Jag har försökt med sån där rosett med nät, men jag har för mycket hår för att det ska fungera med den rosett som jag har. Kanske kan man sy en egen?
I lördags gjorde jag min första start på väldigt, väldigt länge. Det var "bara" en blåbärstävling men det gäller ju att se prydlig ut ändå. Jag gör såhär:
1. Påbörja en vanliga fläta mitt bak, men avsluta med en snodd efter ungefär fem cm.
2. Dela upp "svansen" i två, fläta varje del hårt och avsluta med snodd.
3. Linda ena flätan runt den övre flätstumpen, tryck in änden under ett av flätvarven så att det sitter (dra åt).
4. Linda den andra flätan runt den första och avsluta på samma sätt.
3. Slå ett hårnät om hela knuten, vrid om hårnätet ett halvt varv och trä även resten över knuten (lite som när man använder en hårsnodd, man får två lager nät på det sättet). Fäst med en hårsnodd.
Vill man ha extra stadga kan man ha lite kokosolja (olivolja eller speciell hårolja funkar också), då blir flätorna inte lika "flygiga".
Det blir kanske inte lika elegant som de frisyrer många av er andra har, men det håller och är inte i vägen för hjälmen. (Bild finns här:
http://instagram.com/p/nhh7bIrbH1/)
Så här fick jag göra inför varje träning när jag hade knälångt hår.
Till vardags rider jag i fläta, antingen enkel eller dubbelvikt. Dock börjar det bli så långt igen att änden på flätan fastnar mellan rumpan och bakvalvet...
För er som använder donut finns en video här (fast hon stoppar in håret snarare än fäster det med snodd):
och vill man dekorera går det att köpa "bun covers" som är lätta att sätta över knuten.