Tips till ryttaren för att få hästen i form?

Sv: Tips till ryttaren för att få hästen i form?

Nej, jag har ingen rid0 utb och TACK GODE GUD FÖR DET! Att lägga den tiden, pengarna och energin på en utb. som endast leder till en ridledarexamen och knappt ger dig arbete inom ridskolor känns rätt meningslöst, inte heller tänker jag bli särdeles imponerad av en ridledare som sitter på ett forum med dålig attityd och leker "besserwisser" om ett ämna i en tråd där det betts om Råd för en Ridhäst.

Ursäkta, men läser du ens vad jag skriver. Jag skrev att man t.o.m. i första delen i utbildningen får lära sig detta, inte att det var enda utbildningen jag gått. Den första... När jag påbörjade min utbildning fanns inte Hippologen än och "nollan" var första steget man var tvungen att ta. Att du från att jag råkar nämna att man får lära sig det redan i "steg 1" plötsligt får det till att det är enda utbildningen jag har och dessutom inte tävlat förstår jag inte riktigt.

I övrigt tycker jag du ska läsa igenom det jag skrivit ett antal gånger, utan dina färgade glasögon som läser in sånt som faktiskt inte står.

Vad gäller TS så behöver hon lära sig rida hästen så den blir lydig och följsam, att få hästen på tygeln. Därefter kan man placera hästen i den form den behöver gå i.
Dessutom är det mycket trevligare att läsa om du skippar stora bokstäver.

Njae..man behöver inte kunna sitta "rätt" på hästen, men, man behöver kunna få hästen att följa ens egna rörelser och få hästen att göra det man vill att den ska göra.

Det behöver inte se vackert ut för att det ska bli rätt.

Jag har inte sagt att det ska se vackert ut - utan att det ska vara rätt. Med rätt menar jag på ett sätt som inte stör hästen mer än absolut nödvändigt när vi lägger på den en sadel och dessutom sätter oss på den och börjar joxa... och dessutom på ett sätt som gör att du som ryttare - utan låsningar pga spänningar, felvinklingar osv gör att du blir lätt och följsam och kan inverka med dina hjälper på ett så lätt och omärkbart sätt som möjligt.
Vad korrekt sits är beror precis som formen på vad det är som ska göras. En hoppryttare sitter inte som en kosseryttare sitter inte som en jockey sitter inte som en dressyr-ryttare osv... men alla bör sitta rätt och korrekt i den mening jag breskrev ovan.

För övrigt anser jag att alla hästar SKA gå i (för ändamålet) korrekt form - annars går de sönder. Diskussionen om att inte alla blir synbart skadade innan de går bort tänker jag inte ge mig in på här.

Jag har inte sagt att det ska se vackert ut - utan att det ska vara rätt. Med rätt menar jag på ett sätt som inte stör hästen mer än absolut nödvändigt när vi lägger på den en sadel och dessutom sätter oss på den och börjar joxa... och dessutom på ett sätt som gör att du som ryttare - utan låsningar pga spänningar, felvinklingar osv gör att du blir lätt och följsam och kan inverka med dina hjälper på ett så lätt och omärkbart sätt som möjligt.
Vad korrekt sits är beror precis som formen på vad det är som ska göras. En hoppryttare sitter inte som en kosseryttare sitter inte som en jockey sitter inte som en dressyr-ryttare osv... men alla bör sitta rätt och korrekt i den mening jag breskrev ovan.

För övrigt anser jag att alla hästar SKA gå i (för ändamålet) korrekt form - annars går de sönder. Diskussionen om att inte alla blir synbart skadade innan de går bort tänker jag inte ge mig in på här.

Jo, men om man gör rätt, blir det vackra rörelser :idea:

Ja, alla hästar BÖR gå i en för dem ändamålsenlig form, det är sant, men det innebär att ryttaren måste veta hur hon/han ska ta hästen dit.

Och jag upprepar igen, att sitta korrekt är inte lika viktigt som att kunna koordinera sig, balansera sig och genom kunskap och erfarenhet (Egen eller tränares) veta hur man som ryttare ska få hästen att följa ens rörelser.

(Titta på alla handikappryttare)

Vi ska alltså inte bara inverka med våra hjälper, vi ska få hästen att tro på det vi säger så hästen följer oss. I alla steg. Genom hela ridpasset.

Form är en komplex term, den betyder olika för alla och det måste vi respektera.

Form är en komplex term, den betyder olika för alla och det måste vi respektera.

Exakt. Precis därför definieras den inte mer än som "arbetsställning".

Övrigt du skriver är så klokt. Hur vi kommunicerar med hästen spelar mindre roll så länge man förstår varandra.

Jo, men om man gör rätt, blir det vackra rörelser :idea:

Ja, alla hästar BÖR gå i en för dem ändamålsenlig form, det är sant, men det innebär att ryttaren måste veta hur hon/han ska ta hästen dit.

Och jag upprepar igen, att sitta korrekt är inte lika viktigt som att kunna koordinera sig, balansera sig och genom kunskap och erfarenhet (Egen eller tränares) veta hur man som ryttare ska få hästen att följa ens rörelser.

(Titta på alla handikappryttare)

Vi ska alltså inte bara inverka med våra hjälper, vi ska få hästen att tro på det vi säger så hästen följer oss. I alla steg. Genom hela ridpasset.

*suck* Läs vad jag skriver så behöver du inte säga emot hela tiden. Precis det du säger om sitsen är ju det jag menar med att sitta korrekt - INTE korrekt lodrät sits enligt skolböckerna, även om den är att föredra vid skolridning för människor som är byggda "rätt".

*suck* Läs vad jag skriver så behöver du inte säga emot hela tiden. Precis det du säger om sitsen är ju det jag menar med att sitta korrekt - INTE korrekt lodrät sits enligt skolböckerna, även om den är att föredra vid skolridning för människor som är byggda "rätt".

Säger jag emot?

Då ber jag ödmjukast om ursäkt !

Eftersom jag såg brister i ditt resonemang tyckte jag att jag kunde lägga lite av min värdefulla tid på att diskutera detta trevliga ämne, men men, du får råda i tråden själv så blir det nog bäst.

:D;)

Liknande trådar

Träning Behöver tips på hur man kan träna häst från marken för att hästen ska få bättre kroppshållning. Hästen är i dagsläget framtung med...
Svar
5
· Visningar
849
Senast: Lejd
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 096
Träning När hästen går i korrekt form så trampar den in bakbenen in under kroppen, höjer ryggen och spänner bålen. Känslan blir ju då att hästen...
Svar
3
· Visningar
1 068
Senast: Tilly_85
·
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
297
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama