Tips till ryttaren för att få hästen i form?

Sv: Tips till ryttaren för att få hästen i form?

En bra övning är att göra halva framdelsvändningar i varje hörn. Man kan gå som på ett litet fyrkantsspår på mittvolten och göra en framdelsvändning i varje hörn så att det bara är att gå rakt fram till nästa hörn efter. Då kommer de flesta hästar igång med baken.:)

Skänkelvikningar, serpentiner och volter är några av många bra övningar som är lösgörande. Andvänd Fantasin !:D

tråkigt med allt "bråk" i trådarna.:cry:

Vad vill du när du driver mycket med innerskänklarna (har du flera?) och varför hålla emot på yttertygeln? Vad är syftet med hjälperna du ger?

Målet är väl ändå att ge små signaler som hästen lyssnar på, varför jobba ihjäl sig istället för att se till att ryttare och häst förstår varandra? Börja med att se till att ni talar samma språk vad gäller start, stopp och sväng så slipper ni sitta och gneta och tjata.

Jag byter ju varv :P och då byter jag ju också innerskänkel :P
Det är det enda som man får min ponny i form..

Jag byter ju varv :P och då byter jag ju också innerskänkel :P
Det är det enda som man får min ponny i form..

Det är ju bara en i taget :D

Vad vill du uppnå att hästen ska göra när du driver med innerskänkeln? Vad är det som gör att hästen ger efter när du driver så?

Jag suger verkligen på att få hästar att gå i form.. :(

Om det stämde för alla ja, men så är det ju inte.

"Form" är inte något statiskt som är lika för alla, utan det är olika beroende på vad man gör med hästen, vad det är för häst, vilken utbildningsståndpunkt osv.

Det håller jag faktiskt inte med om. Hästen jobbar i form när den med eftergift i nacken har en lätt, mjuk och stadig förbindelse med ryttarens hand samtidigt som den skjuter på med bakdelen väl under sig och därmed välver ryggen så att ryttaren sitter på muskulaturen istället för direkt på skelettet. Det är form för mig, oavsett om man rider hästen i låg forum som en pleasurehäst eller i en hög, samlad form som i den svåra dressyren.

när hästen bär sig själv i balans, böjer in bakbenen under sig och du tappar taget om ena tygeln utan att du märker det, då har du lyckats :p

Det håller jag faktiskt inte med om. Hästen jobbar i form när den med eftergift i nacken har en lätt, mjuk och stadig förbindelse med ryttarens hand samtidigt som den skjuter på med bakdelen väl under sig och därmed välver ryggen så att ryttaren sitter på muskulaturen istället för direkt på skelettet. Det är form för mig, oavsett om man rider hästen i låg forum som en pleasurehäst eller i en hög, samlad form som i den svåra dressyren.

Ser du travare som går så? Galoppörer? Distanshästar? En hopphäst på väg fram mot hindret? En turhäst som ska gå 8 timmar på en dag? Skogshästen som drar timmer?

Det finns fler användningsområden än dressyr och pleasure. Dessutom går även dressyrhästar i fri skritt, den formen har hästen ingen stadig förbindelse med ryttarens hand men har ändå en specifik form.

Det du beskriver ovan är när hästen är på tygeln (eller på hjälperna eller vad man vill kalla det). Form är hästens arbetsställning.

Ser du travare som går så? Galoppörer? Distanshästar? En hopphäst på väg fram mot hindret? En turhäst som ska gå 8 timmar på en dag? Skogshästen som drar timmer?

Det finns fler användningsområden än dressyr och pleasure. Dessutom går även dressyrhästar i fri skritt, den formen har hästen ingen stadig förbindelse med ryttarens hand men har ändå en specifik form.

Det du beskriver ovan är när hästen är på tygeln (eller på hjälperna eller vad man vill kalla det). Form är hästens arbetsställning.

fast jag antar att TS fråga gällde hur man får hästen på tygeln..:angel:
sedan heter det mellan hjälperna.

Under ryttare, i x antal timmar/dag Bör en häst välva ryggen, trampa under sig med bakbenen och höjja buken. Dvs. Samling, utav vilka det finns olika nivåer; därav Formen.

En arbetande skogshäst Höjer buken, trampar Inunder sig med bakkärran och Drar med hela kroppen - Studera det. En annan Samling än dressyrens men det är en samling.

En häst På tygeln har höjt buken, krökt ryggen, sänkt bakdelen, trampar väl in under sig, lättat över bogarna och Därvid krökt nacken så att nosryggen är vertical alt. vertical med en förflyttning frammåt av nospartiet ca 2 cm. Troligtvis är detta Även en häst som går i Balans Mellan hjälperna, utan tappade bogar eller slirande bakdel.

En häst som Ljuger för handen, dvs Kröker på nacken men inte gör Resterande av ovanstående är INTE på tygeln.

En hopphäst mellan hindren i de sekunder de är inne på en bana går inte att jämföra med t.ex. en draghäst. Det är som att tro att barrelracehästar Bara springer och blir slitna i munnen runt tunnor. De arbetas Korrekt i Bärighet, Balans och Samling de med - Dock är det en Fysiologisk Omöjlighet att hålla en häst i en Korrekt "Form"/Samling av Grand Prix nivå över hindrena.

Travare är en annan femma då deras sätt att utnyttja gångarterna under tävling är helt annorlunda - Dels väger sulkyn snarast inget alls, dels går det i en sådan hastighet att vi snarare då kommer in på fysiologi vs fysiskfriktion och rörelsemekanik. MEN många är de travare som faktiskt RIDS samlade även under deras tid på banan.

Likaså Galoppörer. Dvs - att jämföra en tävlande galoppör med en tävlande dressyrhäst är som att jämföra polio med en förkylning, eller ett äpple med en annanas.

jag säger inte att alla går så... och nej - travaren har kontakt med kusken istället för ryttaren ;)

men ja - jag menar att alla hästar ska gå så. Hästen behöver inte gå på tygeln - men den SKA jobba med ryggen och bakdelen under sig om vi rider den - annars går den sönder.

Och förlåt - på lång tygel gäller det jag skrev innan minus den stadiga kontakten med ryttarens hand. I fri skritt ska dock hästen ändå jobba i form.

Senast ändrad:

Hej, jag har aldrig riktigt fått kläm på hur jag får hästen
jag rider i en bra form. Någon som har tips till mig som
ryttare på hur jag ska göra? Och hur jag märker att hästen
går i en korrekt form? Tacksam för svar! :)

För att svara på orginalfrågan också... För att hästen ska jobba i form är det egentligen "bara" en sak som krävs - att du sitter rätt på hästen. Utan en korrekt sits kan du inte ge korrekta hjälper (tex. en lätt vriden hand ger spänningar i handled, arm och axel och du kan inte göra förhållningar/eftergifter ordentligt). När du sitter rätt och därmed inverkar rätt på hästen så kommer hästen att kunna balansera upp dig och sig själv och därmed höja ryggen, trampa under sig med bakdelen och så vidare. Vad som är en bra form för hästen är ju däremot något som beror på dagsform, syfte med ridpasset och vidare träning, osv osv.

Är du osäker på om hästen jobbar korrekt, så ta hjälp från marken.

Definitionsmässigt är form hästens arbetsställning. Oavsett vad ni tror eller tycker.

En form kan vara bra, dålig, hög, låg, lång, kort, lämplig, olämplig, mm. Bra form hänger helt på vad hästen ska utföra för arbete, det som sliter minst på hästen. Jag tycker absolut hästen ska gå på tygeln = vara psykiskt och fysiskt avspänd och lyhörd för hjälperna. Det kan den vara utan att kröka på nacken eller gå i någon speciell form. Dock kommer nackkröken på de flesta hästar automatiskt då de engagerar muskelringen. Vissa ponnyer eller grövre hästar kan du se engagerat muskelringen och arbetar korrekt trots rak hals, de har helt enkelt inte de fysiska förutsättningarna för att böja på nacken, men de är i alla fall på tygeln och arbetar korrekt.

men ja - jag menar att alla hästar ska gå så. Hästen behöver inte gå på tygeln - men den SKA jobba med ryggen och bakdelen under sig om vi rider den - annars går den sönder.
Jasså? Alla hästar som faktiskt ALDRIG gått i det du kallar för form i hela sitt liv och ändå håller år efter år. De som går mest sönder är väl ändå de sk. dressyrhästarna vars statistik på ledinflammationer ökar för varje år.

Travare är en annan femma då deras sätt att utnyttja gångarterna under tävling är helt annorlunda - Dels väger sulkyn snarast inget alls, dels går det i en sådan hastighet att vi snarare då kommer in på fysiologi vs fysiskfriktion och rörelsemekanik. MEN många är de travare som faktiskt RIDS samlade även under deras tid på banan.

Likaså Galoppörer. Dvs - att jämföra en tävlande galoppör med en tävlande dressyrhäst är som att jämföra polio med en förkylning, eller ett äpple med en annanas.

Nej, det är inte att jämföra olika saker. FORM är fortfarande arbetsställning, inte något annat. Hästarna ska fortfarande arbeta korrekt för det arbete den ska utföra. Jämförelsen haltar bara om man tror att form är det som faktiskt är att ha hästen på tygeln, vilket är det du försöker beskriva.

Nej, det är inte att jämföra olika saker. FORM är fortfarande arbetsställning, inte något annat. Hästarna ska fortfarande arbeta korrekt för det arbete den ska utföra. Jämförelsen haltar bara om man tror att form är det som faktiskt är att ha hästen på tygeln, vilket är det du försöker beskriva.

tips; läs En gång till.

tips; läs En gång till.

Jag har läst, flera gånger. Upptäckte nu att du påstår att draghästarna utför samling. Utveckla gärna det är du snäll, för jag kan inte för mitt liv förstå hur något som är påskjutande kan vara samlande. Att båda kräver kraft av hästen är en sak, men att kalla det samling, njää.

Vad jag försöker få fram, och vad man också får lära sig i allra första steget i ridlärarutbildningen (ridledare, tidigare RIK0) är att FORM betyder arbetsställning. Det spelar ingen roll vad hästen ska utföra, formen är inte något mer definierat än så när man talar övergripande.

När det kommer till Rid0 så ser jag i den här tråden En som jag Vet har tävlat på hög nivå och sen ser jag dig som anser något helt annat - alt helt enkelt har en Helt annan attityd.

Nej, jag har ingen rid0 utb och TACK GODE GUD FÖR DET! Att lägga den tiden, pengarna och energin på en utb. som endast leder till en ridledarexamen och knappt ger dig arbete inom ridskolor känns rätt meningslöst, inte heller tänker jag bli särdeles imponerad av en ridledare som sitter på ett forum med dålig attityd och leker "besserwisser" om ett ämna i en tråd där det betts om Råd för en Ridhäst. Jag trodde, i min enfald, att alla Rik0 var som den andre i den här tråden. Jag hade fel.

Kan du inte se skillnaden på en Dragande häst med ett korrekt påskjut och en dragande häst med inkorrekt påskjut? Hävdar du att korrekt arbetande hästar Sänker ryggen? o0 Jag pratar Rygg/Buk arbete och ett bakdelstramp som är för samlingen och Formen KORREKT.

Du missade att jag anser att Formen ÄR baserad på arbetet hästen skall utföra men ATT en Arbetande häst i KORREKT arbetsform välver ryggen - oavsett vart skallen tar vägen. Därav Unghästform, körhästform, westernform (som ändras baserat på Vilken Gren och Vilken Ras du rider) och det faktum att man Måste ta hänsyn till hästens exteriör och styrka. En häst "i form" behöver inte nödvändigtvis kröka nacken, Men då talar jag om en outbildad omusklad häst som bara precis begynt att börja arbeta i en för hästen korrekt form. Styrkan, formen, samligheten och bärigheten oavsett om det ska vara en "lyftande" eller påskjutande form sitter i hästens bakdel. Och för den delen, HUR kan du rida din häst i samlade - med lättad framdel - rörelser UTAN påskjut? Är det bara mina dressyrlärare som talat om Mer bakbensaktion och Mera påskjut? Bakkärran ÄR väsentlig, det är där hästens motor sitter, fritt och i arbete. Eller är samling för dig bara en knyckt nacke och tappad bakdel eftersom du inte behöver påskjut bakifrån i t.ex. den ökade traven?

Därtill talas det i den här tråden om Ridhäst form - vilket Är i grund och botten den Arbetsform man eftersträvar Dvs - enligt din egen logik - en häst som gå Samlat (som ovan beskrivet en Häst På tygeln) och inget annat.

Formen - i sin bas - är baserad på hästen så som en häst och således anpassa för det arbete hästen skall utföra. Alltså är körning och ridning när man talar om "form" i ridtermer som att jämföra äppel och päron då de skall utföra Helt olika arbeten. Eller för den delen helt skiljd mellan western och klassisk - Även om grundprincipen är den samma är målen olika. En häst som bär sig som en cutter har inget på en dressyrbana att göra - precis som en häst som bär sig som en pleasurehäst inte har något att göra inom brukskörningen men Form och Samling finns där ändå

För att svara på orginalfrågan också... För att hästen ska jobba i form är det egentligen "bara" en sak som krävs - att du sitter rätt på hästen. Utan en korrekt sits kan du inte ge korrekta hjälper (tex. en lätt vriden hand ger spänningar i handled, arm och axel och du kan inte göra förhållningar/eftergifter ordentligt). När du sitter rätt och därmed inverkar rätt på hästen så kommer hästen att kunna balansera upp dig och sig själv och därmed höja ryggen, trampa under sig med bakdelen och så vidare. Vad som är en bra form för hästen är ju däremot något som beror på dagsform, syfte med ridpasset och vidare träning, osv osv.

Är du osäker på om hästen jobbar korrekt, så ta hjälp från marken.

Njae..man behöver inte kunna sitta "rätt" på hästen, men, man behöver kunna få hästen att följa ens egna rörelser och få hästen att göra det man vill att den ska göra.

Det behöver inte se vackert ut för att det ska bli rätt.

Liknande trådar

Träning Behöver tips på hur man kan träna häst från marken för att hästen ska få bättre kroppshållning. Hästen är i dagsläget framtung med...
Svar
5
· Visningar
849
Senast: Lejd
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 096
Träning När hästen går i korrekt form så trampar den in bakbenen in under kroppen, höjer ryggen och spänner bålen. Känslan blir ju då att hästen...
Svar
3
· Visningar
1 068
Senast: Tilly_85
·
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
297
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama