Sv: Tips till ridtravare-ridning
KL
Många travare verkar trivas bäst på oledade bett. (De jag ridit iaf). Crow föredrar en westernstång med mellan port, då slappnar han av bäst och söker sig framåt och neråt mot bettet, på rakt tränsbett har han en tendens att krulla ihop sig, stressa upp sig lite eller börja dra i bettet och slå upp huvudet... delade/ledade tränsbett trivs han inte alls på utan gapar och fifflar precis hela tiden. På raka bett går han visserligen och tuggar lite fundersamt mest hela tiden, men jag låter honom göra det helt enkelt. Visst är det trist att få ett foto där han ser ut att avsky allt vad bett heter bara för att han tvunget ska idissla på dem, men jag känner inget av det när jag rider, han lyssnar fint och han går inte och gapar som så, bara tuggar lite.
Nu kom jag från ämnet.. men i din sits hade jag testat ett rakt tränsbett. Även om det finns en möjlighet att hästen trivs bättre med stång, så kan man inte rida vettigt på stångbett innan hästen kan böja sig för sitsen.. när man i princip inte behöver använda bettet för styrning, ställning osv, då kan det funka att rida med bara stång, men inte innan dess. Men gapandet beror nog inte på att hon tvunget vill ha stång, även min häst fungerade ju för det mesta aldeldes utmärkt på tänsbett, det var bara ibland han spände sig, och jag märkte inte av det som bettproblem förräns jag bytte bett och han sökte sig framåt helt plötsligt..
Det finns även bettlösa alterativ som är lämpliga. Helst inte hackamore (=stångbett) men däremot ridkapson eller sidepull är bra bettlösa varianter när man utbildar en häst.
Och så klart kolla i munnen.