryckning på ovillig häst...

Fjäska med hästen genom att ha en "Big Pack" burk med hästgodis i och ge henne ur burken, klipp en liten tott och ge henne igen. Till slut kommer hon nog att låta dig klippa men skit i att rycka mer. Klipp manen.
Tänk på att hon bara är tre år och att det är tråkigt att lära henne att hon kommer undan med stegring/sparkning för det kan leda till stora problem längre fram.
All hästfostran går ju ut på de "små stegens tyrrani" alltså att ta det lite i taget så att hästen vänjer sig men inte börjar protestera.
Uppenbarligen har ju din häst börjat att protestera och den är mkt starkare och större än dig så du måste vara smartare.

Jag har haft samma problem, tills jag hittade en "trimkam" på B*rjes som är till för hundpälsar egentligen. (Sajten ligger nere just nu så jag kan inte länka)
Man kammar manen så länge som behövs för att tunna ur den (kampinnarna är vassa och tunnar alltså ur medan man kammar), sen är det bara att klippa av återstående långa strån på slutet för att få det jämnt. Min dam tycker det är jätteskönt! Och hon *hatar* när jag rycker...

Jag håller med många av svaren här. Ska en häst aldrig få säga emot? Aldrig? Vill du ha en helt livegen häst? Om den reser sig och aldrig gör sådant i vanliga fall då betyder ju DET om något att den lider. Var tacksam över hur otroligt snälla våra hästar är egentligen, bara det här att åka transport kan jag filosofera över ibland. Hur den stackars hästen helt får säga emot sina naturliga instinkter att inte gå in i en mörk trång grej som rör sig, skakar och utanför åker det lastbilar motorcyklar, bussar mm. Sen åker man in i en tunnel och det blir konstigt ljus som blinkar genom fönstret. Finns det något snällare djur egentligen som uthärdar detta? Det minsta vi kan göra är att hålla ögonen öppna för de signaler inför obehag och smärta de känner

Är det så svårt att fatta varför hästen reagerar som den gör? Det KANSKE gör ont. Har du testat på dig själv? Om inte så gör det och tänk efter en gång till. :mad:Djurplågeri. :mad:

Jag har inte läst de andra svaren, men min hästs man går inte heller att rycka. Det sa uppfödaren till mig också, och det stämmer. Jag har inte ens försökt för hon tycker att det är obehagligt så fort jag kommer nära manen. Jag förstår faktiskt inte varför du prompt måste rycka manen?? Om hästen har ont när du gör det, varför klipper du inte i stället, även om det blir fult? Kan hon inte ha lång man då? Jag använder en sån där trimsax så att det ser lite bättre ut, men snyggt blir det ju inte. Men hellre det än att utsätta min häst för smärta och obehag. Och jag är abolut inte mesig med min häst i övrigt, hon är en rätt så obstinat unghäst så vi tränar med det varje dag. Att plegga en häst för att rycka manen är att gå till överdrift anser jag.

Plegicil är numera förbjudet...

Varför inte bara acceptera att din häst inte vill blir RYCKT i manen?
Det är ju likadant som om någon skulle stå och rycka dig i håret. Inte speciellt skönt, och då kan det inte vara skönt för hästen heller.

Det är mycket möjligt att det gör mycket ont när hästen blir ryckt och det är ju såklart inte bra. Och visst är det inte bra att hästen reser sig heller... Men den säger ju ifrån det får man acceptera. En sak som jag har hört ska funka om man nu ska rycka manen är att göra det efter ett träningspass. Då hästen är varm. Då ska det tydligen vara enklare att rycka manen och det ska inte göra lika ont. Om nu detta funkar så är det ju en lösning. Både för dig och hästen! Nu säger jag inte att detta funkar för det är det inte säkert att det gör. Sen kan jag bara säga till alla er som skriver "klipp manen istället" att enligt uppgifterna som står här så kan man inte klippa manen heller! Annars är det väl bar att avvakta och försöka att klippa senare...

Vi mular in morötter hela tiden på ponnyn medans vi rycker manen. Det går mycket bättre då.
En ponny säger sällan nej till godsaker, så då fokuserar han på det istället. Det blir bättre för varje gång.
Matilda :smirk:

Hur får man ens tanken att göra sin häst illa för en så onödig sak som utseende?? :confused: Det låter som något av det mest, ursäkta, puckade man kan göra. Du får gärna förklara varför om jag har fel.

Och var exakt är det du inte accepterar? Att hästen reagerar på smärta? :smirk: Det är sånt här som får mig att förstå att världen kanske vore bättre utan människan.

Förslag; Lär dig acceptera att hästen är en levande varelse som man inte kan behandla hur som helst, eller lägg ner hästeriet och börja med bilar istället.

Sen kan vi åka dit och repa lacken lite, och se om bilen tutar samtidigt... ;)

Tack!
Det verkar bara ha försvunnit det här med att hon inte gillade själva grejen att man håller i manen.
Så reaktionen är ju lika stor vare sig jag rycker eller klipper vilket jag försöker komma framtill om det är fjant eller osäkerthet från hennes sida. :confused:
I vilket fall som så borde hon ju kunna stå stilla när det INTE gör ont. Jag måste ha formulerat mig gräsligt dåligt

Har hört det med att testa efter ett träningspass, men jag har inte testat, har ännu försökt att bara göra " en" grej med henne om dan med tanke på hennes ålder.
Men det kan ju absolut vara värt ett försök, om inte annat så är hon kanske lite mer avslappnad utan en massa överskottsenergi som spritter i kroppen.
Tack för tipset! :bow:

Ja, mat är ju alltid en hit!
Det har också gjort att jag har kunnat fläta och pilla med manen lite mer i största allmänhet.
Så vem vet nästa gång så kanske jag kan använda mankniven medan hon snaskar i sig.
Matvrak som en ponny är hon fast hon är "stort halvblod". :D

Tack för länken.
Jodå, den kan säkert funka när hon har accepterat själva "urtunningsfasen", och dit har vi nog kommit.
Tack för tipset!!

Ja, det var ju lite detta som jag ville komma till.
Att försöka förekomma henne!
Försöker ju i möjligaste mån att komma förbi händelser innan det har blivit "en kamp" men i detta fallet inte lyckats. Så det är ju precis som du skriver, jag accepterar och tar hänsyn till att det gör ont, men accepterar inte att hon har tendens att resa sig för att jag håller i manen och när hon accepterar att jag håller i manen (utan att dra eller rycka, ska jag tillägga!!!!) så får hon godis!

Intressant att jag inte får klippa hennes man när jag kan klippa örontofsar utan att hon rör en fena, jag tror att det är just att hon ser nått konstigt som är på väg mot hennes man...( så Luffs idé med skygglappar kan kanske hjälpa).
Tack för tipsen!

Är plegicil förbjudet?
Det finns kvar i vet.fass i alla fall. Mitt är utskrivet av veterinär för att använda till klippning och dyligt.
Hämtade ut det för drygt ett år sedan.

Strunta i godiset - det är hon som tränar dig och inte tvärtom.

Se det här på LÅNG sikt. Din häst är inte särskilt gammal, om jag minns rätt, så varför stressa? Hon tycker inte om att ens bli klippt; tro fan det - det brukar ju göra ONT när du är där och rycker. Väldigt få hästar slutar med ett beteende samma sekund som orsaken till beteendet försvunnit. Hon har inte lärt sig att det gör ont att bli ryckt, hon har lärt sig att det gör ont när DU är där och håller på.

Det du behöver göra är att under en lång tid arbeta tillbaka det förtroende som hästen tappat för dig i det här avseendet. Strunta i allt vad saxar och knivar och kammar och borstar heter för ett tag, och arbeta BARA med händerna. Inte förrän hon är helt lugn med att dina fingrar tar på, reder ut och pysslar med manen går du över till en borste. När det är lugnt; en kam. Sen kanske en sax eller trimkniv.

Så lägg ner ALLT vad negativ förstärkning innebär, skippa skygglappar, bara rycka efter träning och sånt trams. Nu är det DU som måste visa din häst att du är reko, för det tycker hon inte i dagsläget.

Och visst; hon testar dig säkerligen, men det är ingen ursäkt för dig att vara nåt annat än pedagogisk, lugn och ta saker långsamt. Hon testar av en anledning, tänk på det.

de där problermet har jag också.. men det finns väl inget å göra.. förutom att när han blev raspad för ett tag sen så ryckte ja manen samtidigt eftersom han fick lugnande.

Ja visst är det som hon testar!
Och eftersom alla dessa unghästar jag har jobbat med aldrig har reagerat så här så blev jag lite frågande och tänkte höra om tips, hon är ju en vanlig häst och det är ju klart att fler har samma problem.
Hon är ju lite "skarp" och kan reagera där efter så jag var väl mest ute efter tips hur andra som hade hästar som reagerade likadant gjorde.
Och många tips och idéer har jag fått!

Mitt dilemma var ju att hon "tog sig lite ton", det är inget jag lägger större vikt vid och jag vet att det kommer så småning om. Självklart så ska hon få säga vad hon tycker, och att hon bara testar är ju solklart för mig, men jag låter henne hållas. Vore kul att ha ryckt manen med tanke på stundande treårstest, men även med mycket man så kommer hon att gå ur testet som min segrarinna, vi har många år framför oss.

Borstar och kammar och gummiband och flätor funkar så, jag klarar mig och är nöjd. Och med det verkar hon ju tycka att jag är "reko" så det är ju alltid något.

Hon är ju lite "skarp" och kan reagera där efter så jag var väl mest ute efter tips hur andra som hade hästar som reagerade likadant gjorde.
Och många tips och idéer har jag fått!

Sen verkar det ju hara som om vissa har läst inlägget som om jag pleggar henne och sen piskar henne med en strömförd taggtråd, det får stå för dem.
Jag kan säkert ha formulerat mig dåligt...

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka