Du använder en gammal webbläsare. Den visar troligen inte denna och andra webbplatser på ett riktigt sätt. Du bör uppgradera eller använda en annan webbläsare.
Jodopax, saltlösning, febertermometer, bomull på rulle, fetvadd, lindor, brems, trubbig sax, vetflex, silvertejp, kompresser, telefonnummer till vet och klinik. Finns säkert mer men det här är vad jag kommer på just nu.
Ja, jag vet inte vad de kallas exakt men jag har tex en som jag fick med en burk flytande avmaskningsmedel för katt. Det finns större sådana också, deras "spetsar" är perfekta när man tex ska ta väteperoxid eftersom flaskan har ett hål lagom stort för den...
Vanlig olja tas upp av tarmen, parafinojla rinner rakt igenom och hjälper till att smörja tarmarna. Vet brukar slanga parafinolja(och vattn) vid kolik behandling.
Jag tycker det är bra med vaselin också. Om man klipper pälsen runt ett sår och sen smörjer med vaselin, fastnar inte allt som kommer från såret där. Man slipper ta bort stelnad "vätska" precis runt såret varje dag och det håller bakterier borta lite bättre.
Blåspray är bra till mindre sår. En blomspruta som du kan hälla färdigblandad jodopax i kan också vara bra.
Det beror ju på vilken form av kolik hästen har, paraffinolja ges ju framför allt vid förstoppningar. Om du har en överfylld magsäck är det ju inte bra om du fyller på med ytterligare - risk för att magsäcken går sönder...
Hur hade du tänkt ge paraffinoljan??
Jag har köpt parafin olja på apoteket....ve ej om det är exakt samma som köps på färghandeln...?? (nån annan som vet?)
Har gett det på hästar som satt i halsen och som petat i sig grus å jord och därför fått förstoppning. Har gett det innan vet. har kommit 3 ggr när hästar satt i halsen och en gång när vet. var ute på den som hade förstoppning. Vet. hade inget annat å föreslå så då gav jag förslaget att vi skulle prova....det räddade livet på den hästen. Hon var dålig länge innan hon fick oljan men var på benen efter ca 20 min.
Förutom det ovan så är plåster till dig själv ovärderligt att ha i stallapoteket. Jag har inte allt ovan, men kan inte tänka mig att inte ha zinkaband hemma, därtill har jag även ett gipsbandage i apotekslådan som ligger där sedan pållen trampade sönder kronranden (kan vara bra att ha ett hemma även om jag tror att hovis får komma och gipsa åt mig om det skulle hända igen).
Jag har innte så mycket i mitt "apotek".
koksaltlösning i en sprejflaska.
parafymfri tvål.
alovera salva.
brems.
bomull.
termometer.
och en sådan man lysnar på hjärtat med, komer inte i håg vad det heter.
Inte vad jag vet...iaf inte i de fallen jag har vågat ge det. Det har varit hästar som satt i halsen, pelletsfoder som har ätits med lite för god aptit samt en häst som pelletsen förmodligen hade svällt lite innan hästen fick maten men inte tillräckligt för att den skulle bli mjuk...det satte sig som en klump i stupen på stackarn.
Har gett en gång när vet. har varit på plats. Då var det konstaterat att hästen hade förstoppning p.g.a att hon hade stoppat i sig lite jord och grus...vet. visste inte vad han skulle göra (klockan var 23.30 natt till lördag och hästen 23 år....) så jga föreslog parafinet...hon var pigg inom 30 minuter...
Sen ska man inte ge för mycket, jag har blivit rekommenderad 2 dl olja + 2 dl vatten. Detta sprutas in i hästens mun med apotekets största spruta utan nål!!
Sprutor utan nål finns att köpa på apoteket eller hos veterinären. (själv brukar jag be doktorn om några när jag är på sjukstugan)
Jag har en hel kista full med akutgrejer
-Det är en massa olika salvor och krämer (allt från Aloe Vera och Idomin till Jodopaxsalva från Tyskland)
-Koksaltlösning, Jodopax, Alsolsprit, Desivon och jodopaxschampo.
-Bomull, tops, tena-bindor (världens uppsugningsförmåga!) silvertejp, eltejp, lindor av olika slag och vetflex. (vetflex är det bästa som har hänt mig )
-Ipren på tub, värktabletter (används endast när vet. rekommenderar ) och plåster.
-Brems, termometer, Sax och Sprutor utan nål.
Hundavel & Ras Det är betydligt lättare att se att något är fel på röntgen än med blotta ögat eller gissningar, är du på riktigt?
Okej hur många hundar...
Hästmänniskan Jag har utbildat alla mina åtta hästar själv. En var iofs inkörd när jag köpte henne, men resten har jag fött upp själv eller köpt som...
Cookies används för olika funktioner, trafikanalys, innehållsanpassning och annonser. Information om din användning av vår webbplats vidarebefordras till de sociala medier, annons- och analysföretag som vi samarbetar med. De kan kombinera informationen med annan information du tillhandahållit eller de har samlat in när du har använt deras tjänster. Våra regler och sekretesspolicy gäller. Genom att fortsätta använda denna sida godkänner du detta.